


Tavoitteemme on, että alueellemme saapuneet kansainväliset opiskelijat ja täällä jo asuvat maahanmuuttaneet löytävät paikkansa, työllistyvät ja kotoutuvat Itä-Suomeen. Autamme kansainvälisiä opiskelijoita konkreettisesti tutustumaan suomalaiseen työelämään, rakentamaan verkostoja, oppimaan kieltä ja löytämään harjoittelu- ja työpaikkoja sekä mahdollisuuksia yritystoimintaan. Työnantajille tarjoamme tukea ja työkaluja kansainvälisten työntekijöiden rekrytointiin, perehdyttämiseen ja kielen oppimiseen työpaikalla sekä suomalaiseen työkulttuuriin sopeutumiseen. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama (ESR +). Talent Hub Eastern Finland -hankkeessa edistämme YK:n kestävän kehityksen tavoitteita.
Seuraa ja osallistu toimintaamme:
Opiskelijalle
Tavoite on, että saat työpaikan Itä-Suomesta.
Autamme sinua
- tutustumaan suomalaiseen työelämään,
- rakentamaan verkostoja,
- oppimaan kieltä ja
- löytämään harjoittelu- ja työpaikkoja.
Tarjoamme mahdollisuuksia oppia ja kokeilla yrittäjyyttä.
Haluamme, että voit hyvin ja viihdyt Itä-Suomessa.
Työnantajalle
Tavoitteena on, että kynnys kansainvälisten osaajien palkkaamiseen madaltuu ja siitä tulee luonteva osa organisaation jokapäiväistä toimintaa.
Autamme työnantajia
- tunnistamaan kansainvälisten opiskelijoiden potentiaalin
- löytämään osaavaa työvoimaa.
Tarjoamme tukea ja konkreettisia työkaluja
- kansainvälisten työntekijöiden rekrytointiin
- perehdyttämiseen
- kielen oppimiseen työpaikalla
- suomalaiseen työkulttuuriin sopeutumiseen.
Savon ammattiopistossa kehitämme
- Ratkaisukeskeinen opinto-ohjaus (ROPO): Autamme kansainvälisiä opiskelijoita kehittämään työnhakutaitoja. Tarvittaessa ohjaamme heitä hankkimaan lisäosaamista helpottamaan työllistymistä.
- Osaamispassi: Osaamispassi on työllistämisen työkalu. Se kertoo, millaisissa tehtävissä ja työympäristöissä hakija pärjää itsenäisesti ja missä hän tarvitsee apua.
- Yrittäjyysopinnot: Rakennamme opintojakson realistisen liikeidean kehittämiseen.
- Yrittäjyyttä tukeva virtuaaliyhteisö: Luomme yrittäjyyttä ja sosiaalista pääomaa kasvattavan verkoston.
- Työpaikkaohjaajakoulutus: YSAOn koordinoimana toimintana kehitämme työpaikkaohjaajakoulutuksesta nykyistä kieli- ja kulttuuritietoisempaa.
- Työnantajan palvelumalli: kokoamme työnantajalle tietoa alan valmistuvista ja harjoittelua hakevista opiskelijoista sekä alueella jo olevista alan työnhakijoista, tapahtumista sekä työllistämisen eri tukimuodoista yhteyshenkilöineen.
- Klusteriyhteistyö: kuuden oppilaitoksen kv-opiskelijoiden kautta lisäämme mahdollisuuksia klusterin osaamisen kehittämiselle.
Työnantajan palvelumalli
Työnantajan palvelumalli tarjoaa kattavan kokonaisuuden palveluita, joiden tavoitteena on vastata yritysten rekrytointitarpeisiin ja parantaa Itä-Suomen elinvoimaa. Palvelun kautta työnantajat saavat tietoa valmistuvista opiskelijoista sekä harjoittelua, opinnäytetöitä ja projektitöitä hakevista osaajista.
Palvelumallia kehitetään yhteistyössä maakuntien ja kuntien koulutus-, työllisyys- ja elinkeinopalveluiden kanssa, ja se suunnataan erityisesti pienille ja keskisuurille työnantajille.
Hyödyt asiakkaalle
Työnantajien palvelumalli tarjoaa työnantajille monia hyötyjä:
- toimivan yhteistyöverkoston, joka yhdistää alueen yritykset, oppilaitokset ja muut palveluntarjoajat
- ajantasaista ja luotettavaa tietoa kansainvälisestä työvoimasta ja sen hyödyntämismahdollisuuksista
- käytännönläheisiä työkaluja ja koulutuksia, jotka helpottavat harjoittelua, rekrytointia ja kiinnittymistä osaksi työyhteisöä
- paremman ymmärryksen koulutusohjelmista, opintoaloista ja niiden tarjoamista osaajista
Palveluprosessi
Työnantajan palvelupolku alkaa usein tilanteista, joissa yrityksellä on
- pulaa työvoimasta
- tarve rekrytoida kansainvälinen osaaja, mutta esteenä voi olla esimerkiksi paperityön koettu hankaluus, kielitaito-ongelmat tai työturvallisuuskysymykset
- halu kehittää vientitoimintoja tai laajentaa toimintaa kansainvälisesti
Palveluprosessi etenee yksilöllisen palvelupolun mukaisesti, jossa ensin kartoitetaan työnantajan tarpeet. Sen jälkeen rakennetaan ratkaisuja, jotka yhdistävät työnhakijat ja työnantajat.
Lisätietoja:
- Sari Väänänen, sari.vaananen@sakky.fi, 044 785 4025
- Pauliina Korhonen, pauliina.korhonen@sakky.fi, 044 785 3403
The service model for employers offers a comprehensive set of services aimed at responding to companies’ recruitment needs and improving the vitality of Eastern Finland. Employers receive information about graduating students and experts applying for internships, theses and project work through the service.
The service model will be developed in cooperation with the education, employment and economic development services of counties and municipalities, and it will be targeted especially at small and medium-sized employers.
Benefits for the customer
The service model for employers offers many benefits to employers:
- A well-functioning cooperation network that brings together companies, educational institutions and other service providers in the area
- Up-to-date and reliable information on the international workforce and its utilisation possibilities
- Practical tools and training that facilitate training, recruitment and attachment to the work community
- A better understanding of degree programmes, fields of study and the experts they offer
Service process
The employer’s service path often begins with situations where the company has:
- Shortage of labour
- The need to recruit international talent, but this may be hindered by, for example, perceived difficulties in paperwork, language skills problems or occupational safety issues
- A desire to develop export operations or expand operations internationally
The service process proceeds according to an individual service path, where the employer’s needs are first mapped. After that, solutions are built that connect job seekers and employers.
