Pedagogista tukea ja yhteistyötä
Käytettävissä olevien erityisen tuen keinoin tarjoamme opiskelijalle pedagogista tukea ja erityisiä opetus- ja opiskelujärjestelyitä, jotka tukevat tutkinnon osaamistavoitteiden saavuttamista ja opiskelijan valmiuksia lähi- ja verkko-opinnoissa sekä työelämässä oppimisessa. Erityisen tuen tarpeiden mukaiset järjestelyt suunnitellaan osana henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmaa (HOKS).
HOKS:iin kirjattavia tukitoimia voivat olla muun muassa
- erityisopettajan konsultointi ja ohjaus
- ammatin- ja YTO-ohjaajan tuki (YTO: yhteiset tutkinnon osat)
- rinnakkais- ja samanaikaisopetus
- muut joustavat oppimisjärjestelyt.
Alaikäisen opiskelijan huoltajalla tai laillisella edustajalla on mahdollisuus osallistua HOKSin laadintaan ja päivittämiseen.
Koulutuksen järjestäjä päättää opiskelijalle annettavasta erityisestä tuesta ja vaativasta erityisestä tuesta sekä osaamisen arvioinnin (pdf) mukauttamisesta ja ammattitaitovaatimuksista tai osaamistavoitteista poikkeamisesta. Opiskelijaa ja tämän huoltajaa tai laillista edustajaa kuullaan ennen päätösten tekemistä.
Tukea saatavilla monipuolisesti
Koulutusalalla opiskelijalle tehdään tarvittaessa yksilöllinen erityisen tuen suunnitelma.
- Erityisen tuen piiriin kuuluvat opiskelijat opiskelevat koulutusalan ryhmissä tutkintonsa ammattitaitovaatimusten mukaisesti. Joissakin tutkinnoissa ja/tai opinnoissa on mahdollisuus opiskeluun pienemmissä ryhmissä.
- Ammatinohjaaja on useilla aloilla mukana auttamassa opiskelijoita käytännön työskentelyssä. YTO-ohjaajat työskentelevät opiskelijoiden tukena YTO-opinnoissa. Ammatinohjaajat ja YTO-ohjaajat toimivat opettajan työparina. Lisäksi TUVA-ohjaajat tukevat opiskelijoita yksilöllisesti.
- Erityisopettajat opettavat ja konsultoivat tarvittaessa opiskelijan tuen suunnittelussa.
- Tukea tarvitsevat hakijat hakevat joko yhteishaussa tai jatkuvassa haussa. Väylänä opintoihin on myös harkintaan perustuva valinta.
- Lisätietoja erityisestä tuesta ja vaativasta erityisestä tuesta: katso tutkintokoulutukseen valmentava koulutus Tuva sekä työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus Telma.
Ohjauksen ja opetuksen tukikeinot
- ohjeet mahdollisimman lyhyitä ja selkeällä kielellä (selkokielisyys)
- ohjeet asteittain, jaksoittain, välivaiheittain
- ohjeet toistetaan ja näytetään kirjallisina tai kuvallisina
- selvennetään käsitteitä ja vierasperäisiä sanoja
- tuntimateriaali annetaan etukäteen
- kuunteleminen ja kirjoittaminen eri aikaan
- eri aistien käyttö (kuulo, näkö, tunto, maku, haju, liike)
- palaute oppimistehtävistä
- toiminnallisten oppimis- ja opetusmenetelmien käyttö
- mahdollisimman rauhallinen oppimisympäristö (äänet, valot, järjestys, siisteys)
- työskentelyn tauottaminen
- toiminnanohjauksen tukeminen (aloittaminen, tekeminen, valmiiksi saaminen,
tarkistaminen)
- sopivan työpaikan löytäminen
- tarvittaessa ennakkokäynnit yhdessä
- tuki ja riittävä tieto työpaikkaohjaajalle opiskelijan ohjaukseen
- opiskeluhuollon konsultointi tarvittaessa
- lyhennetty työpäivä tai työviikko
- opiskelijan perehdytys (mm. työpaikka, työvälineet, työtoveri, työpaikan tavat ja kulttuuri)
- digitaalisuuden hyödyntäminen
- näyttösuunnitelman tarkennus
- suulliset ja kirjalliset selkeät tai selkokieliset ohjeet
- mahdollisuus harjoitella ja kerrata opittavia asioita
- osaamisen kartoittaminen, opitun arviointi
- kannustus
- opitun varmistaminen ja keskustelu opiskelijan kanssa
- tarvittaessa lisäohjausta ja harjoittelua
- ohjeiden ja tehtävien täsmentäminen ja selventäminen, vaikean vaiheen yli ohjaaminen kysymysten avulla
- tuki työyhteisössä toimimiseen
- lisäohjauskäynnit työpaikalle
- opiskelijoiden keskinäinen vertaistuki
- sanallinen arviointi
- suullinen palaute ja keskustelu
- työpaikkaohjaajan antama palaute
- palautteen hyödyntämisen tarkistaminen
- kirjallisten tehtävien vähentäminen
- tehtävien osittaminen
- kirjallisten tehtävien täydentäminen suullisesti tai visuaalisesti
- toiminnallisten menetelmien ja tehtävien käyttö
- lisäajan antaminen oppimistehtävien ja kokeiden tekemiseen
- oppimistehtävien suorittaminen pari-, ryhmä- tai kotitehtävinä.
- opiskelijan valmentaminen, esim. kirjallisten ohjeiden läpikäyminen, harjoittelu ja keskustelu opiskelijan kanssa
- tekemällä oppimisen ja näyttämisen korostaminen
- tarvittaessa uusintanäyttö
- monipuolisten arviointimenetelmien käyttäminen, mm. portfolio
Erityinen tuki osana henkilökohtaistamista
Erityinen tuki osana henkilökohtaistamista (pdf) kuvaa Savon ammattiopiston ja Varkauden lukion opiskelijan erityisen tuen keskeiset periaatteet, tavoitteet, toimintatavat ja vastuut. Suunnitelma täydentää erityisen tuen osalta Savon ammattiopiston tutkintojen toteutussuunnitelmia ja Varkauden lukion opetussuunnitelmaa, ohjaussuunnitelmaa sekä arviointiohjeistusta.
Tämä suunnitelma on voimassa 1.8.2018 alkaen. Suunnitelman tarkistamisesta ja kehittämisestä vastaa Savon ammattiopiston erityisen tuen työryhmä.
