3.1.2025

Osaamisen kehittämistä lähiesihenkilötyön ammattitutkinnossa

Petri Lehtoranta
Osaamisen kehittämistä lähiesihenkilötyön ammattitutkinnossa

Olen Niina Happonen, töissä tehokas, kotona sujuvasti mummoileva sohvapesäkkö. Harrastan aktiivisesti penkkiurheilua, erityisenä mielenkiintona hiihto, yhdistetty sekä yleisurheilu. Neuvolatyö on lähellä sydäntäni ja olen kiinnostunut sen sisällöistä ja kehittämisestä.

Valmistuin terveydenhoitajaksi vuonna 1998. Olen tehnyt terveydenhoitajan työtä pääsääntöisesti äitiys- ja lastenneuvolassa noin 20 vuotta Kuopion kaupungilla ja Pohjois-Savon hyvinvointialueella. Toimin terveydenhoitajana ollessani tiimivastaavana Kuopion kaupungilla, kunnes siirryin vastaavaksi terveydenhoitajaksi ja siitä esihenkilöksi.

Monipuolinen työtehtävä esihenkilönä

Palveluesihenkilönä Pohjois-Savon hyvinvointialueella työnkuvani on laaja ja työni on monipuolista, sillä se sisältää niin henkilöstöhallinnollisia kuin neuvolatyön toteuttamiseen liittyviä tekijöitä yhdessä henkilöstön, kollegoiden ja eri yhteistyötahojen kanssa niitä suunnitellen ja toteuttaen.

Organisaatiomuutosten myötä henkilöstömäärässäni on tapahtunut muutoksia. Perhekeskuspalveluissa neuvolatyöstä vastaa lisäkseni kaksi muuta palveluesihenkilöä ja päällikkömme, ylempää johtoa unohtamatta. Henkilöstöhallinnollisesti vastaan hieman yli kolmestakymmenestä keskisen perhekeskusalueen neuvolaterveydenhoitajasta. Työhöni kuuluu muun muassa heidän työvuoro- ja lomasuunnittelut palkka-ajoineen, kehityskeskustelut, varhaisen tuen keskustelut ja muut arjen turvaamiseen liittyvät asiat. Olen mukana useassa eri työryhmässä niin hyvinvointialueellamme kuin kansallisestikin.

Työviikkoni vaihtelevat paljon. Päivät voivat painottua keskisen perhekeskusalueen neuvoloiden asioihin, henkilöstön asioihin, koko hyvinvointialueemme neuvolatoimintaan liittyviin asioihin tai kansallisiin työryhmiin. Kokouksia, tapaamisia, suunnitelman tekoja ja niiden toteuttamisia, puhelinkontakteja, viestejä jne.

Kiinnostus esihenkilökoulutukseen jo pitkän aikaa

Olin toivonut lähiesihenkilötyön ammattitutkinnon koulutukseen pääsyä jo tiimivastaavana ollessani. Tuolloin se ei kuitenkaan työnantajan puolelta mahdollistunut. Hyvinvointialueelle palveluesihenkilön virkaan valinnan jälkeen halusin mahdollisimman pian mukaan ja se onneksi mahdollistui. Koin kaipaavani vahvistusta ja kokonaisuuksia päivittäisille asioille, joita työssäni tarvitsen. Koska koulutus oli kiinnostanut minua jo aiemmin, osasin etsiä siihen liittyen tietoa, mutta mainokset tulivat myös työnantajan välittämänä.

Valinnaiset tutkinnon osat Henkilöstötyö ja Kehittämissuunnitelma

Valitsin valinnaisiksi tutkinnon osiksi Henkilöstötyön ja Kehittämissuunnitelman. Kehittämissuunnitelmalle minulla oli jo useampi vaihtoehto mielessäni. Henkilöstötyön sisällön koin mielenkiintoiseksi ja omalle oppimiselleni olennaisempana tässä vaiheessa.

Kehittämissuunnitelmaa tehdessä ymmärsin, kuinka tärkeää ja hyödyllistä on tehdä selkeä suunnitelma pienemmistäkin kehittämiskohteista. Hyvin laaditusta suunnitelmasta on myöhemmin helppo tarkistaa kokonaisuuksia ja tarvittaessa luoda raporttejakin tai jatkosuunnitelmia.

Osaamisen kehittämistä lähiesihenkilötyön ammattitutkinnossa

Koulutuksen ryhmäkeskusteluista uusia näkökulmia 

Ryhmäkeskustelut olivat pääsääntöisesti antoisia. Oli mukava kuulla toisten ajatuksia ja sitä kautta saada myös itselle eri näkökulmia.

Koska opiskelin kahden eri ryhmän mukana, minulla oli mahdollisuus kuulla ajatuksia niin sosiaali- ja terveyspuolella kuin aivan muilla aloilla työskenteleviltä. Se oli mielestäni antoisaa. Lähiesihenkilötyön haasteet ovat kuitenkin samankaltaiset alasta riippumatta.

Niina pyysi palautetta henkilöstöltä

Opintojen alkuvaiheessa toteutin henkilöstölleni kyselyn, jossa he arvioivat ja antoivat palautetta minusta esihenkilönä. Sen tekeminen pelotti ja jännitti hieman, mutta koin sen hyvänä ja sainkin siitä paljon ajatuksia ja tietoa.

Työhyvinvointisuunnitelman tekeminen yhdessä henkilöstöni kanssa oli antoisaa ja sekin oli osa opintojani. Samaa työskentelytapaa aion kyllä noudattaa sen suhteen jatkossakin mahdollisuuksien mukaan. Tehtäviä tekemällä moni asia jäsentyi omaan mieleeni uudella tapaa ja niistä muodostui kokonaisuuksia.