Additional information
Feel free to contact us!
Sari Väänänen, sari.vaananen@sakky.fi, +358 044 785 4025
Pauliina Korhonen, pauliina.korhonen@sakky.fi, +358 044 785 3403


Työpaikkaohjaajakoulutus
Työpaikkaohjaajakoulutus tukee työnantajia ja erityisesti työpaikkaohjaajia kansainvälisten opiskelijoiden ohjauksessa työpaikalla. Koulutus koostuu kahden tunnin lähikoulutuksesta ja virtuaalisesta, kaikille avoimesta materiaalipaketista. Koulutuksen ja materiaalin laatimisessa hyödynnetään työpaikkaohjaajille pilotoitavan palvelun, Teams-tukituokioiden, kokemuksia ja tuloksia.
Hyödyt työnantajalle, työpaikkaohjaajalle ja opiskelijalle
Työnantaja saa koulutuksesta keinoja lisätä työpaikan kieli- ja kulttuuritietoisuutta ja rohkeutta palkata kansainvälinen osaaja. Organisaation on mahdollista tehdä kieli- ja kulttuuritietoinen ohjausosaaminen näkyväksi hakemalla osaamismerkkiä. Työpaikkaohjaaja saa konkreettisia työvälineitä kansainvälisen opiskelijan ohjaukseen. Opiskelija hyötyy työpaikkaohjaajan ohjausosaamisesta, kun hän etenee opinnoissaan ja integroituu työyhteisöön.
Palvelupolku työnantajan näkökulmasta
YSAOssa pilotoidaan Kieli- ja kulttuuritietoinen työpaikkaohjaaja -koulutusta lähitoteutuksena teknologiaosaamisen ja ravitsemispalveluiden aloilla. Organisaatio saa käyttöönsä osaamismerkin koulutuksen suorittamisen jälkeen.
Vaihtoehtoisesti oppilaitoksen sivuilla on saatavilla Kieli- ja kulttuuritietoinen työpaikkaohjaaja -materiaalipankki, jossa on konkreettisia työvälineitä organisaation arkeen sovellettavaksi. Työnantaja voi saada osaamismerkin kieli- ja kulttuuritietoisesta ohjauksesta, kun organisaatiossa työskentelee materiaaliin perehtynyt työpaikkaohjaaja.
Lisätietoja
Mirja Iskanius, mirja.iskanius@ysao.fi,040 558 5454
Minna Jääskeläinen, minna.jaaskelainen@ysao.fi, 050 300 7102
Pauliina Korhonen, pauliina.korhonen@sakky.fi, 044 785 3403
Maarit Paaso, maarit.paaso@riveria.fi, 050 347 6696
Workplace instructor training supports employers, especially workplace instructors, in guiding international students in the workplace. The training consists of a two-hour face-to-face training and a virtual material package open to all. The experiences and results of the Teams support sessions, a service piloted for workplace instructors, will be utilised to prepare the training and material.
Benefits for employers, workplace tutors and students
The training allows employers to increase language and cultural awareness and courage in hiring international talent. An organisation can make language and culturally aware guidance skills visible by applying for a badge. The workplace instructor receives concrete tools for guiding international students. Students benefit from the guidance skills of workplace instructors as they progress in their studies and integrate into the work community.
Service path from the employer’s point of view
YSAO is piloting the Language and Culture-Aware Workplace Instructor training as a face-to-face implementation in technology expertise and food services. The organisation receives a badge after completing the training.
Alternatively, the educational institution’s website has a material bank for Language—and Culture-Aware Workplace Instructors containing concrete everyday tools. When an employer has a workplace instructor familiar with the material, the employer can receive a badge for language and culture-conscious guidance.
Additional information
Mirja Iskanius, mirja.iskanius@ysao.fi, +358 40 558 5454
Minna Jääskeläinen, minna.jaaskelainen@ysao.fi, +358 50 300 7102
Pauliina Korhonen, pauliina.korhonen@sakky.fi, +358 44 785 3403
Maarit Paaso, maarit.paaso@riveria.fi, +358 50 347 6696
Klusteriyhteistyö
Maakuntien älykkään erikoistumisen toimialat ovat muodostaneet useita toimialaklustereita. Toimialoihin keskittyvä yhteistyö mahdollistaa aikaisempaa kohdennetumpien yhteistyömallien kehittämisen yritysten, ammattiopistojen ja korkeakoulujen välille. Klustereille tarjottavia palveluita on mahdollista räätälöidä toimialakohtaisesti, kohdentaa viestintää ja suunnata toimintaa oikealle asiakasryhmälle. Tämä tekee yhteistyöstä vaikuttavampaa ja asiakaslähtöisempää.
Klusteriyhteistyön tavoitteena on
- parantaa työelämän rekrytointiosaamista
- tuottaa yrityksille kohdennettua koulutustietoa
- auttaa saman alan sisällä toimivia eri koulutusasteiden opiskelijoita sekä työnantajia kohtaamaan toisiaan.
Hyödyt asiakkaalle
Klustereihin ja toimialakohtaisiin yhteenliittymiin kuuluvat yritykset ja organisaatiot saavat ajantasaista ja luotettavaa tietoa kansainvälisistä opiskelijoista ja heidän osaamisestaan. Lisäksi oppilaitosten koulutusohjelmat ja opintoalat tulevat paremmin tunnetuiksi klustereissa mukana oleville työelämän edustajille.
Tavoitteena on, että kansainvälisten opiskelijoiden tuomat hyödyt konkretisoituvat yrityksille ja siten kansainvälisten osaajien rekrytointikynnys madaltuu. Lisäksi tuotamme klusteri- ja toimialakohtaisiin tapahtumiin kansainvälisiin osaajiin liittyvää sisältöä.
Palveluprosessi
Työnantajalle tarjolla olevat palvelut ja kansainvälisten osaajien hyödyt tuodaan esille esimerkiksi case tapausten avulla klustereiden ja toimialojen järjestämissä tapaamisissa sekä muissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa. Tämän jälkeen suunnitellaan yhdessä jatkotoimenpiteet, jotka voivat kohdistua toimialan kaikkiin yrityksiin tai vain osaan niistä.
