17.11.2020

Yhdessä oppimisen pilotille kuuluu hyvää!

Yhdessä oppiminen

Yhdessä oppimisen pilotissa on kahtena lukuvuotena kehitetty opintojen aloitusvaiheen orientoivia viikkoja ja tulos on molemmilla kerroilla ollut loistava.

Orientoivien viikkojen tavoitteena on

  1. oppilaitokseen tutustuminen ja ryhmäytyminen
  2. alaan orientoituminen
  3. opintojen rakentuminen ja HOKS:n laadinta

Orientoinnin käytännön toteutuksesta vastaavat tutoropettajat ammatilliset opettajat ja ohjaajat yhteisten tutkinnon osien (YTO) opettajat opinto-ohjaajat sekä tietysti muut yhteistyökumppanit opiskeluhuollosta ja yrityksistä. Ennakkoon lukujärjestyksiin on kiinnitetty YTO-opettajien tunnit ja mahdolliset korttikoulutukset sekä yritysvierailut mutta muuten ryhmien opettajilla on vapaat kädet toteutuksen suunnitteluun. Tätä toteutusmallia on toteutettu kaikilla yhteishaun kautta aloittaneilla perustutkintoryhmillä yhdessä oppimisen pilotin aloilla. Orientoivien viikkojen tavoitteet koskevat toki myös jatkuvan haun ryhmiä mutta heidän kohdallaan esim. YTO-opettajilla ei ole ollut yhtä suurta roolia opintojen alussa.

Konkreettisten tavoitteiden ja sisältöjen lisäksi orientoivilla viikoilla opiskelijat halutaan kiinnittää opintoihin hyvän ilmapiirin ja turvallisen vuorovaikutuksen avulla. Tärkeää on myös mielekäs tekeminen joten ammatilliset opinnot on syytä aloittaa jo ensimmäisillä viikoilla. Ryhmää ohjaavilla opettajilla on vastuu hyvän vuorovaikutusilmapiirin sekä selkeän ja määrätietoisen toiminnan luomisesta.

 

Opiskelijoiden palaute erinomaista

Ammatillisen koulutuksen opiskelijapalautteen (AMIS-palaute) avulla seurataan opiskelijoiden tyytyväisyyttä koulutuksen järjestämiseen ja sen vaikuttavuuteen. Ensimmäiseen palautekyselyyn vastataan viimeistään kuukauden kuluessa siitä kun henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma on ensimmäisen kerran hyväksytty.

Kokonaisuudessaan Savon koulutuskuntayhtymän AMIS-palautteen tulokset ovat kehittyneet parempaan suuntaan koko ajan ollen syksyllä 2020 erinomaiset. Yhdessä oppimisen pilotin aloilla olemme onnistuneet vielä hieman paremmin erityisesti yhteishaun kautta tulevien opiskelijaryhmien kohdalla – mahdollisesti orientoivien viikkojen ansiosta.

Pilotissa mukana olevien alojen opiskelijat jotka olivat tulleet opiskelemaan yhteishaun kautta ovat tyytyväisimpiä saamaansa vastaanottoon ja opintojen aloitukseen. Heidän antamansa palautteen keskiarvo on yli 440 kun koko ammattiopiston keskiarvo on hieman yli 430. 

Poimintoja avoimista vastauksista:

  • ”Perehdyimme hyvin meidän alaamme ja sen eri tutkinnon osiin. Mikään asia ei jäänyt mietityttämään.”
  • ”Mielenkiintoiset tehtävät.”
  • ”Mukava koulu ja mukavat opettajat.”

 

Kehittämisen kohteiksi opiskelijat antoivat:

  • ”Tahti voisi olla vähän kovempi.”
  • ”Teoriaa alasta voisi olla enemmän.”
  • ”Osaamisen tunnustamiset voisi tapahtua nopeammin ja siitä prosessista haluaisin tietää tarkemmin.”

 

Meitä suositellaan 

Opiskelijat myös suosittelisivat oppilaitosta hieman keskimääräistä enemmän. Arviointiasteikolla 0-10 vastaukset jakaantuivat:

  • 891 pilotin alat (yhteishaku)
  • 885 pilotin alat (kaikki)
  • 879 Sakky yhteensä

 

Yhdessä oppimisen pilotin aloilta vastauksia saatiin kaikkiaan 231 mikä on 18 % kaikista kuntayhtymän vastauksista.

Näillä tuloksilla on hyvä jatkaa kohti seuraavaa lukuvuoden alkua. Todistettavasti opintojen alkuun kannattaa satsata. Vaikka elokuusta 2021 siirrymme koko kuntayhtymässä opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa yhteiseen Sakky-malliin pilotin kokemuksista ja kehitystyöstä kannattaa ottaa oppia ja siirtää hyviä käytänteitä myös tulevaisuuteen.