Aloita näyttöjen suunnittelu ajoissa  

Opettaja Satu Ahosen kanssa sovimme erilliset tunnin ajat näyttöjen lopullista arviointia varten ja tarvittavat ajat myös suunnitelmien läpikäyntiin.

Jälkikäteen on hankala muistaa, paljonko aikaa kaikkiaan olisi mennyt. Useampana iltana ja sunnuntaina tuskailin, mutta aikaa olisi kulunut vähemmän, jos olisin heti saanut kiinni punaisesta langasta. Mikäli jatkossa olen samankaltaisten opintojen parissa, tiedän kuinka toimin toisin. Eli aloita kirjoittamistyö heti, kun se on opintokokonaisuuden kannalta mahdollista, päivitä ja muokkaa ajoissa.

Vaikka opintojen aikana välillä tuntuikin raskaalta, näin jälkikäteen ajateltuna kokonaisuus oli kuitenkin antoisa ja se ei kuormittanut liikaa. Varmuus omasta osaamisesta on kasvanut koulutuksen myötä. Pyrin osallistamaan henkilöstöä tiettyihin asioihin aiempaa enemmän ja omasta mielestäni kuulen heitä eri tavoin.

Tutkinto valmiiksi normaalia nopeammin

Päätin jo opintojen alettua hieman nopeuttaa opiskelujeni tahtia ja tämäkin onneksi oli mahdollista. Sakkyn puolelta opettaja Satu Ahonen kuitenkin koko ajan korosti opinto-oikeuteni säilyvän alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, jos työtaakka kävisikin nopeutetulla aikataululla liian raskaaksi. Tutkinto tuli siis valmiiksi puolisen vuotta nopeampaan kuin alkuperäinen suunnitelma oli.

Suosittelen Sakkya. Koulutus oli toteutettu hyvin. Opinnoistani vastaava opettaja Satu Ahonen oli tavoitettavissa ja vastasi viesteihini nopeasti. Suosittelen koulutusta kaikille, jotka työssään tarvitsevat lähiesihenkilötyön tietoja ja taitoja.
Niina Happonen

Seuraavaksi vuorossa johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinto Sakkyssa

Olen jo hakenut johtamisen ja yritysjohtamisen ammattitutkintoon. Nälkä taitaa kasvaa syödessä, sillä olin jo vakaasti päättänyt, etten enempää opiskelemaan lähde. Tiedonjanoni kuitenkin tuntuu edelleen olevan valtava ja oppia voi aina lisää.

Työpaikkaohjaaja auttoi paljon  

Työpaikkaohjaajani Margit Lappalaisen kanssa käydyt keskustelut olivat ensi arvoisen tärkeitä. Onnekseni hän oli aidosti kiinnostunut omasta roolistaan ja opinnoistani. Ilman noita keskusteluja, en varmasti olisi saanut opinnoistani irti sitä mitä nyt sain.

Ohjauskeskusteluihin varasin erikseen aina tunnin työpaikkaohjaajani kanssa ja tarvittaessa kävimme ylimääräisiä keskustelutuokioita. Näyttöjen antamista minun ei tarvinnut erikseen suunnitella ajankohdallisesti, sillä työpaikkaohjaajani oli tuolloin esihenkilöni ja työhuoneemme olivat vierekkäin. Myös hänen kanssaan käydyt arviointikeskustelut oli helppo toteuttaa.

Osaamisen kehittämistä lähiesihenkilötyön ammattitutkinnossa

Kävimme paljon keskusteluja esimerkiksi yhteisen työmatkan aikana. Näistä koen olleen minulle suuri hyöty.  

Keskustelut saattoivat olla tiettyyn aiheeseen liittyviä, mutta enemmänkin ne olivat rönsyileviä kokonaisuuksia, mitkä linkittyivät suoraan omaan esihenkilötyöhöni.

Margit Lappalainen – ”Olen aikaisemmin toiminut työpaikkaohjaajana lähihoitajan, päihdetyön ammattitutkinnon, psykiatrisen hoidon erikoisammattitutkinnon sekä johtamisen ja yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon (JYEAT) koulutuksissa.

Aiemmat työpaikkaohjaukset olivat lähinnä kliinisiä ja osaamistavoitteet melko konkreettisia (taidollisia), kun taas nyt esihenkilötyön ohjaus oli enemmän tiedollista, osin ilmiötasolla tarkasteltavia ja syvempiä keskusteluja vaativaa, aivan kuten JYEATissä.  

Kävimme Niinan kanssa keskusteluja kuhunkin teemaan liittyen, parhaimpia sellaiset, jotka olivat ihan käytännöstä nousseita asioita/ilmiöitä.

Jos olet kiinnostunut työpaikkaohjaajan roolista lähiesihenkilötyön ammattitutkinnossa, niin lähde rohkeasti mukaan. Ohjaaja oppii myös itse matkan varrella. Saat antoisia keskusteluja opiskelijan kanssa lähiesihenkilötyöhön liittyen.”

Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto on suosittu koulutus

Tutkintovastaava Satu Ahonen ”Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto tarjoaa erinomaisen hyvän perustan käytännön esihenkilö- ja johtamistehtäviin. Lähiesihenkilötyön ammattitutkinnon suorittanut voi toimia päivittäisjohtamisen tehtävissä erilaisissa toimintaympäristöissä esimerkiksi työryhmän, tiimin, osaston, palveluyksikön tai vastaavana lähiesihenkilönä tai työryhmänsä vetäjänä.

Tutkinnon nimi vaihtui 1.8.2024 ja se oli aikaisemmin Lähiesimiestyön ammattitutkinto.”

Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto, lisätietoa ja hakeutuminen koulutukseen www.sakky.fi/lahiesihenkilo.