Lisätietoja:
- Sari Väänänen, sari.vaananen@sakky.fi, 044 785 4025
- Pauliina Korhonen, pauliina.korhonen@sakky.fi, 044 785 3403
The regions’ smart specialisation industries have formed several industry clusters. In addition, other well-established consortia in Eastern Finland focus on the needs of different sectors and are often coordinated by regional development companies.
Industry clusters create a strong foundation for developing effective cooperation models between companies, public organisations, vocational colleges and higher education institutions.
The services offered to the clusters can be tailored to each sector, communications can be targeted, and operations can be directed to the right customer group. This makes the collaboration more impactful and customer-oriented.
The objectives of cluster cooperation are to
- improve recruitment skills in working life
- produce targeted training information for companies
- help students of different levels of education and employers working within the same field to meet each other
Benefits for the customer
Companies and organisations in clusters and industry consortia receive up-to-date and reliable information about international students and their skills. In addition, the degree programmes and fields of study of educational institutions will become better known to the representatives of working life involved in the clusters.
The aim is that the benefits brought by international students become concrete for companies and thus lower the threshold for recruiting international experts. In addition, we produce content related to international experts for cluster- and industry-specific events.
Service process
The services available to employers and the benefits of international experts are highlighted, for example, through case studies in meetings organised by clusters and divisions as well as other events. After this, further measures are planned together, which may affect all or only some of the companies in the sector.
Additional information
Feel free to contact us!
Sari Väänänen, sari.vaananen@sakky.fi, +358 44 785 4025
Pauliina Korhonen, pauliina.korhonen@sakky.fi, +358 44 785 3403
Osaamisen osoittaminen: osaamispassi
Opiskelijan osaamisen osoittamisen tueksi ja vahvistamiseksi tehdään osaamispasseja eri koulutusaloille. Osaamispassi on selkeä asiakirja, jonka avulla työnhakija kertoo itsestään ja osaamisestaan. Tämä helpottaa työnhakutilanteessa, sillä osaamispassin avulla työnantajan on helpompaa ymmärtää, mitä taitoja ja työkokemusta työnhakijalla on. Osaamispassiin sisältyy työnhakijan oman arvion lisäksi myös ammattiopettajilta ja työelämästä saatu palaute.
Osaamispasseja tehdään toisella asteella opiskeleville, esimerkiksi hoiva-avustajille, lähihoitajille, toimitilahuoltajille, leipureille, kokeille, tarjoilijoille ja levyseppähitsaajille. Yliopisto-opiskelijoille on tehty osaamispassien luonnoksia asiantuntijatehtäviin suuntautuville sekä kemian alalle.
Hyödyt asiakkaalle
Työnhakuvaiheessa maahanmuuttaneet joutuvat usein haastavaan asemaan puutteellisen kielitaidon vuoksi. Tämä vaikeuttaa osaamisen esilletuomista ja työllistymistä.
Opiskelija voi käyttää osaamispassia
- työhakemuksen liitteenä
- työhaastattelussa
- korvaamassa CV:tä ja työhakemusta
- apuna CV:n ja työhakemuksen laatimisessa.
Osaamispassi tuo konkretiaa osaamisen esittelyyn työnhakutilanteessa. Se auttaa myös työnantajaa löytämään sopivan henkilön kuhunkin työtehtävään.
Palveluprosessi
Osaamispasseja tehdään eri aloille yhdessä alan opettajien ja työelämän edustajien kanssa. Opiskelija täyttää valmistumisen loppuvaiheessa oman alansa osaamispassin, jossa hän arvioi yhdessä opettajan kanssa työelämä-, ammatti- ja kielitaitoaan sekä kirjoittaa itsestään motivaatiokirjeen.
Lisätietoja
Sari Väänänen, sari.vaananen@sakky.fi, 044 785 4025
Pauliina Korhonen, pauliina.korhonen@sakky.fi, 044 785 3403
Skills passports are made for different fields of study to support and strengthen students’ competence demonstration. The skills passport is a straightforward document that jobseekers use to describe themselves and their skills. This makes it easier for the employer to understand the skills and work experience of the job applicant when applying for a job. In addition to the jobseeker’s assessment, the competence passport includes feedback from vocational teachers and working life.
Competence passports are made for upper secondary-level students, such as care assistants, practical nurses, facility managers, bakers, chefs, waiters, and sheet metal welders. Draft competence passports have also been prepared for university students specialising in expert positions and chemistry.
Benefits for the customer
When looking for a job, immigrants often face challenges due to their lack of language skills. This makes it more difficult to showcase one’s skills and find employment.
Students can use the skills passport
- as an attachment in a job application
- in a job interview
- for replacing CV and job application
- when drafting a CV and job application
The skills passport brings concrete results to the presentation of skills when applying for a job. It also helps the employer find the right person for each job.
Service process
Skills passports are created for different fields together with teachers and representatives of working life. At the final stage of graduation, students fill in a competence passport in their field, in which they evaluate their working life, professional, and language skills with the teacher and write a motivation letter about themselves.
Additional information
For more information, please feel free to contact us!
Sari Väänänen, sari.vaananen@sakky.fi, +358 44 785 4025
Pauliina Korhonen, pauliina.korhonen@sakky.fi, +358 44 785 3403
Kansainvälisen opiskelijan yrittäjyyspolku
Kansainvälisen opiskelijan yrittäjyyspolku tarjoaa kattavan tuen opiskelijoille, jotka haluavat kehittää omaa liikeideaansa ja aloittaa yrittäjänä.
Palvelu sisältää seuraavat osa-alueet:
- Opintojakso: Opintojakson tavoitteena on auttaa opiskelijoita kehittämään realistinen ja toteuttamiskelpoinen liikeidea. Ammatillisissa oppilaitoksissa opintojakson nimi on Realistinen liikeidea selkeällä suomella.
- Henkilökohtainen valmennus: Opiskelijat saavat tukea liikeidean kehittämisessä sekä yksilö- että ryhmävalmennuksissa.
- Liikeidean arviointi ja kehittäminen: Opiskelijat työstävät liikeideaa itsenäisesti ja valmennustapaamisten tuella.
- Kontaktiverkoston luominen: Opiskelijat saavat tukea opintojakson valmentajilta oman kontaktiverkoston kasvattamiseksi ja liikeidean eteenpäinviemiseksi.
- Digitaalinen yhteisö: Tavoitteena on kehittää digitaalinen yhteisö kansainvälisille alkaville yrittäjille. Yhteisö tarjoaa vertaistukea ja verkostoitumismahdollisuuksia.
