Opintojen osaamisperusteisuus säilytettävä

24.4.2023
Kaksi ihmistä istuu portailla ja kolmas seisoo.

Ammatillinen koulutus on siirtynyt vuonna 2018 toteutetun reformin yhteydessä opintojen aikaperusteisuudesta osaamisperusteisuuteen. Tämä merkitsee, että jokaiselle opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma HOKS. Olemassa oleva osaaminen tunnistetaan ja tunnustetaan. Näin jo olevaa osaamista täydennetään. Jokaiselle opiskelijalle määrittyy siten myös opintojen suorittamisen tavoiteaika. Paluu aikaperusteisuuteen olisi pitkä askel taaksepäin tehokkaan ja työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen kehittämisessä.

Savon koulutuskuntayhtymässä opintojen negatiivisten keskeytysten määrä on noin 7 % eli kääntäen 93 % opintonsa aloittaneista saattaa opintonsa päätökseen. Se on hyvä luku mille tahansa koulutusasteelle perusopetuksen jälkeen.

Opintojen jatko-opintokelpoisuus on suomalaisen koulutusjärjestelmän vahvuus. Tutkintojen yleissivistävien opintojen määrää ei tule vähentää, kuten budjettipäällikkö Niemelä esittää. Näkemys on täysin päinvastainen kansallisen osaamistason nostotavoitteen kanssa.

Näkemys jatko-opintoihin siirtymisen vähäisyydestä ei pidä paikkaansa. Siirtymä ammattikorkeakouluihin on merkittävää, mutta hakeutuminen tapahtuu sinne usein muutaman vuoden työelämäkokemuksen jälkeen. Yliopistokoulutukseen siirtyvien osuus on pienempi, mutta se on kasvanut viime vuosien aikana. Ilman ammatillisen toisen asteen koulutusväylää korkeakoulutuksen hakijamäärät romahtaisivat ja tavoite 50 %:n korkeakoulutuksen saaneista Suomessa voidaan unohtaa. Lukiokoulutus ei tuota tarpeeksi ikäluokastaan opiskelijoita tuon tavoitteen saavuttamiseksi. Osa lukion suorittaneista hakeutuu myös ammatilliseen koulutukseen.

Toisen asteen koulutuksen keskeisimmät haasteet ovat toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa ja lukiokoulutuksessa opintojen ohjaamisen ja erityisen tuen tarpeen voimakas kasvu. Opetuksen määrää tulee pikemminkin lisätä kuin vähentää. Esitetty 100 miljoonan euron ”kehittämisleikkaus” on tyrmäys tavoitteille saattaa opiskelijoita nykyistä nopeammin työelämään ja jatko-opiskelemaan.

 

Heikki Helve
kuntayhtymän johtaja
Savon koulutuskuntayhtymä

Lue lisää