2.8.2024

Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto uuteen työhön siirtyessä

Petri Lehtoranta
Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto uuteen työhön siirtyessä

Olen Minna Kärnä 33-vuotias kuopiolainen paluumuuttaja ja vastavalmistunut Lähiesimiestyön ammattitutkinnosta (Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto 1.8.2024 alkaen). Olemukseltani olen ihmisläheinen kannustava sekä omaan reippaan pohdiskelevan luonteen. Koulutukseltani olen sairaanhoitaja/terveydenhoitaja (AMK).

Tällä hetkellä toimin Pohjois-Savon hyvinvointialueella osastonhoitajan sijaisuudessa hoitokoti Liito-oravassa joka on ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikkö. Vastaan yksikön perustehtävän toteutumisesta laadullisten tavoitteiden saavuttamisesta kustannusten seuraamisesta ja henkilöstöresurssien tehokkaasta kohdentamisesta. Työ pitää sisällään myös raportointia yksikköä koskevaa päätöksentekoa ja sen valmistelua. Työviikkoni koostuu moninaisista päivittäisistä kohtaamisista henkilöstön kanssa.

Koulutuksesta lisää valmiuksia esihenkilötyöhön

Hakeuduin esihenkilötyön opintoihin työskennellessäni vastaavana sairaanhoitajana Riistavedellä ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen yksikössä. Työtehtäviini lukeutui jonkin verran henkilöstöjohtamista joten kaipasin saavani tutkinnosta lisää valmiuksia hoitaa arkisia työtehtäviäni.

Loppuvuodesta 2023 minulle tarjoutui mahdollisuus lähteä tekemään osastonhoitajan sijaisuutta. Kyseiseen tehtävään ja työnkuvaan perehtymisessä koin käynnissä olevien opintojen olevan todella eduksi. Opiskelu työn ohessa oli minulle tärkeää halusin opintojen toteutuksen tukevan työssä suoriutumista ja toisinpäin.

Halusin syventää käsitystäni mitä kaikkea (hoitotyön) johtaminen pitää sisällään kuinka kehittyä esihenkilönä ja työryhmän johtamisessa. Erilaiset käsitteet tulivat tutuiksi ja ymmärrys siitä laajeni kuinka kokonaisvaltaista asiantuntijuutta esihenkilötyö on.

Käytännönläheistä hoitotyötä vuosikausia tehneenä päivän mittaiset osallistavat koulutukset Teamsilla tuntuivat aluksi vierailta. Tässä asiassa kokemuksen kertyminen yhteisöllisyyden tunne ja kannustava ilmapiiri olivat hyödyksi.

Minna Kärnä

Valinnaiset tutkinnon osat oli helppo valita

Päätökset tutkinnon valinnaisista osista tein aika nopeasti jo koulutukseen hakiessani. Henkilöstötyö oli selvä valinta sillä halusin nimenomaan syventää säädösten tuntemista sekä analysoida ja kehittää henkilöstökäytäntöjä. Tuossa yhteydessä perehdyin erityisesti oman organisaation käytänteisiin henkilöstötunnuslukuihin ja laadin kehittämisehdotuksia.

Toiminnan kannattavuus oli toinen valintani sillä kiinnostus talouden mittareihin tunnuslukuihin ja raportointitietoihin oli olemassa sekä oma tietämykseni näistä vähäistä. Sain perehdytystä kustannuslaskentaan ja hinnanmuodostukseen. Niiden myötä tein kannattavuuteen liittyviä laskelmia ja toteutin yhdessä työryhmän kanssa tavoitteita esim. ruokapalvelujen tuotetilausostoihin liittyen.

Mitkä koulutusaiheet jäivät sinulle parhaiten mieleen?  

Koulutusaiheet vastasivat hyvin tutkinnon osaamisvaatimuksiin. Lähdimme liikkeelle perusteista eli aluksi selvitimme mitä ovat organisaation toiminnan keskeiset tekijät esimerkiksi yksikön perustehtävä toiminnan arvot ja niiden merkitys päivittäisessä toiminnassa. Esihenkilön roolia ja tehtäviä käsittelevän opintopäivän jälkeen laadimme oman kehittymissuunnitelman johon kuului myös palautteen keräämistä. Omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tavoitteellinen työstäminen oli opettavainen kokemus.

Työryhmän johtamiseen liittyvässä koulutuspäivässä pohdimme kuinka motivoida työryhmää ja sitoutua tavoitteiden saavuttamiseen. Työhyvinvointia edistäviä tekijöitä ja henkilöstön työssä viihtymistä pohdittiin tiimissä muun muassa työn voimavarojen kautta. Lainsäädäntöä ja työsuhteen ehtojen määräytymistä käsiteltiin asiantuntevasti ja riittävästi vaikka näistä itsessään olisi ollut useamman koulutuspäivän verran varmasti materiaalia läpikäytäväksi.

Koulutuksessa pidin erityisesti työelämän tositilanteita kuvaavista esimerkeistä ja kokemusta kumpuavista puheenvuoroista joilla opettajat rikastuttivat koulutuspäiviämme.