Opintojakso on suunnattu yritystoiminnan aloittamista suunnitteleville. Digitaalinen yhteisö on tarkoitettu myös jo yritystoiminnan aloittaneille kansainvälisille opiskelijoille ja valmistuneille.
Hyödyt opiskelijalle
- Liikeidean kehittäminen: Opiskelija saa tukea ja ohjausta liikeidean kehittämisessä.
- Liiketalouden ja yrittäjyyden kielen oppiminen: Opiskelija oppii käyttämään liiketalouden käsitteitä, jotka helpottavat yhteistyötä yritysneuvojien ja rahoittajien kanssa.
- Verkostoituminen ja sosiaalisen pääoman vahvistuminen: Opiskelija luo kontakteja muihin yrittäjiin, asiantuntijoihin ja mahdollisiin yhteistyökumppaneihin.
Palvelupolku opiskelijan näkökulmasta
Opintojakso
- Alkuhaastattelu ja perehdytys: Opiskelijat osallistuvat aloitustilaisuuteen, jossa he saavat yleiskuvan ohjelmasta ja tavoitteista.
- Itsenäinen liikeidean työstäminen: Opiskelijat työstävät omaa liikeideaansa itsenäisesti ja saavat tässä vaiheessa myös ohjausta ja sparrausta.
- Valmennustapaamiset: Valmennustapaamisissa opiskelijat saavat palautetta ja ohjausta liikeideansa kehittämiseen.
- Loppukoe: Opiskelijat esittelevät liikeideansa ja osoittavat osaamisensa.
- Suosituskirje: Onnistuneet opiskelijat saavat suosituskirjeen, jota voi hyödyntää esimerkiksi rahoitushakemuksissa.
Digitaalinen yhteisö
- Kansainvälisellä opiskelijalla tai yrittäjänä toimivalla on mahdollisuus liittyä hankkeen tukemana digitaaliseen yhteisöön. Hän saa näin mahdollisuuksia luoda kontakteja sekä verkkoalustalla että kasvokkain ja edistää verkostoitumista toimintaympäristönsä sekä toisten yrittäjien kanssa.
Lisätiedot
- Daniel Bågeberg, daniel.bageberg@karelia.fi, puh. 050 324 0290
- Riku Jalonen, riku.jalonen@sakky.fi, 044 785 8360
- Heidi Wilska, heidi.wilska@riveria.fi, 050 577 7852
The entrepreneurship path for international students provides comprehensive support for students who want to develop their business idea and start as entrepreneurs. The service includes the following areas:
- Course: The aim of the course is to help students develop realistic and feasible business ideas. In higher education institutions, the course is called Realistic Business Idea in English, and in vocational schools, it is called Realistinen liikeidea selkeällä suomella.
- Personal coaching: Students receive support in developing their business ideas in individual and group coaching.
- Business idea evaluation and development: Students work on the business idea independently and with the support of coaching meetings.
- Creating a contact network: The course coaches support students in growing their contacts and advancing their business ideas.
- Digital community: The goal is to develop a digital community for international budding entrepreneurs. The community provides peer support and networking opportunities.
The course is aimed at those planning to start a business. The digital community is also intended for international students and graduates who have already started their business.
Benefits for students
- Business idea development: The student receives support and guidance in developing the business idea.
- Learning the language of business administration and entrepreneurship: Students learn to use business concepts that facilitate collaboration with business advisors and financiers.
- Networking and strengthening of social capital: The student creates contacts with other entrepreneurs, experts and potential partners.
Service path from the student’s perspective
Course
- Initial interview and orientation: Students attend a kick-off session where they get an overview of the program and objectives.
- Independent work on a business idea: Students work on their own business idea independently and receive guidance and sparring at this stage.
- Coaching meetings: In coaching meetings, students receive feedback and guidance on how to develop their business idea.
- Final examination: Students present their business ideas and demonstrate their competence.
- Letter of recommendation: Successful students receive a letter of recommendation, which can be used, for example, in funding applications.
Digital community
An international student or entrepreneur can join the digital community supported by the project. This gives them opportunities to make online and face-to-face contacts and promote networking with their operating environment and other entrepreneurs.
Additional information
Daniel Bågeberg, daniel.bageberg@karelia.fi, +358 50 324 0290
Riku Jalonen, riku.jalonen@sakky.fi, +358 44 785 8360
Heidi Wilska, heidi.wilska@riveria.fi, +358 50 577 7852
Ratkaisukeskeinen opinto-ohjaus (ROPO)
Palvelussa etsitään eri koulutus- ja osaamistaustoista tuleville henkilöille paras ja tehokkain tapa edetä ja työllistyä. ROPO-tiimissä olevien oppilaitosten ohjaustyötä tekevät henkilöt kehittävät yhdessä toimenpiteitä, joiden avulla valmistumassa olevat ja vasta valmistuneet kansainväliset opiskelijat työllistyisivät parhaiten.
Ohjauksessa hyödynnetään opiskelijan oman oppilaitoksen sekä muiden hankkeessa olevien oppilaitosten opintotarjontaa. Yhteistyötä tehdään myös alueen työnantajien ja työllisyysalueen toimijoiden kanssa.
Hyödyt asiakkaalle
Ratkaisukeskeinen opinto-ohjaus (ROPO) palvelee kansainvälisiä opiskelijoita sekä työnantajia.
Ratkaisukeskeinen opinto-ohjaus tarjoaa
- tietoja ja taitoja onnistuneen työnhakuun
- henkilökohtaista ohjausta myös valmistuneelle opiskelijalle
- tietoa opiskelumahdollisuuksista hankkeen muista oppilaitoksista
- kontakteja ja tapaamisia yritysten kanssa erityyppisissä tapahtumissa
- kansainvälisiä työnhakijoita yrityksille
- yhteistyömahdollisuutta yrityksille eri koulutusalojen ja ohjaustyötä tekevien kanssa
Palveluprosessi
Ratkaisukeskeinen opinto-ohjaus (ROPO) sisältää
- henkilökohtaisen tilanteen kartoituksen oppilaitoksen ohjaushenkilön kanssa
- tutustumisen eri oppilaitosten opintotarjontaan ja ohjauksen jatko-opintoihin
- työnhakupajat ja esimerkiksi MOOC-koulutuksen oppilaitosten eri koulutusaloilla
- valmistuneiden opiskelijoiden alumnitoiminnan
- erilaiset rekrytointi- ja koulutustapahtumat yksittäistä opiskelijaa ohjaten ja tukien
- opiskelijalle ja alumnille tarjottavan ohjausavun palveluprosessin edetessä.
