Ammatillinen opettaja opettaa ammatillisia opintoja, ohjaa TEO-jaksoja ja arvioi näyttöjä. Ammatillinen opettaja on usein myös tutoropettaja. Opiskelijalla on yleensä useita ammatillisia opettajia.
Perustutkinto sisältää ammatillisia ja yhteisiä tutkinnon osia. Perustutkinnon ammatillisten opintojen laajuus on 145 osaamispistettä. Ammatilliset tutkinnon osat valmistavat ammattialan työtehtäviin ja taitoihin. Niitä voi opiskella koulussa, työpaikalla ja verkossa.
Ammatinohjaaja on koulutusalan ammattilainen, joka auttaa ja ohjaa opiskelijoita oppitunneilla ja työpaikoilla.
Ammattitaitokilpailut ovat tapahtumia, joissa ammatillisen koulutuksen opiskelijat kilpailevat omien alojensa taidoissa. Näissä kilpailuissa testataan ja mitataan ammattiosaamista käytännön tehtävien kautta, jotka vastaavat työelämän todellisia tarpeita. Kilpailut tarjoavat osallistujille mahdollisuuden kehittää taitojaan, saada arvokasta kokemusta ja verkostoitua muiden alojen osaajien kanssa.
Suomessa ammattitaitokilpailuista tunnetuimpia ovat Taitaja-kilpailut, jotka ovat kansallisen tason tapahtumia. Lisäksi opiskelijat voivat edetä kansainvälisille areenoille, kuten EuroSkills- ja WorldSkills-kilpailuihin.
Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot sopivat alan osaajille, jotka haluavat syventää ammattitaitoaan ja erikoistua vaativampiin tehtäviin. Opinnot tarjoavat mahdollisuuden kehittyä asiantuntijana, hallita entistä monimutkaisempia kokonaisuuksia ja edetä uralla. Erikoisammattitutkinnon suorittaminen avaa ovia myös johtamis- ja kehitystehtäviin sekä antaa valmiudet ratkaista alan keskeisiä haasteita. Koulutukset ovat käytännönläheisiä ja suunniteltu tukemaan niin yksilön kuin koko alan kehitystä.
Ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin hakeutuminen edellyttää yleensä useamman vuoden kokemusta alan työtehtävistä. Erikoisammattitutkinnon kohdalla suosituksena on vähintään viiden vuoden työhistoria. Opinnot on mahdollista suorittaa oppisopimuskoulutuksena.
Erityisen tuen suunnitelma voidaan tehdä, jos opiskelija tarvitsee erityistä tukea opintoihinsa. Suunnitelmaan kirjataan esimerkiksi
- miksi opiskelija tarvitsee tukea
- millaista tukea hän tarvitsee
- milloin, missä ja miten opiskelija saa tukea.
Erityisopettaja auttaa opiskelun ja oppimisen vaikeuksissa. Opiskelija voi saada apua esimerkiksi kielissä, tekstin tuottamisessa ja matemaattisissa tehtävissä.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma on opiskelusuunnitelma, jonka opiskelija tekee yhdessä oman tutoropettajansa kanssa. Suunnitelmaan kirjataan esimerkiksi
- mitä opiskelija jo osaa
- mihin hän tarvitsee tukea
- opiskelijan omat ajatukset ja toiveet opinnoista
- arvio opiskeluajasta
- opiskelijantulevaisuuden suunnitelmia.
Jatkuvassa haussa voi hakea opiskelemaan milloin tahansa, mutta kaikki tutkinnot ja koulutukset eivät ole aina haussa. Jatkuva haku mahdollistaa opintojen aloittamisen silloin, kun se parhaiten sopii hakijan elämäntilanteeseen. Valitut opiskelijat voivat aloittaa opintonsa joustavasti, esimerkiksi seuraavan sopivan aloitusryhmän mukana.
Jatkuva haku tarjoaa yksilöllisiä ratkaisuja esimerkiksi työssäkäyville, alanvaihtajille tai lisäkoulutusta tarvitseville.
Kaksoistutkinto yhdistää ammatilliset opinnot ja lukio-opinnot, ja valmistuessa opiskelijalla on kaksi merkittävää saavutusta: ammatillinen perustutkinto ja ylioppilastutkintotodistus. Kaksoistutkinnon suorittaminen on mahdollista kaikilla Savon ammattiopiston kampuspaikkakunnilla eli Iisalmessa, Kuopiossa ja Varkaudessa.
Savon ammattiopistossa opetuskieli on suomi. Opiskelijan täytyy osata suomea riittävän hyvin, jotta opiskelu ammatillisissa opinnoissa onnistuu.