Minna Kärnä

Koulutuspäivien ryhmäkeskusteluista ideoita omaan työhön

Koulutuspäivissä oli ryhmäkeskusteluja säännöllisesti ja ne sujuivat pääasiassa jouhevasti. Joskus oli haasteita pysyä annetussa aikataulussa ja tehtävänannossa oli aina olemassa väärinymmärryksen riski. Esihenkilötyötä tekevien kollegoiden ajatukset olivat hyvin käytännönläheisiä esimerkiksi kuinka yksikössä oli vastattu tiedonkulun haasteisiin miten työryhmän osaamisen kehittämistä on toteutettu ja perehdytystä järjestetty. Ideoita näistä kommenteista tuli poimittua myös omaan työhön kokeiltavaksi kuten esimerkiksi Teamsin ominaisuuksien hyödyntäminen työpaikan sisäisessä viestinnässä.

Omaa aikaa jälkitehtävien tekemiseen

Ajankäyttö kuukaudessa vaihteli aika paljon. Toisinaan sitä vaan lähinnä selaili tekemiään koulutusmuistiinpanoja ja saattoi mennä viikkojakin ettei koulutehtäviä edistänyt tavoitteellisesti. Deadlinet jälkitehtäville oli hyvä olla olemassa muutoin aikataulussa pysyminen olisi tuottanut haasteita. Sanoisin että useita tunteja ellei päiviä kuukaudessa käytin opintosuorituksiin.

Osaamisen osoittamisen suunnitelmat otin varhaisessa vaiheessa työn alle ja tämä ehdottomasti kannatti sekä auttoi jäsentämään itselleni koulutuksen kokonaisuutta.

Etukäteen muistin joskus pohtineeni kuinka sitä jaksaa keskittyä koko koulutuspäivän ohjelmaan.

Vaikka päivät olivat intensiivisiä. Ne olivat suunniteltu siten että mielenkiinto ja vireystila pysyivät hyvin yllä.

Minna Kärnä

Minna Kärnä

Hyödyt omaan työhön

Koen koulutuksen ehdottomasti lisänneen tietoutta ja ymmärrystä esihenkilötyön sisällöstä ja laajuudesta. Olen saanut varmuutta päivittäisjohtamiseen. Koulutuksesta saatu oppi on kehittänyt mm. ohjaustaitojani. Käytännössä olen päässyt luomaan erinäisiä työohjeita ja prosessikuvauksia esimerkiksi perehdyttämiseen liittyen.

Osaamistarpeiden muutoksia on tullut pohdittua ja niitä on tunnistettu esimerkiksi ikääntyneen kliiniseen tutkimiseen ja voinnin arvioon sekä hoivateknologian hyödyntämiseen liittyen.

Koulutus muutti työkäytänteitä sekä omaa ajatteluani

Omassa ajattelussa on tapahtunut varmasti paljon. Kokemus on se että opintotehtävien kannustamana monia työpaikan käytänteitä on tarkasteltu ja sitä myötä päivitetty. Monet prosessit ovat selkeämpiä esimerkiksi tiimin sisäiseen työnjakoon ja viestintään liittyen.

Toiminnallani pyrin myös siihen että tuen avointa vuorovaikutusta ja keskustelukulttuuria työyhteisössä. Uskon että tämä on edistänyt toimivaa vuoropuhelua esihenkilön ja henkilöstön välillä. 

Työpaikkaohjaajien kanssa merkityksellisiä keskusteluja

Työpaikkaohjaajien kanssa käydyt keskustelut olivat merkityksellisiä. Yhteistyö oli luontevaa ja koin saavani perehdytystä riittävästi. 

Useimmiten vaihdoimme ajatuksia koulutuspäivän sisältöön liittyen jo koulutusta seuraavina päivinä. Molemmissa opintojen aikaisissa työpaikoissa ohjaaja oli samalla myös oma esihenkilöni joten vuoropuhelu oli muutoinkin säännöllistä. Koen että opintojen myötä keskustelut olivat tavoitteellisempia.

Suosittelen Lähiesihenkilötyön ammattitutkintoa   

Tutkinto soveltuu kaikille esihenkilötyötä toteuttaville henkilöille. Näkisin että opinnoista on hyötyä etenkin silloin kun kokemus esihenkilötyöstä on vielä vähäistä tai työhön liittyvät vastuut muuten muuttuneet esimerkiksi työnkuvan päivittymisen myötä.

Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto on suosittu koulutus

Tutkintovastaava Satu Ahonen ”Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto tarjoaa erinomaisen hyvän perustan käytännön esihenkilö- ja johtamistehtäviin. Lähiesihenkilötyön ammattitutkinnon suorittanut voi toimia päivittäisjohtamisen tehtävissä erilaisissa toimintaympäristöissä esimerkiksi työryhmän tiimin osaston palveluyksikön tai vastaavan lähiesihenkilönä tai työryhmänsä vetäjänä.

Työelämässä lähiesihenkilötyön ammattitutkinto tunnetaan sitä arvostetaan ja sille on tarvetta. Meillä on tällä hetkellä noin 300 lähiesihenkilöä suorittamassa tutkintoa. Tutkinto soveltuu kaikille ammattialoille ja toteutamme koulutuksen Teamsillä. Koulutukseen on jatkuva haku. Lisätietoa ja haku koulutukseen www.sakky.fi/lahiesihenkilo.

Tutkinnon nimi vaihtui 1.8.2024 ja se oli aikaisemmin Lähiesimiestyön ammattitutkinto.”

Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto sosiaali- ja terveydenhoitoalalle alkaa 2.12.2024 oppisopimuksella. Lisätietoa ja hakeutuminen koulutukseen www.sakky.fi/lahisote

Satu Ahonen tutkintovastaava lähiesimiestyön ammattitutkinto