Kaikki lähtee hengityksestä

5.10.2021
aistihuone

Milloin viimeksi pysähdyit kuulostelemaan omaa hengitystäsi? Tuo elämän elinehto ja kehossamme pitkälti automatisoitu toiminta on niin oleellinen osa hyvinvointiamme ja kuitenkin usein teemme sen tiedostamatta. Myös liikkumisemme alkaa hengityksestä. Ilman happea ei vaan voi. Elämme aikaa, jossa ympärillämme aistimme toisissa ja itsessämme stressiä, ahdistusta ja riittämättömyyden tunteita. Poikkeukselliset ajat ovat lisänneet kuormituksen tunnetta.

Tänään 5.10.2021 vietetään maailman opettajien päivää. Opettajan työ on mielestäni yksi maailman tärkeimmistä ammateista. Ei ole yhdentekevää, kuinka opettajat voivat. Opettajat ovat avainasemassa myös opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisessä. Olemme opettajina opiskelijoiden kanssa samalla puolella ja saman tavoitteen äärellä. Tuo tavoite on oppiminen ja osaamisen karttuminen. Jos opettaja ja/tai opiskelijat hengittävät ja jaksavat huonosti, on tunnelma huono ja huonossa tunnelmassa tai negatiivissa fiiliksissä oppimista ei vain tapahdu. Tiedän monen opettajan kantavan huolta opiskelijoiden jaksamisesta ja myös itsensä ja kollegoidensa jaksamisesta. Opettajat ovat monesti ihmisiä, jotka haluavat tehdä työnsä äärimmäisen hyvin. Haluan sanoa sinulle opettajakollega, että olet äärimmäisen tärkeä tyyppi! Ei ole samantekevää, kuinka voit. Monesti hyvinvoinnin kysymysten äärellä menemme jopa äärilaitoihin siinä, mitä kaikkea meidän pitäisi tehdä, ottaa haltuun ja vielä viedä työssämme eteenpäin kaiken perustehtävämme ohella. Tiedämme, että liike edistää oppimista, mutta jos emme ensin hengitä ja rentoudu, ei liikkeen lisäämiselläkään ole niin hyvää vaikutuspohjaa oppimiselle.

Tässä kohtaa haluaisin jakaa hyvin yksinkertaisen, mutta tärkeän vinkin hyvinvoinnin edistämisen ja jaksamisen lisäämisen äärellä: Hengittäkää. Ottakaa vaikka vain minuutti yhdessä opiskelijoiden kanssa aikaa tällä viikolla sille, että olette rauhassa läsnä yhdessä ja hengitätte yhdessä. Ilman mitään muuta, ilman muita häiriötekijöitä. Silmät suljettuina, jos se tuntuu oikealta. Pysähtykää kuulostelemaan ja rauhoittumaan. Jo lyhyt erityisesti uloshengitystä pidentävä rauhoittuminen oman hengityksen äärelle aktivoi parasympaattista hermostoamme, joka on lepotilassa aktivoituva hermoston osamme. Jos aidosti pysähtyy hetkeksi hengittämään, on olotila lähes poikkeuksetta parempi, kuin ennen pysähtymistä. Ja jos ei ole, olet kuitenkin antanut minuutin aikaa pysähtyä itsellesi. Se ei voi olla huono juttu se. Ehkä se ei muuta maailman kaikkia ongelmia, mutta antaa hetken toivoa sekä mahdollisuuden myös ajatusten rauhoittua.

p.s. Valmiita ohjattuja hengitys- ja rentoutusharjoituksia löytyy koneiltanne Break Pro-taukoliikuntasovelluksesta kohdasta ”aivot”. Break Pro-taukoliikuntasovellus on Aktiivisen Sakkyn yhteistyökumppanin UKK-instituutin Smartmoves-hankkeen meille kaikille sakkylaisille toimittama lahja meidän kaikkien hyvinvoinnin edistämiseksi.

Tekstin tuotti Annika Jäntti, Aktiivinen Sakky-koordinaattori

Samalta kirjoittajalta

Tuoreimmat