Oppilaitoksen opiskelija otetaan palveluun opintojen loppuvaiheessa. Alumnitoiminta mahdollistaa tuen saamisen myös valmistumisen jälkeen. Yhteistyöstä yritysten kanssa on tarkoitus tehdä jatkuvaa, joustavaa ja kaikille osapuolille mahdollisimman hyödyllistä.
Lisätietoja
Juhani Lantto, juhani.lantto@sakky.fi, 044 785 3355
Hanna Reinikainen, hanna.reinikainen@uef.fi, 044 016 2643
Mervi Keinänen, mervi.keinanen@riveria.fi, 050 331 5823
The service seeks the best and most efficient way for people from different educational and competence backgrounds to progress and find employment. The persons involved in counselling work at educational institutions in the ROPO team work together to develop measures that would best enable graduating and newly graduated international students to find employment.
The counselling uses the study offerings of the student’s educational institution and partner institutions involved in the project. It also cooperates with employers and operators in the employment area.
Benefits for the customer
Solution-oriented study counselling (ROPO) serves international students and employers.
Solution-oriented study counselling offers
- knowledge and skills for a successful job search
- personal guidance also for graduated students
- information about study opportunities from other educational institutions in the project
- contacts and meetings with companies at different types of events
- International job seekers for companies
- opportunities for cooperation for companies with different fields of education and counsellors
Service process
Solution-oriented study counselling (ROPO) includes:
- Mapping the personal situation with the educational institution’s supervisor
- Familiarisation with the study offerings of different educational institutions and guidance to postgraduate studies
- Job search workshops and, for example, MOOCs in different fields of education of educational institutions
- Alumni activities of graduating students
- Various recruitment and training events guiding and supporting individual students
- Guidance assistance to students and alumni as the service process progresses
Educational institution students are admitted to the service at the end of their studies. Alumni activities allow students to receive support after graduation. The aim is to make cooperation with companies continuous, flexible, and beneficial for all parties.
Additional information
Feel free to contact us!
Juhani Lantto, juhani.lantto@sakky.fi, +358 44 785 3355
Hanna Reinikainen, hanna.reinikainen@uef.fi, +358 44 016 2643
Mervi Keinänen, mervi.keinanen@riveria.fi, +358 50 331 5823
Talent Pool -osaajatietokanta
Keräämme tietoa kansainvälisistä opiskelijoistamme: heidän osaamisaloistaan, aiemmasta koulutuksestaan ja työkokemuksestaan. Tiedon avulla voimme löytää työnantajien tarpeisiin sopivia osaajavaihtoehtoja harjoittelijoiksi tai työntekijöiksi.
Tiedonkoonti perustuu systemaattisesti toistettaviin opiskelijakyselyihin. Opiskelijoiden vastausten perusteella on jo muodostunut laajentuva Talent Pool -osaajatietokanta. Talent Pool mahdollistaa kohdennettujen tapaamisten järjestämisen kansainvälisten opiskelijoiden ja työnantajien kesken.
Tietokannan hyödyntäminen käytännössä
Työnantaja voi ilmoittaa lisäresurssitarpeestaan Talent Hub Eastern Finland -yhteisölle. Tietopyynnön perusteella Talent Pool -osaajatietokannasta etsitään toivotun profiilin mukaisia opiskelijoita. Opiskelijoiden suostumuksella heidät esitellään työnantajalle, ja työnantaja päättää tämän jälkeen jatkotoimista. Jos opiskelijoiden joukosta löytyy sopiva osaaja työnantajalle, opiskelija saa toivomansa harjoittelu-, opinnäyte- tai työpaikan itselleen, ja työnantaja saa uuden tekijän työyhteisöönsä. Asiantuntijamme ovat käytettävissä koko prosessin ajan.
Lisätietoja
Johanna Taavitsainen, johanna.taavitsainen@savonia.fi, 044 785 6142
Eini Puhakka, eini.puhakka@savonia.fi, 044 785 6825
Marko Pietilä, marko.pietila@uef.fi, 040 355 3039
We collect information about our international students, including their fields of expertise, previous education, and work experience. This information helps us find talent suitable for employers’ needs as trainees or employees.
The information is compiled based on systematically repeated student surveys. Based on the students’ responses, an expanding Talent Pool database has already been formed. The Talent Pool enables targeted meetings between international students and employers.
Utilising the database in practice
The employer can notify the Talent Hub Eastern Finland network of their need for additional resources. Based on the request for information, the Talent Pool database is searched for students with the desired profile. With the students’ consent, they are presented to the employer, who then decides on further actions. If a suitable expert is found among the students, they get the internship, thesis or job they want, and the employer gets a new employee in their work community. Our experts are available throughout the process.
Additional information
Johanna Taavitsainen, johanna.taavitsainen@savonia.fi, +358 44 785 6142
Eini Puhakka, eini.puhakka@savonia.fi, +358 44 785 6825
Marko Pietilä, marko.pietila@uef.fi, +358 40 355 3039
Alumnitoiminta
Oppilaitosten alumnitoiminta tarjoaa erilaisia palveluja valmistuneille opiskelijoille. Palvelut riippuvat oppilaitoksesta, mutta esimerkiksi ammatillinen jatkokouluttautuminen, alumnitapaamiset ja työelämäyhteistyö ovat yleisiä alumnitoiminnan muotoja. Alumneilla on myös mahdollisuus osallistua oppilaitosten toimintaan valmistumisen jälkeenkin esimerkiksi mentoroimalla opiskelijoita tai kutsumalla opiskelijaryhmiä työpaikkavierailuille.
Alumnitoiminnan hyödyt
- Ammatillisen osaamisen kehittäminen jatkuvan oppimisen, jatko-opintojen ja täydennyskoulutuksen avulla
- Työelämäverkostojen vahvistaminen sekä alumnien kesken että opiskelijoiden ja työelämän edustajien välillä
- Mahdollisuus osallistua koulutuksen kehittämiseen työelämäyhteistyökumppanina
Tule mukaan alumnitoimintaan
Alumniksi rekisteröidytään valmistumisen yhteydessä tai erillisellä rekisteröitymislomakkeella. Tutustu oman oppilaitoksesi alumnitoimintaan ja tule mukaan!