Jos opiskelijan äidinkieli ei ole suomi, suomen kielen taito voidaan osoittaa kielitestillä, kielitaidon arvioinnilla tai kielitaitoa osoittavalla todistuksella.
Kortti- ja passikoulutukset ovat lyhytaikaisia koulutuksia, joista saat lupakortin tai -passin työtehtäviä varten. Näitä ovat esimerkiksi hygieniapassi, anniskelupassi, ensiapukortti ja työturvallisuuskortti.
Opiskelija opiskelee työpaikalla ja oppii tekemään tulevan ammattinsa oikeita työtehtäviä. Työtehtävät ovat opiskelijan tutkintoon kuuluvia työtehtäviä. Koulutussopimus on palkaton.
Maahanmuuttajaohjaaja tukee opiskelijan ammatillisen kielen oppimista ja tarjoaa opiskelijalle tarvittaessa henkilökohtaista ohjausta. Maahanmuuttajaohjaaja on opettajan työparina oppitunneilla, pitää treeniopintoja ja tukee opiskelijaa TEO-jaksolla.
Opinto-ohjaaja auttaa opiskelijaa opintoihin hakemisessa, opiskelun aikana ja jatko-opintoasioissa. Jokaisella opiskelijalla on oma opinto-ohjaaja. Savon ammattiopistossa hakijoita ja opiskelijoita auttaa myös maahanmuuttaneita ohjaava opinto-ohjaaja.
Opiskelijakunta on opiskelijoista muodostuva yhteisö, joka toimii opiskelijoiden edunvalvojana ja äänenä oppilaitoksessa. Opiskelijakunnan toiminnan tarkoituksena on edistää opiskelijoiden hyvinvointia, vaikuttaa koulun päätöksentekoon ja järjestää yhteisöllisyyttä tukevia tapahtumia ja toimintaa. Savon ammattiopistossa toimii opiskelijakunta Salkku.
Opiskelijakunnan toimintaa johtaa opiskelijakunnan hallitus, joka koostuu aktiivisista opiskelijoista. Hallitus tekee yhteistyötä koulun johdon ja henkilökunnan kanssa, jotta opiskelijoiden näkemykset ja tarpeet tulevat huomioiduiksi. Opiskelijakunta voi myös järjestää erilaisia tapahtumia, kuten teemapäiviä, liikuntatapahtumia tai kulttuuri- ja virkistystoimintaa.
Toiminta opiskelijakunnassa tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden vaikuttaa omaan oppimisympäristöönsä, oppia ryhmätyötaitoja ja kehittää omaa aktiivisuuttaan yhteiskunnallisessa toiminnassa.
Opiskeluhuolto tukee opiskelijoita ennaltaehkäisevästi erilaisissa tilanteissa, kuten terveyteen, opiskelumotivaatioon, mielenterveyteen tai elämänhallintaan liittyvissä kysymyksissä. Palveluihin kuuluu opiskeluterveydenhuolto, kuraattori- ja psykologipalvelut sekä hyvinvointia edistäviä toimia.
Savon ammattiopiston oppimisympäristöjä ovat kampukset, työpaikat ja verkko-opinnot.
Oppimisympäristöt vastaavat erilaisiin oppimistarpeisiin ja tukevat opiskelijoiden ammatillista kasvua. Oppiminen tapahtuu joustavasti lähiopetuksena kampuksilla, verkko-opetuksessa sekä työelämässä, mikä mahdollistaa yksilölliset oppimispolut ja käytännönläheisen osaamisen rakentamisen.
Opiskelija opiskelee työpaikalla ja oppii tekemään tulevan ammattinsa oikeita työtehtäviä. Työtehtävät ovat opiskelijan tutkintoon kuuluvia työtehtäviä. Oppisopimus on palkallinen, ja sen vuoksi opiskelijalla täytyy olla työsopimus.
Opiskelija opiskelee tutkinnosta vain ne tutkinnon osat, jotka hän tarvitsee työpaikassaan tai työtehtävässään. Osatutkinto voi olla myös valmistavaa koulutusta saman alan perustutkintoa varten. Osatutkinnon opiskeluaika on lyhyempi kuin koko perustutkinnon.
Osaamispisteet osoittavat opintojen laajuutta ja vaativuutta. Ne eivät kuitenkaan osoita opintojen kestoa tai pituutta. Perustutkinnon laajuus on 180 osp. Suuren tutkinnon osan laajuus voi olla esimerkiksi 40 osaamispistettä.
Koulutusalan ensimmäinen tutkinto on perustutkinto. Perustutkinnon jälkeen tutkinnon suorittanut voi mennä töihin tai hakeutua opiskelemaan esimerkiksi korkeakouluun.
