Ehdottomasti suosittelen muillekin tätä kohdetta ja työssäoppimispaikkaa. Työssäoppimispaikka oli kyllä todella mukava, eritoten kaikki ohjaajat ja lapset siellä. Vaikka meillä olikin hetkellisiä kielimuureja, niin kyllä siellä vähintäänkin Google Translatorilla pärjäsi. Valmistautuessa jaksolle suosittelen opiskelemaan italiaksi ihan pieniä peruslauseita, niin pääsee jo todella pitkälle. Toki englannin kielellä pärjää, mutta jos haluaa helpottaa omaa elämää siellä, niin kannattaa opiskella hieman italiaa. Oman kokemuksen perusteella suosittelen varaamaan Airbnb-asunnon eikä kikkailla hotelli- ja hostellivarausten kanssa. Säästyy rahaa ja vielä enemmän hermoja.
Tämä työelämässä oppimisen jakso esikoulussa toteutettiin yhteistyössä Consonzio degli Instituti Professionalin kanssa ja se rahoitettiin Erasmus+ -ohjelmasta: Savon koulutuskuntayhtymän hallinnoimasta Erasmus+ ammatilliselle koulutukselle 2023-1-FI01-KA121-VET-000115831.
Suomessa Erasmus+ -ohjelman hallinnoinnista ja toimeenpanosta vastaa Erasmus+ -ohjelman kansallinen toimisto Opetushallituksessa. Euroopan komissio ei vastaa julkaisun sisällöstä.
Osallistujat: lähihoitajaopiskelijat Matti Koivisto ja Martti Hämynen
Kohde: Polo per l’infanzia Bper, Modena, Italia
Ajankohta: 9.9.-11.10.2024
Työpaikkamme
Työpaikkamme oli yksityinen päiväkoti/esikoulu Modenassa. Olimme 4-5-vuotiaiden esikouluryhmässä, jossa opettajia oli 2 ja lapsia 25. Työtehtäviin kuuluu aktiviteettien suunnittelu ja järjestäminen sekä opettajien auttaminen päivän askareissa ja valmisteluissa. Olimme myös mukana englannin kielen opetuksessa.
Meillä ei oikeastaan ollut kovinkaan paljoa ennakko-odotuksia. Isoin asia, mikä yllätti, oli se, miten vähän siellä paikalliset osasivat / halusivat puhua englantia. Mutta hyvin se kuitenkin sujui, jos ei muuten niin Google Translatorilla. Työtehtävät oli kyllä aika lailla juurikin sitä, mitä osasi odottaa.
Kaikki tervehtivät toisia, opettajat, lapset ja vanhemmat. Kommunikointi tapahtui englanniksi opettajien kanssa, joka oli heillä jokseenkin heikkoa. Lasten kanssa kommunikoimme italiaksi yksittäisillä sanoilla, lauseilla ja elekielellä. Monen lapsen vanhempi puhui englantia ja heidän kanssaan tuli keskusteltua samalla, kun he hakivat lapsia.
Työajat meillä oli 09.00 – 16.00. Lapset menivät lepäämään 13.00-15.00, jolloin oli mahdollista pitää pieni tauko. Yleensä teimme erilaisia valmisteluja seuraavalle päivällä ja aktiviteetteihin. Muuten siellä ei taukoja päivän aikana ollut.
Mitä jakso opetti?
Isoin yllätys oli tosiaan se, kuinka vähän ihmiset siellä puhuivat englantia. Ongelmia alkoi tulla varsinkin junamatkoilla englanninkielisten kuulutusten puuttuessa, jos esimerkiksi juna hajosi tai ei saanut jatkaa enää matkaa. Silloin piti löytää omatoimisesti joku ihminen, joka pystyi kertomaan englanniksi, mitä on tapahtumassa ja mikä on toimintasuunnitelma.
Opimme myös, kuinka erilaista kasvatus jossain määrin on Suomessa kuin Italiassa. Siellä ollaan perheläheisiä verrattuna Suomeen.
Ammattialastani opimme ehkä eniten seuraamaan eri kehityksen kaarta, esimerkiksi miten eri tasolla 4-vuotiaat ovat 5-vuotiaaseen verrattuna. Oppi myös seuraamaan, miten toiset on huomattavasti taitavampia liikunnallisesti ja toiset sitten esimerkiksi tekemään palapelejä, muistipelejä ja enemmän kognitiivisia taitoja vaativassa toiminnassa. Näimme tietenkin, minkälaista on työskennellä lasten parissa ja varsinkin esikoulussa.
Ainakin englannin kieli parani matkan aikana ja oppi kulttuurista uusia asioita. Pitempi aika asua ulkomailla antaa uusia valmiuksia ihan kaikkeen, koska joutuu soveltamaan asioita ja oppimaan uusia asioita, mitä ei välttämättä Suomessa joutuisi edes miettimään.
Opimme siellä esikoulutoiminnasta aika paljon uusia asioita, koska itselle se ei ollut kovinkaan tuttua, paitsi ehkä sen verran, mitä itse lapsena ollut siellä. Oppi paljon seuraamaan eri kehityksen vaiheita ja oppi olemaan paljon kärsivällisempi kaiken suhteen.
