Laadunhallinta

Sovitaan, miten toimitaan, ja toimitaan niin kuin on sovittu – tätä on laadunhallinta.

Savon koulutuskuntayhtymän laadunhallintajärjestelmä perustuu EFQM-malliin, joka on eurooppalainen malli erinomaisen organisaation toimintamallista. Laadunhallintajärjestelmässä on kuvattu, miten Savon koulutuskuntayhtymän laatua johdetaan kolmen peruspilarin eli suunnan, toiminnan ja tuloksen avulla. Laadunhallinnan läpileikkaavana teemana ovat sidosryhmät ja heidän näkemyksensä.

    Kaksi iloista henkilöä katsoo kameraan.
    Laadunhallinta

    Suunta: perustehtävä, visio ja strategia

    Suunnassa on kuvattu Savon koulutuskuntayhtymän perustehtävä ja visio sekä strategia. Strategiassa olemme tunnistaneet sidosryhmiemme tarpeita ja odotuksia ja se on laadittu yhteistyössä sidosryhmien kanssa. Arvot määrittävät organisaatiokulttuuriamme.

    Savon koulutuskuntayhtymän perustehtävä on lisätä nuorten ja aikuisten osaamista, vastata alueen työelämän osaamistarpeisiin ja kehittää alueen työelämää. Edistämme työllisyyttä, yrittäjyyttä ja hyvää elämää. Tämä näkyy kaikessa toiminnassamme ja ilmenee Kestävän tulevaisuuden tekijä -visiossa ja organisaation strategiassa.

    Savon koulutuskuntayhtymän organisaatiokulttuurissa sovimme, miten toimimme ja toimimme, miten on sovittu. Toimintaamme ohjaavat arvomme: arvostus, rohkeus ja vastuullisuus. Arvostamme toistemme työtä, olemme rehellisiä ja välitämme toisistamme. Edistämme yhteisöllisyyttä ja osallisuutta sekä erilaisuuden hyväksyntää. Kannustamme avoimuuteen, luovuuteen ja rohkeuteen toimia innovatiivisesti sekä kehittää uusia tapoja toimia yhdessä. Toimimme vastuullisesti ja joustavasti. Edistämme yhdenvertaisuutta ja huolehdimme opetuksen, ohjauksen sekä tukipalvelujen laadusta

    Toiminta: prosessien toteutuminen

    Savon koulutuskuntayhtymässä on määritelty sidosryhmät EFQM-mallin mukaisesti: asiakkaat, henkilöstö, toimintaa ohjaavat tahot, kumppanit ja yhteiskunta. Strategiassa nämä näkyvät kolmena kokonaisuutena: opiskelijat, osaajat (oma henkilöstä) ja yhteiskunta (yritykset, ohjaavat tahot, kumppanit ja yhteiskunta).

    Opiskelijan polku on Savon koulutuskuntayhtymän ydinprosessi. Johtamisprosessit ja tukiprosessit mahdollistavat ydinprosessin toteutumisen. Nämä yhdessä tuottavat kestävää arvoa ja asiakaskokemuksen.

    Suorituskyvyn ohjaamisessa kuvatut yhtenäiset toimintatavat ja selkeät pelisäännöt ovat edellytys tuloksekkaaseen toimintaan. Ne ovat samalla laadunohjausta. Strategiassa määritellyt tietojohtaminen ja digitalisaatio kulkevat pohjavireenä läpi koko toiminnan. Hallintosäännössä kuvatut riskienhallinta ja sisäinen valvonta edistävät omilta osiltaan laatutyötä. Uudistumisessa keskeistä on pedagogiikka ja sen kehittäminen. Kehitämme pedagogiikkaa vuosille

    2024–2027 hyväksytyn pedagogisen ohjelman mukaisesti. Tämän mukaan tunnistamme ja määrittelemme asiakasryhmät, suunnittelemme ja rakennamme eri asiakasryhmille soveltuvat palvelut sekä viestimme palvelupoluista eri asiakasryhmille. Seurannan ja arvioinnin pohjalta kehitämme jatkuvasti pedagogista ohjelmaa ja sen toteutusta.

    Tulokset: toiminnan vaikuttavuus

    Savon koulutuskuntayhtymässä tulokset tarkoittavat strategian toteuttamisen ja operatiivisen toiminnan vaikuttavuuden mittaamista ja arvioimista, sekä omistajakuntien tavoitteiden huomioon ottamista. Tulosten kautta saamme tietoa sekä nykyisen toimintamme vaikuttavuudesta että kyvykkyydestämme vastata tulevaisuuden haasteisiin ja mahdollisuuksiin. Tuloksia hyödynnetään palveluiden kehittämisessä, strategisessa suunnittelussa ja toimintamme suuntaamisessa niin, että ne vastaavat sidosryhmien odotuksia ja tarpeita.

    Toimintaa arvioidaan monilla eri palautteilla, kuten opiskelija- ja työelämäpalauteet (OPH), omat henkilöstöpalautteet ja oppimispalveluita koskevat kyselyt, EFQM-itsearviointi, sisäinen asiakastyytyväisyyskysely, huoltajapalaute ja yritysyhteistyöpalaute.

    Jatkuva parantaminen

    Olemme määritelleet laadunhallintajärjestelmässä laadunhallinnan vastuut niin johdolle, esihenkilöille kuin henkilöstölle.

    Arvioimme laadunhallintaamme vuosittain arviointien avulla. Arvioinnit voivat olla joko itsearviointeja tai ulkoisia arviointeja. Arviointien tulosten perusteella laadimme kehittämissuunnitelmat, jotka ohjaavat toimintaamme tulevaisuudessa. Arvioinnin sisältö perustuu laadunhallintajärjestelmämme sisältöön.

    Kehitämme toimintaamme RADAR-logiikan avulla. Kehittämissuunnitelmia laaditaan sekä kuntayhtymän että vastuualueiden tasoille.

    Laadunhallinta