
Jimi Wegelius (vas.) ja Petteri Ovaskainen näkevät robottibussit osana tulevaisuuden julkista liikennettä täydentäen nykyisiä järjestelmiä ja tarjoten syöttöliikennettä paikallisliikenteen tueksi.
Kuopion Savilahden alueelle ilmestyi kevättalvesta 2024 vehje joka kääntää edelleen päitä ja tuo hymyn monen huulille. Liukasliikkeinen se ei ole mutta avaa ovensa lämmöllä kaikille. Voisi jopa sanoa että Savilahti oli saanut oman lemmikin: Välkky 11-paikkainen robottibussi saapui kaupunkiin!
Uudenlainen koulutus kiinnosti
Teknologian huima kehitys avaa uusia mahdollisuuksia monilla aloilla ja yksi mielenkiintoisimmista edistysaskeleista on ollut robottibussien käyttöönotto. Savon ammattiopistossa alkoi helmikuussa 2024 robottibussin operaattori -koulutus ja se toteutettiin yhteistyössä Remoted Oy:n kanssa. Remoted Oy operoi Ohmion valmistamaa ajoneuvoa.
Näin koulutuksessa mahdollisuuden kokeilla jotain sellaista mitä täällä ei ole ennen ollut tarjolla.
Petteri Ovaskainen
Operaattori-opintoihin oli kymmeniä hakijoita joista valittiin neljä uudenlaisesta kaupunkiliikenteestä ja teknologiasta kiinnostunutta. Petteri Ovaskainen ja Jimi Wegelius eivät ole katuneet valintaansa. Kun Ovaskainen näki hakuilmoituksen oli päätös sillä selvä. Hänellä oli jo vahva tausta asiakaspalvelusta ja kiinnostusta teknologiaan joita molempia tarvitaan myös robottibussien kanssa toimiessa.
– Näin koulutuksessa mahdollisuuden kokeilla jotain sellaista mitä täällä ei ole ennen ollut tarjolla.
Myös Wegeliusta viehätti koulutuksen epätavallisuus mutta lisäksi robotiikan sekä logistiikan yhdistämisen mahdollisuudet kiinnostivat. Wegeliuksella oli jo ennestään kokemusta yhdistelmäajoneuvon kuljettamisesta joten operaattorikoulutus tarjosi hänelle mahdollisuuden laajentaa osaamistaan sekä soveltaa aiempaa ammattitaitoaan uudella tavalla.
Ohjekirjat luettiin tarkasti
Koulutus toi luonnollisesti paljon uutta ja odottamatontakin tietoa vastaan. Vielä vuosi sitten ajatuskin robottibusseista oli tuntunut kaukaiselta mikä teki opinnoista jännittävää kuvailevat Ovaskainen ja Wegelius tuntemuksiaan.
Robottibussin operaattori -koulutukseen sisältyi muun muassa auton valmistajan edellyttämät toiminta- rakenne- ja turvallisuuskoulutukset sekä linja-auton kuljettaja- ja ammattipätevyyskoulutukset. Koulutuksessa painotettiin ongelmien havainnointia ja datan keräämistä jota ohjelmoijat hyödynsivät robottien kehittämiseen.
– Robottibussin ohjekirjat luettiin ja opiskeltiin huolellisesti läpi molemmat toteavat.

Erityisesti Taitaja2024 toimi loistavana sparraushetkenä ja oppien kertaamisena meille operaattoreille Ovaskainen kertoo laittaessaan hallintapaneelista bussia liikkeelle.
Koulutus kesti neljä kuukautta ja siihen sisältyi lähiopetusta Savon ammattiopiston Kolmisopen kampuksella sekä työssä tapahtuvaa oppimista joka tapahtui pääasiassa robottibussien kokeilulinjalla Kuopion Savilahdessa. Opintojen jälkeen kesäkuussa operaattorit siirtyivät Remoted Oy:n työntekijöiksi.
Savilahdessa linja kulki Itä-Suomen yliopiston nurkilta Novapoliksen ja Savon ammattiopiston rakennusten ohi aina Sarastuskaari 7 -parkkitalolle asti ja samaa reittiä takaisin. Syyskuun alusta lähtien robottibussilla on päässyt myös liikunta- ja tapahtumakeskus Luolan eteen.
Vaikka Wegelius oli jo pätevöitynyt kuljettaja ei ensimmäinen ajo Välkyllä ollut hänellekään helppo paikka.
– Rystyset valkeana pidin kiinni ja pohdin mitä tästä kaikesta tulee.
Hyvä siitä tuli.
Luottamus teknologiaan vahvistui
Jimi Wegelius korostaa että koulutus on kasvattanut hänen luottamustaan teknologiaan.
– On ollut vaikuttavaa nähdä miten Välkky pystyy kohtaamaan suuria ihmismassoja ja toimimaan luotettavasti. Aluksi hätäkatkaisinta vilkuiltiin enemmän mutta vähitellen teknologian toimivuus kävi ilmi.
Petteri Ovaskainen on kuljettajakollegansa kanssa samoilla linjoilla miten koulutus on lisännyt ymmärrystä teknologista. Opintoihin kuului paljon myös yhteistyötä Remoted Oy:n kanssa.
– Pääsimme osallistumaan uuden teknologian kehittämiseen. Robottibussi ei ole vielä valmis tuote vaan sitä kehitettään koko ajan.
Robottibussien käyttö on herättänyt paljon keskustelua matkustajien keskuudessa. Asiakkaat ovat olleet kiinnostuneita laitteesta ja sen toiminnasta ja keskusteluissa on käsitelty usein teknisiä yksityiskohtia.
– Kohtaamiset ihmisten kanssa on jäänyt mieleen.
Matkustajat ja koko Savilahden yhteisö on ottanut Välkyn ilolla vastaan. Robottibussit ovat vasta alkutaipaleellaan mutta on selvää että niillä on potentiaalia muuttaa julkista liikennettä.
Välkky liikennöi arkisin syyskuun 2024 loppuun asti.