Karelia-ammattikorkeakoulu
alumni(at)karelia.fi
Riveria
SAKKY
https://sakky.fi/fi/koulutukset/alumnitoiminta-maahanmuuttaneille
juhani.lantto(at)sakky.fi
Savonia-ammattikorkeakoulu
alumni(at)savonia.fi
UEF
alumni(at)uef.fi
YSAO
Educational institutions’ alumni activities offer graduates a variety of services. The services depend on the educational institution, but professional further education, alumni meetings, and cooperation with working life are common forms of alumni activities. Alumni can also participate in institutions’ activities after graduation, for example, by mentoring students or inviting student groups to workplace visits.
Benefits of alumni activities
- Development of professional competence through continuous learning, further studies and continuing education
- Strengthening working life networks both among alumni and between students and representatives of working life
- Opportunity to participate in the development of education as a working life partner
Join alumni activities
You can register as an alumnus or with a separate form upon graduation. Check out the alumni activities of your educational institution and join us!
Karelia UAS
alumni(at)karelia.fi
Riveria
SAKKY
https://sakky.fi/fi/koulutukset/alumnitoiminta-maahanmuuttaneille
juhani.lantto(at)sakky.fi
Savonia UAS
alumni(at)savonia.fi
UEF
alumni(at)uef.fi
YSAO
Verkkokurssi: Towards Working Life in Eastern Finland
Verkkokurssi auttaa kansainvälisiä opiskelijoita ja vastavalmistuneita tutustumaan Itä-Suomen työelämän käytäntöihin. Opintojakso sisältää itseopiskelumateriaaleja, joiden avulla opiskelijat voivat oppia lisää paikallisista työskentelytavoista esimerkiksi harjoitteluun valmistautuessaan.
Kurssi sisältää myös materiaaleja ja tehtäviä, jotka auttavat opiskelijoita tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja osaamistaan paikallisilla työmarkkinoilla. Kurssimateriaalit ovat saatavilla sekä englanniksi että suomeksi. Kurssille pääsee missä ja milloin tahansa DigiCampus-verkkoalustan kautta: https://digicampus.fi/course/view.php?id=5044
Kurssiavain: MOOC.
Mitä kurssi tarjoaa
Kaikille avoimen verkkokurssin (MOOC eli massive open online course) tavoitteena on rakentaa Itä-Suomessa asuvien, opiskelevien ja työskentelevien kansainvälisten opiskelijoiden osaamista, luottamusta ja viihtyvyyttä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää työelämän peruskäsitteitä Suomessa
- tunnistaa suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin liittyviä viitekehyksiä
- osaa kuvata osaamistaan ja vahvuuksiaan työelämän suhteen
- osaa käsitellä ja etsiä työmarkkinoihin ja kansainvälisiä opiskelijoita tukeviin palveluihin liittyvää tietoa
Kurssin aiheita ovat:
- työelämä ja hyvinvointiyhteiskunta Suomessa
- työkulttuurin keskeiset piirteet
- työntekijöiden ja työnantajien oikeudet ja velvollisuudet
- yleiset ja siirrettävät taidot nykyaikaisessa työelämässä
- haku- ja rekrytointiprosessi
- osaamisen tunnustaminen
- verkostoituminen
Kurssin kulku
Rekisteröidyttyään DigiCampuksen verkko-oppimisalustalle opiskelijat pääsevät suoraan kaikkiin moduuleihin ja kurssimateriaaleihin. Opiskelijat voivat käyttää kurssimateriaaleja joustavasti ja suorittaa kurssimoduuleja missä tahansa järjestyksessä yksilöllisten tarpeiden ja kiinnostuksen kohteiden mukaan. Opiskelija voi myös käyttää itsearviointityökaluja, oppimistehtäviä ja oppimisportfoliota työelämän teemojen tutkimiseen sekä vahvuuksiensa ja osaamisensa tunnistamiseen. Kursseja ja oppimistehtäviä ei arvioida eikä niistä anneta opintopisteitä tällä hetkellä.
Lisätietoja
Sami Tanskanen, sami.tanskanen@uef.fi, 050 355 8857
Soile Ruotsalainen, soile.ruotsalainen@uef.fi, 050 476 5668
The online course Towards Working Life in Eastern Finland supports international students and recent graduates in becoming more familiar with the trends and practices of working life in Eastern Finland. The course contains self-study materials and resources that students can use to learn more about the local way of working, for example, when preparing for their internship.
The course also contains materials and tasks that help identify students’ strengths and competencies concerning the local labour market. The course materials are available in both English and Finnish. The course can be accessed at any time and place using the online DigiCampus platform: https://digicampus.fi/course/view.php?id=5044
Key: MOOC.
What the course has to offer
The course is a MOOC (massively open online course) that aims to build competence, confidence, and comfort (the 3 Cs) in international students living, studying, and working in eastern Finland.
After completing the course, students can:
- Understand some basic concepts of working life in Finland
- Recognise some frameworks involved in Finnish society and culture
- Describe their expertise and strengths concerning working life
- Process and search for information related to the labour market and services that support international students
Some course topics include:
- Working life and welfare society in Finland
- Key features of workplace culture
- Rights and responsibilities of employees and employers
- Generic and transferable skills in modern working life
- The application and recruitment process
- Competence recognition
- Networking
During the course
After registering to the e-learning platform on DigiCampus, students can directly access all modules and course materials. Students can flexibly use the course materials, taking course modules in any order depending on individual needs and interests. Students can also use self-assessment tools, learning tasks and a learning portfolio to explore the themes of working life and identify their strengths and skills. Coursework and learning tasks are not evaluated or accredited at this time.
More information
Do not hesitate to get in touch for questions and support related to the course content!
Sami Tanskanen, sami.tanskanen@uef.fi, +358 50 355 8857
Soile Ruotsalainen, soile.ruotsalainen@uef.fi, +358 50 476 5668
Ryhmämentorointiohjelma
Ryhmämentorointiohjelma yhdistää työnantajat, eri alojen asiantuntijat ja kansainväliset opiskelijat (aktorit). Mentorina ohjelmassa voi toimia itsenäinen asiantuntija tai työnantajaorganisaatio yhden tai useamman asiantuntijan voimin. Mentoreiden pääasiallinen rooli on haastaa ja ohjata aktoreita kehittämään työelämä- ja verkostoitumistaitojaan. Mentorointikieli on englanti.
