”Olen Jimmy Piironen 21-vuotias ja työskentelen Finnharvestilla. Vapaa ajalla tykkään urheilla. Vastaan markkinoinnista ja sen lisäksi teen myös operatiivista työtä muun muassa Saksassa ja Ruotsissa.
Markkinoinnissa työhöni kuuluu mm. lyhytvideoiden tekeminen Finnharvestin somealustoille. Meillä on käytössä Instagram TikTok Facebook ja Youtube. Yhteensä seuraajia on jo 20 tuhatta ja näyttökertoja on kertynyt viimeisen kuukauden (elokuu 2024) aikana 15 miljoonaa.
Finnharvestin somen tavoitteena on saada alalle lisää nuoria sekä metsäalaa laajasti tunnetuksi. Haluamme myös olla metsäalan suunnannäyttäjiä. Somekanavat löydätte nimellä @FINNHARVEST.”
Digimarkkinointikoulutus matkatyön ohessa
”Opiskelin Sakkyssa digimarkkinointia vajaa vuoden verran. Tein jo ennen koulutusta Finnharvestilla markkinointia mutta markkinointialan koulutusta minulla ei ollut. Halusin saada Sakkyn koulutuksesta lisää osaamista digitaaliseen markkinointiviestintään.
Teamsin kautta opiskelu oli todella hyvää. Teen reissutyötä ja ilman tämmöistä mahdollisuutta koulunkäynti olisi itselleni ollut miltei mahdotonta.”

”Koulutus oli hyvin opettavainen kaikin puolin. Itselläni oli jo jonkin verran kokemusta markkinoinnista mutta koulutus täytti kyllä taidon puutteita todella hyvin. Digitaalisen markkinointiviestinnän koulutuksessa käytiin läpi markkinointia myös vähän eri kantilta kuin mitä olen itse tehnyt. Koin sen todella hyödylliseksi.”
Parasta koulutuksessa oli opetusilmapiiri. Se oli todella kannustava ja positiivinen.
Jimmy Piironen
Konkreettinen hyöty yrityksen markkinointiin
”Tein tutkinnon osan näyttööni yhteenvedon Finnharvestin markkinoinnista. Yhteenvedossa kävin läpi paljonko Finnharvestin somekanavat ovat kasvaneet minkälaisia lukemia nämä ovat tavoittaneet ja missä mennään nyt sekä tulevaisuuden tavoitteet koko yrityksen someen ja markkinointiin.
Opettaja Tytti Mönkkönen antoi hyviä pointteja ja haastoi minua juuri oikealla tavalla. Nyt on Finnharvestilla selkeät tavoitteet markkinoinnissa. Tietotaitoni on paljon vahvempi kuin ennen. Kiitos kuuluu tästä Sakkylle. Tytille myös tuhannet kiitokset kouluvuodesta. Yhteistyö oli sujuvaa ja otit hyvin huomioon toiveeni.
Koulutuksen ansiosta Finnharvestin markkinoinnin toimenpiteiden ja tavoitteiden kirjaaminen ylös on nyt parempaa ja meillä on selkeä pläni sekä määränpää. Markkinointityö on muuttunut enemmän ammattimaiseksi. Haluan oppia tulevaisuudessa lisää markkinoinnista.”
Suosittelen koulutusta!
”Mielestäni koulutuksesta on hyötyä vaikka ei markkinointi suoranaisesti olisikaan ensisijainen työ. Jopa toimihenkilölle tämä voisi olla hyödyllinen koulutus käydä.
Teillä Sakkyssa on kyllä positiivinen ilmapiiri ja se on se mikä motivoi eniten. Kiitos!”
Jimmy Piironen

Koulutuksesta osaamista tavoitteelliseen markkinointiin
Digitaalisen markkinointiviestinnän koulutuksessa pääpaino on liiketoiminnan strategisella tasolla. On tärkeää tuntea oma ydinliiketoiminta ja siihen vaikuttavat tekijät laajasti. Markkinoinnin on oltava tavoitteellista ja suunnitelmallista. Koulutuksessa opiskelija analysoi suunnittelee toteuttaa ja mittaa markkinoinnin tuloksellisuutta omassa työssään.
”Emme teetä tehtäviä pöytälaatikkoon vaan opetus sovelletaan käytäntöön. Opiskelija kehittää osaamisensa lisäksi työpaikkansa markkinointikäytänteitä. Ja tämä erityisesti koetaan koulutuksen vahvuutena.” koulutuksen vastuuopettaja Tytti Mönkkönen kertoo.
Työpaikkaohjaaja Roope Tonteri opiskelijan tukena
”Työpaikkaohjaaja Roope Tonterista oli minulle iso apu. Roope haastoi minua hyvin ja herätti paljon uusia ideoita sekä ajatuksia. Hän myös tuki minua päätöksissä ja tekemisissä. Tapasimme ohjauksen puitteissa viikoittain ja keskusteltiin uusista ideoista sekä tekemisistä.”
”Olen Roope Tonteri ja toimin yrittäjänä Metsätyöt Tonterissa. Aikaisemmin olin lumilautailija ja sen uran jälkeen opiskelin metsuriksi.
Yritykseni tarjoaa perusmetsähommia raivaus- ja taimien istuttamistöitä polttopuiden myyntiä ja kevyttä koneurakointia Kaakkois-Suomen alueella. Metsän inventointia teemme laajasti mm. Pohjois-Suomessa.”