Suomi toisena kielenä -opettaja opettaa suomea opiskelijoille, joiden äidinkieli ei ole suomi. Suomen kielen opinnot voivat kuulua treeniopintoihin, yhteisiin tutkinnon osiin tai ammatillisiin opintoihin. Suomen kieltä opiskellaan koulussa, verkossa ja työpakoilla.
Työelämässä oppimisen aikana opiskelija opiskelee työpaikalla. Työtehtävät ovat opiskelijan tutkintoon kuuluvia työtehtäviä. Opiskelija suorittaa työelämässä oppimisen koulutus- tai oppisopimuksella.
Koulutusalan ensimmäinen tutkinto on perustutkinto. Ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot ovat lisäkoulutuksia perustutkinnon jälkeen. Tutkintotodistus osoittaa, millaista osaamista opiskelija on hankkinut tutkinnon aikana.
Tutoropettaja on opiskelijan oma opettaja ammattiopistossa. Tutoropettaja auttaa opiskelijaa opintojen suunnittelussa ja seuraa opiskelijan opintojen etenemistä. Tutoropettajalta opiskelija voi kysyä neuvoa kaikista opintoihin liittyvistä asioista.
Tutkintokoulutukseen valmentavan koulutuksen aikana opiskelija saa ohjausta ja tukea sopivan tutkinnon löytämisessä. Opiskelija tutustuu työpaikkoihin ja oppii tarvittaessa lisää suomen kieltä.
Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus, lyhyesti TELMA, on suunniteltu opiskelijoille, jotka tarvitsevat vamman tai sairauden vuoksi yksilöllistä ja laaja-alaista erityistä tukea. Koulutuksen tavoitteena on tukea opiskelijoita löytämään oma polkunsa kohti hyvää ja itsenäistä elämää. Pääsääntöisesti tavoitteena ei ole jatkaa ammatilliseen koulutukseen, vaan vahvistaa elämänhallintaa, arjen taitoja ja omatoimisuutta.
UrheiluAmis yhdistää tavoitteellisen urheilun ja ammatillisen koulutuksen.
UrheiluAmiksessa opiskelijaa tuetaan kokonaisvaltaisesti niin opinnoissa kuin urheilupyrkimyksissä. Urheilijana voi hakea opiskelijaksi mihin tahansa Savon ammattiopiston tarjoamaan koulutukseen. Opintoja ja harjoittelua suunnitellaan joustavasti, jotta molemmat voivat edetä tasapainoisesti ja tukien toisiaan.
Savon ammattiopisto kuuluu Olympiakomitean huippu-urheiluverkostoon, mikä takaa laadukkaan tuen urheileville opiskelijoille.
Työvoimakoulutukset on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja työttömyysuhan alaisille henkilöille. Lue lisää: Työvoimakoulutus – reitti uuteen työhön tai ammattiin – Ajankohtaista – Työmarkkinatori.
Väyläopinnot tarjoavat mahdollisuuden suorittaa korkeakouluopintoja jo toisen asteen opintojen aikana tai niiden jälkeen ennen varsinaista opiskelupaikkaa. Opinnot voivat olla osa ammattikorkeakoulun tai yliopiston opetustarjontaa ja ne suoritetaan avoimen korkeakoulun kautta.
Väyläopinnot antavat mahdollisuuden tutustua korkeakoulutukseen ja kehittää valmiuksia jatko-opintoja varten. Suoritetut opinnot voidaan hyväksilukea osaksi tulevaa tutkintoa, mikä nopeuttaa valmistumista. Joissain tapauksissa väyläopinnot voivat toimia myös reittinä tutkinto-opiskelijaksi ilman erillistä valintakoetta.
Kysy lisää opinto-ohjaajalta.
Yhteishaku on koko Suomen yhteinen haku ammattiopistoon tai lukioon hakeville. Hakija voi osallistua yhteishakuun, jos hänellä ei vielä ole tutkintoa peruskoulun jälkeen. Hakuaika on joka vuosi helmi-maaliskuussa, ja opinnot alkavat elokuussa.
Perustutkinto sisältää ammatillisia ja yhteisiä tutkinnon osia. Perustutkinnon yhteisten opintojen laajuus on 35 osaamispistettä. Yhteisiin tutkinnon osiin kuuluu esimerkiksi suomen kieltä, vieraita kieliä, digitaitoja, matematiikkaa, yhteiskunnallisia aineita sekä työkykyyn ja hyvinvointiin liittyviä opintoja.
Yhteisten aineiden opettaja opettaa yhteisiä tutkinnon osia eli YTO-opintoja. Opiskelijalla on useita yhteisten aineiden opettajia.