Mentorointitapaamisten teemoina voivat olla esimerkiksi
- ammatillinen kasvu ja urakehitys
- oman osaamisen tunnistaminen ja markkinointi
- työnhaun taidot
- verkostoituminen
- suomalainen kulttuuri ja työelämä
- organisaatioon ja toimialaan tutustuminen
- yrittäjyys ja (tutkimus)rahoitus
- työhyvinvointi ja ajanhallinta
Mentorointi tarjoaa mentorille ja työantajaorganisaatiolle
- positiivista työnantajanäkyvyyttä ja mahdollisuuden toteuttaa sosiaalista vastuuta paikallistasolla
- tilaisuuden tutustua kansainvälisten opiskelijoiden osaamiseen ja mahdollisuuden rekrytointiin
- uusia näkökulmia ja innovaatioideoita
- tuoretta tietoa koulutusaloista ja tulevaisuuden työvoimasta
- tilaisuuden verkostoitua ja tutustua eri kulttuureihin
- mahdollisuuden kehittää valmennus- ja vuorovaikutustaitoja sekä kielitaitoa
Mentorointiohjelmaan osallistumisen hyödyt opiskelijalle:
- työnhaussa kehittyminen sekä erilaisiin urapolkuihin tutustuminen
- ammatillisen asiantuntijuuden ja omien vahvuuksien löytäminen
- viestintä ja vuorovaikutus muiden kanssa
- ammatillisten verkostojen rakentaminen
- itseluottamuksen ja itsetuntemuksen kehittyminen
Mentorointiohjelman vaiheet (marras-toukokuu)
- Mentorivalmennus verkossa (2 h)
- Ohjelman käynnistystilaisuus ja ryhmien ensimmäinen tapaaminen verkossa (2 h)
- Ryhmän kanssa sovitut tapaamiset (suositus 4–5 kertaa)
- Verkostoitumistilaisuus (3 h)
- Ohjelman päätöstilaisuus (3 h)
Mentorointiprosessin keskeiset vaiheet ovat 2. ja 3. Ohjelman kokonaiskesto on noin 20 h / mentori. Mentorointi ei ole sidottu paikkakuntaan, vaan sen voi suorittaa myös verkkoympäristössä.
Opiskelijat valitsevat itselleen sopivan mentorointiryhmän mentorin/työnantajaorganisaation itsestään kirjoittaman mentoriprofiilin perusteella. Mentorointiryhmät sopivat tapaamisten toteutustavan (etä- ja/tai lähitapaamiset).
Seuraavan mentorointiohjelman (marraskuu 2025-toukokuu 2026) päivämäärät ja ohjelmaan hakuajat julkaistaan kevään 2025 aikana.
Lisätiedot
Ota rohkeasti meihin yhteyttä!
Marko Pietilä, marko.pietila@uef.fi, 040 355 3039
Minna Tarvainen, minna.tarvainen@savonia.fi, 044 785 6981
Sanna Jeskanen, sanna.jeskanen@karelia.fi, 050 462 2478
The group mentoring programme brings together employers, experts from different fields, and international students (actors). An independent expert or an employer organisation with one or more experts can act as a mentor in the programme. The main role of mentors is to challenge and guide actors to develop their working life and networking skills. The mentoring language is English.
The themes of mentoring meetings can be, for example:
- Professional growth and career development
- Identification and marketing of one’s competence
- Job search skills
- Networking
- Finnish culture and working life
- Getting to know the organisation and industry
- Entrepreneurship and (research) funding
- Well-being at work and time management
Mentoring provides mentors and employer organisations with the following:
- Positive employer visibility and an opportunity to implement social responsibility at the local level
- A chance to get acquainted with the skills of international students and an opportunity to recruit
- New perspectives and innovative ideas
- Up-to-date information on fields of education and the future workforce
- A chance to network and get to know different cultures
- An opportunity to develop coaching, interaction and language skills
As students taking part in the mentoring programme, you will improve your skills in
- job search and getting to know different career options and paths
- developing professional expertise and finding your strengths
- communication and interaction with others
- building professional networks
- developing self-confidence and self-knowledge
Stages of the mentoring programme (November-May)
- Online mentoring (2 h)
- Programme launch event and first online meeting of groups (2 h)
- Meetings with the group (4-5 times recommended)
- Networking event (3 h)
- Programme closing event (3 h)
The key stages of the mentoring process are 2nd and 3rd. The program lasts approximately 20 hours per mentor. Mentoring is not tied to the locality but can be done online.
Students choose a suitable mentoring group based on a mentor profile written by the mentor/employer organisation themselves. The mentoring groups agree on the method of conducting the meetings (remote and/or face-to-face meetings).
The dates and application periods for the next mentoring programme (November 2025-May 2026) will be published during spring 2025.
Additional information
Feel free to contact us!
Marko Pietilä, marko.pietila@uef.fi, +358 40 355 3039
Minna Tarvainen, minna.tarvainen@savonia.fi, +358 44 785 6981
Sanna Jeskanen, sanna.jeskanen@karelia.fi, +358 50 462 2478
Future Talents -tiimi
Future Talents -tiimi on monialainen, kansainvälisistä opiskelijoista koostuva opiskelijatiimi, joka pyrkii löytämään yhteistyömahdollisuuksia kansainvälisten koulutusten ja työnantajien välille. Opiskelijatiimi tapaa paikallisia työnantajia ja esittelee koulutusohjelmiamme ja opiskelijoiden osaamista. Tavoitteena on saada aikaan monenlaista yhteistyötä: opinnäytetöitä, harjoitteluja, projekti- ja osa-aikatöitä sekä pieniä tapausesimerkkejä opintojaksoille.
Yhteistyö tarjoaa työnantajalle
- uusia ajatuksia ja tuoreita kehitysideoita
- vaivattoman keinon saada kansainvälisiä opiskelijoita eri tehtäviin
- mahdollisuuden työyhteisön kieli- ja kulttuuriosaamisen kasvattamiseen
- luontevan tavan tehdä yhteistyötä oppilaitoksen kanssa
- tuoretta tietoa koulutusaloista
- positiivista työnantajanäkyvyyttä
- mahdollisuuden toteuttaa sosiaalista vastuuta paikallistasolla
Hyödyt opiskelijalle
- verkostoituminen muiden opiskelijoiden ja paikallisten työnantajien kanssa – parempi mahdollisuus työllistymiseen
- tutustuminen suomalaiseen työelämään, kulttuuriin ja kieleen
- pääsy asiantuntijoiden järjestämiin myynnin ja markkinoinnin koulutuksiin
- erilaisten taitojen kehittäminen ongelmanratkaisussa, myynnissä ja neuvottelutilanteissa sekä projekti- ja tiimityössä
- mahdollisuus saada opintopisteitä
Palveluprosessi
- Opiskelijatiimi ottaa yhteyttä paikallisiin yrityksiin tai tiimin voi myös kutsua kylään
- Opiskelijatiimi vierailee työnantajan luona, käy keskustelun yhteistyömahdollisuuksista ja sopii jatkotoimenpiteistä
- Toimeksiannot ja yhteistyöt toteutetaan
Lisätiedot
Sanna Jeskanen, sanna.jeskanen@karelia.fi, 050 462 2478
Johanna Taavitsainen, johanna.taavitsainen@savonia.fi, 044 785 6142
Marko Pietilä, marko.pietila@uef.fi, 040 355 3039
Sami Tanskanen, sami.tanskanen@uef.fi, 050 355 8857
Future Talents Team bridges the gap between academia and industry by fostering collaboration between companies and students. The team meets with local employers and presents degree programmes and the competencies of international students. The aim is to achieve many kinds of cooperation: theses, internships, project and part-time work, as well as small case examples for courses.
