Kuva: Tänä keväänä Savon ammattiopistossa sosiaali- ja terveysalan opinnoissa aloittaa lähes yhdeksänkymmentä kansainvälisen rekrytoinnin opiskelijaa.
***
Kansainvälisten opiskelijoiden oppisopimuskoulutusta on kehitetty Savon ammattiopistossa viime vuosien aikana rohkealla ja tulevaisuuteen peilaavalla otteella. Työ tuottaa tulosta sillä tänä lukuvuonna Savon ammattiopistossa aloittaa entistä suurempi joukko kansainvälisiä osaajia sosiaali- ja terveysalan opintojaan. Oppisopimuksella kouluttautuvia maahanmuuttajaryhmiä on niin Kuopion Iisalmen kuin Varkauden kampuksilla ja heillä siintää edessään valmistuminen joko lähihoitajaksi tai hoiva-avustajaksi.
Ensimmäiset kansainvälisen rekrytoinnin opiskelijat tulivat Savon ammattiopistoon vuonna 2020 Espanjasta ja Filippiineiltä. Tänä päivänä kansalaisuuksien kirjo on kasvanut. Suurin osa heistä on edelleen lähtöisin Filippiineiltä mutta oppisopimusopiskelijoita tulee myös muualta kuten Etiopiasta Nigeriasta Ugandasta Intiasta ja Kroatiasta. Kaikilla opiskelijoilla on jo aiempaa osaamista sosiaali- ja terveysalan työstä ja osalla alan koulutustausta. Heitä yhdistää kova motivaatio opiskella lähihoitajaksi ja kotoutua Suomeen.
Savon ammattiopiston lehtori Tarja Lindgren on ollut alusta saakka kehittämässä kansainvälisten osaajien opintopolkuja Savon ammattiopistossa. Hän toimii opiskelijoille myös tutoropettajana ja tietää millaisia ilon aiheita ja haasteita kansainvälisten opiskelijoiden koulutuspolkuihin liittyy. Yhteistyö suomen kielen opettajan maahanmuuttaja ohjaajan ja työpaikkojen kanssa on tiivistä.
– Opiskelijoiden positiivisuus myönteinen elämänasenne ja uskallus hypätä ihan uuteen maahan ja kulttuurin jaksaa yllättää. Välillä kansainväliset opiskelijat myös ihmettelevät hoitotyöhön liittyviä asioita ja toimintatapoja joita meillä Suomessa on kertoo Lindgren.

Ennen Suomeen tuloa opiskelijat ovat aloittaneet suomen kielen opinnot lähtömaakoulutuksessa ja kielen opiskelu jatkuu tiiviisti Suomeen saapumisen jälkeen. Lindgren hämmästelee opiskelijoiden nopea kyky omaksua suomea.
– Opiskelijoiden motivaatio on hyvä mikä motivoi myös opettajaa. He haluavat oppia kielen ja tavat miten sitä käytetään hoivatyössä.
Myös koulutusyhteistyö ja suunnittelutyö työpaikkojen kanssa aloitetaan jo hyvissä ajoin ennen opiskelijoiden Suomeen saapumista. Tavoitteena on että oppisopimusopiskelijat jäävät valmistuttuaan töihin työyksiköihin joissa ovat työskennelleet oppisopimuskoulutuksen aikana. Yhteistyö koulun työpaikkojen ja työpaikkaohjaajien kesken on ensisijaisen tärkeää. Keskinäistä toimintaa täytyy jatkuvasti myös kehittää.