Yhteistyötä Finnharvestin kanssa jo entisen uran aikana
”Otto Piironen kysyi minulta että kiinnostaisiko minua lähteä Jimmyn ohjaajaksi koulutuksen ajaksi. Entisen uran aikana olin jo tehnyt somemarkkinointia kun se on vahva osa lumilautailuammattia. Urheilijan pitää urheilun ohella tehdä sekä omaa että tietysti myös sponsoreiden markkinointia.
Finnharvest on itseäni lähellä sydäntä niin oli helppo lupautua Jimmyn ohjaajaksi. Olen aikaisemmin tehnyt sponsorointiyhteistyötä heidän kanssa lumilautailussa. Metsuriuran alussa sain heiltä hyviä neuvoja ja voisin sanoa että he ovat tavallaan minun kummiyritys.”
Ohjauskeskusteluissa tavoitteen kirkastamista
”Jimmy oli opiskelijana oma-aloitteinen ja hän myös aika paljon itsenäisesti edisti opiskeluansa. Minä seurasin sivusta ja kommentoin sekä ohjasin hänen työskentelyä. Ohjauskeskusteluissa kerroin mm. miten tietyt markkinoinnin asiat toimivat metsäalalla ja mitkä yleisesti. Kenelle hän tekee markkinointia ja mikä on yrityksen kohderyhmä somemarkkinoinnissa.
Finnharvest haluaa lisätä tietoisuutta metsäalasta niin se toi moninäköisyyttä ohjauskeskusteluihimme. Jimmyn koulutuksesta ja hänen ohjauskeskusteluista sain myös itselleni hyviä ideoita oman yrityksen markkinointiin.”
Työpaikkaohjaaja on opiskelijalle arvokas tuki opintojen aikana. Ohjaajan kanssa ideoiden ja ajatusten sparrailu ja pallottelu auttaa kirkastamaan ajatusta ja katsomaan asioita monipuolisemmin. Usein työpaikkaohjaaja tai työelämämentori tuntee toimialan paremmin kuin opettaja jolloin päästään syvällisemmin kiinni markkinoinnin haasteisiin opiskelijan omassa organisaatiossa.
Opettaja tukee kokonaiskuvan kirkastumisessa ja tiedon haltuun ottamisessa. Ohjaus on yhteistyötä opiskelijan parhaaksi. ”Useimmiten kaikki osapuolet oppivat uutta. Itsekin opin metsäalasta valtavasti Jimmyä ohjatessa!” Tytti iloitsee.
Metsätyöt Tonteri
www.facebook.com/metsatyotTonteri
www.instagram.com/metsatyot_tonteri
www.instagram.com/roopetonteri


Vastuullista metsänhoitoa jo vuodesta 1969
FinnHarvest on täyden palvelun puunkorjuuyritys joka tuottaa huomattavaa lisäarvoa metsäyhtiöille sekä metsänomistajille.

Kysymyksiä Finnharvestin metsä- ja henkilöstövastaava Otto Piiroselle:
Minkä verran Finnharvestilla on työntekijöitä ja eri kansallisuuksia?
”Työntekijöitä on 75–80 riippuu aina kaudesta ja tarpeista. Kansallisuuksia on tällä hetkellä Saksa ja Suomi.”
Millaisia työtehtäviä teillä on yrityksessä sekä millaisia urakehittymisiä on aikaisemmin ollut tarjolla työntekijöille?
”Työtehtäviä on huolto korjuuohjaus sihteeri johtotehtävät/talous/hr ja metsäkonekuljettajat harvesteri/kuormatraktori. Urakehitys on aika räätälöityä kasvun ja tarpeiden mukaan.”
Miten teillä tuetaan jatkuvaa oppimista ja henkilöstön ammatillista kehittymistä?
”Mahdollisuuksien mukaan halutaan tukea jos nähdään tekijän oma halu ja kyky. Yrityksen tarve huomioon ottaen. Sisäisesti monesti on kuljettajia jotka on siirtynyt oman koulutuksen kautta kuormatraktorilta harvesterin ohjaamoon.”
Miten mahdollisesti kartoitatte henkilöstön osaamistarpeita tai voiko työntekijät ehdottaa koulutuksia?
”Kasvun myötä on tullut tarpeita ja sitä kautta katsottu sisäisesti kehitys/osaamistarpeet. Työntekijät voivat ehdottaa koulutuksia ja ne katsotaan aina läpi.”
Miten teidän ammattiala mahdollisesti kehittyy lähitulevaisuudessa? Tuleeko joitakin uusia osaamistarpeita ?
”Paljon on menty siihen että metsäyhtiöt vastuuttavat yrityksiä entistä enemmän tarjoamaan kokonaispalvelua. Vastuullisuusasiat korostuvat ja sitä kautta henkilöstön kehittäminen.”
Liiketoiminnan erikoisammattitutkinto
Liiketoiminnan erikoisammattitutkinto on tarkoitettu eri alojen mm. asiantuntija- tai esihenkilötehtävissä toimiville. Tutkinnon avulla osoitat alasi vaativampien työtehtävien hallintaa.
Tutkinnon eri osaamisalavaihtoehdot antavat joustavan ja yksilöllisen mahdollisuuden oman osaamisen ja vastuualueen kehittämiseen.
Savon ammattiopistossa voi suorittaa seuraavat osaamisalat:
henkilöstöhallinnon osaamisalan
myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisalan
- Digitaalinen markkinointiviestintä
- Digitaalisen myynnin kehittäminen
- Brändin kehittäminen
- Asiakkuusmarkkinointi
- Kehittämisprojektin suunnittelu ja toteuttaminen
Lisätietoa tutkinnosta antavat