Collaboration offers the employer
- new, fresh development ideas
- recruiting possibilities
- an opportunity to increase the linguistic and cultural competence of the work community
- an easy way to collaborate with educational institutions
- engagement with higher education, research and innovation
- positive employer visibility
- possibility to implement social responsibility at the local level
Benefits for the students
- network with other students and local employers – a chance to gain more employment opportunities
- get to know Finnish working life, culture and language
- participate in sales and marketing trainings held by an expert
- develop their skills in problem solving, sales and negotiation, project and teamwork
- possibility to gain study credits
Service process
- The student teams can visit or be invited to local companies
- During the visits, the teams and employers discuss cooperation opportunities and agree on the next steps
- The partnership continues, and the student teams monitor the progress as agreed
For more information:
Sanna Jeskanen, sanna.jeskanen@karelia.fi, +358 50 462 2478
Johanna Taavitsainen, johanna.taavitsainen@savonia.fi, +358 44 785 6142
Marko Pietilä, marko.pietila@uef.fi, +358 40 355 3039
Sami Tanskanen, sami.tanskanen@uef.fi, +358 50 355 8857
Lue tarinoita ja tutustu toimintaamme








Artikkeleita:
- Tutustumiskäynti Jyväskylän ja Tampereen yrittäjyysekosysteemeissä osoitti Talent Hub Eastern Finland -hankkeen ajankohtaisuuden – Karelia-ammattikorkeakoulu
- Itäsuomalaiset oppilaitokset satsaavat kansainvälisten opiskelijoiden työllistymisen ja alueelle kiinnittymisen edistämiseen | Pohjois-Savo | Yle
- Talent Hub Eastern Finland tuo yhteen kansainväliset osaajat ja itäsuomalaiset työnantajat | Rakennerahastot
Uutiskirjeet:
Asiantuntijamme

Pauliina Korhonen on Talent Hub Eastern Finland -hankkeen Sakkyn tiimin projektipäällikkö, jolla on monta rautaa tulessa. Pauliinan vastuisiin kuuluvat Sakkyn hanketoteutuksen koordinointi sekä hankkeen tavoitteiden seuraaminen. Hän vastaa suunnittelusta, dokumentoinnista, raportoinnista, jalkauttamisesta ja vaikuttavuudesta yhdessä hanketiiminsä kanssa.
pauliina.korhonen@sakky.fi
044 785 3403
PL 87 (Hehkukatu 1)
70211 Kuopio

Juhani Lantto on Sakkyn tiimin opinto-ohjaaja, joka vastaa koko hankkeen ratkaisukeskeisen opinto-ohjauksen toimintamallin kehittämisestä yhteistyössä mukana olevien oppilaitosten opinto- ja uraohjaajien kanssa. Opinto-ohjauksen ytimessä on löytää kansainvälisille osaajille paras polku täydentää osaamistaan eri oppilaitoksissa niin, että osaamista vastaava työpaikka löytyy.
juhani.lantto@sakky.fi
044 785 3355
PL 87 (Hehkukatu 1)
70211 Kuopio

Riku Jalonen on Sakkyn tiimin yrittäjyysasiantuntija, joka työskentelee Talent Hubissa kansainvälisten osaajien yrittäjyyden kehittämisen parissa. Riku keskittyy erityisesti rakentamaan opintojaksoa, jossa syntyy ymmärrys realistisesta liikeideasta selkeällä suomen kielellä. Riku on myös rakentamassa vertaisyhteisöä, jonka tarkoitus on tarjota uusille yrittäjille pitkäkestoista tukea sosiaalisessa verkostossa.
riku.jalonen@sakky.fi
044 785 8360
PL 113 (Osmajoentie 75)
78201 Varkaus

Timo Pekkarinen on maahanmuuttajien ohjaaja, joka on kohtaamisen spesialisti. Hän tukee osaamisellaan työpaikkoja, joissa erilaiset kulttuurit ja kielitaidot kohtaavat. Timo on mukana kehittämässä työpaikkaohjaajakoulutuksia, jotka lisäävät työnantajien valmiuksia monikulttuurisiin kohtaamisiin.
Timo osallistuu myös hankkeen tapahtumien toteutukseen sekä osaamispassien kehittämiseen.
timo.pekkarinen@sakky.fi
044 785 4164
PL 87 (Hehkukatu 1)
70211 Kuopio

Sari Väänänen keskittyy työelämäyhteyksiin ja työskentelee yhteistyössä eri klustereiden kanssa. Hän kehittää tiimin kanssa työkaluja siihen, että kansainvälinen osaaja pystyisi osoittamaan ammatillista ja kielellistä osaamistaan vaivattomasti. Sari kehittää myös palvelumallia työnantajille, että kynnys kansainvälisten osaajien palkkaamiseen madaltuisi.
sari.vaananen@sakky.fi
044 785 4025
PL 87 (Hehkukatu 1)
70211 Kuopio

Soilimaria Korhonen on selkeän kielen ja viestinnän ammattilainen, jonka tehtävänä on tuoda suomi toisena kielenä -osaamista hankkeen eri työpaketteihin. Soilimarian työn ytimessä on opintojakson kehittäminen selkeällä suomen kielellä, mutta hän myös tukee muuta tiimiä selkeän viestinnän osaamisellaan kaikissa hankkeen vaiheissa.
soilimaria.korhonen@sakky.fi
044 785 3630
PL 87 (Hehkukatu 1)
70211 Kuopio