Olen Paula Muhonen 37-vuotias pieksämäkeläinen kahden pojan äiti joka viettää aikaa lasten tiimoilta vaihtelevasti niin jalkapallo- kuin jääkiekkokentän laidallakin. Nautin itseni kehittämisestä uuden oppimisesta ja opettamisesta sekä ihan vain kiireettömästä kotona olemisesta. Miehen ja poikien lisäksi perheeseeni kuuluu kaksi koiranpentua. Vapaa-ajan ongelmia ei näin ollen ole.
Valmistuin Savon ammattiopistosta Lähiesimiestyön ammattitutkinnosta kesällä 2024.
Monipuolinen työnkuva varhaiskasvatuksessa
Työskentelen konsultoivana varhaiskasvatuksen erityisopettajana Pieksämäen kaupungilla kunnallisissa ja yksityisissä varhaiskasvatusyksiköissä. Ennen nykyiseen työtehtävääni siirtymistä vuonna 2017 ehdin tehdä useamman vuoden ryhmässä työskentelevän varhaiskasvatuksen opettajan ja erityisopettajan työtä.
Työni sisältää lasten kanssa tehtävää opetus- ja kasvatustyötä huoltajien ja eri sidosryhmien kanssa tehtävää yhteistyötä sekä työntekijöiden kanssa tehtävää konsultointi- ja ohjaustyötä. Lisäksi osallistun oman toimialani kehittämistehtäviin osana tätä tarkoitusta varten kasattua työryhmää. Vaikuttavuudeltaan merkittävintä työssäni katson olevan juuri tuon työntekijöihin kohdistuvan konsultointi- ja ohjaustyön. Sen takia lähdinkin etsimään siihen lisää osaamista.
Tyypillisen työviikon aikanani sijoitun tekemäni suunnitelman mukaisesti eri toimipisteisiini. Työpäivästäni aamupäivä on liki poikkeuksetta lapsiryhmissä työskentelyä ja varsinaista opettamista. Lounaasta eteenpäin kalenterista vievät tilaa työntekijöiden konsultointi ja ohjaaminen sidosryhmien kanssa työskentely ja tapaamiset lasten huoltajien kanssa.
Koulutuksesta lisää työkaluja ihmisten ohjaamiseen
Nykyisessä tehtävässäni suuri osa työajastani kuluu aikuisten ohjaamiseen niin työntekijöiden kuin lasten huoltajienkin. Tähän halusin lähteä etsimään lisää työkaluja. Työyhteisöiden toimintaan liittyvät prosessit ovat tätä kautta aina kiinnostaneet minua ja myös näihin toivoin lisää oppia. Pidän esihenkilötyötä yhtenä tulevaisuuden suuntautumisvaihtoehtonani sillä haluan kuitenkin kehittyä ja oppia aina lisää.
Sakkyn mainos esihenkilökoulutuksesta osui silmiini sosiaalisessa mediassa ja oppisopimusmuotoisena suoritettavat etäopinnot alkoivat heti tuntua mahdolliselta vaihtoehdolta. Melkein heti tämän jälkeen otin asian puheeksi omassa kehityskeskustelussani esihenkilöni kanssa. Tästä lähdettiin sitten suunnittelemaan asiaa yhdessä eteenpäin.
Opiskelua hektisen arjen rinnalla
Teen täyttä työaikaa ja arki on kotonakin melko hektistä kahden aktiivisesti harrastavan pienen lapsen sekä vuorotyötä tekevän aviomiehen kanssa. Opintopäivät koin arjessa mukavaksi vaihteluksi. Teamsin käyttö oli jo töistä tuttua.
Minulle merkityksellisimpiä koulutusaiheita olivat kaikki henkilöstötyöhön liittyvät opintopäivät sekä pakolliseen tutkinnon osaan kuuluvat organisaation toiminnan keskeisiä tekijöitä ja toiminnan kannattavuutta esittelevät jaksot. Jälkimmäiset siksi että ne olivat minulle kasvatustieteen alalta tulevana täysin uutta.
Aluksi koin hieman hämmennystä koulutuksessa siitä kuinka monialaista sakkimme oli. Etukäteen tiesinkin että alani osalta tulen edustamaan täysin vähemmistöä. Hyvin pian tuli selväksi että tietyt asiat pätevät alasta riippumatta ja monialaisuus osoittautui erinomaiseksi ominaisuudeksi. Oli myös jännittävää huomata miten suurinta osaa meistä selvästi yhdistivät tietyt piirteet.
Haluan tuoda esiin myös sen että koulutus hyödyttää valtavasti myös siinä hetkessä kun mietit josko esihenkilötyö voisi tulevaisuudessa olla omasi. Ei vasta siinä hetkessä kun jo teet esihenkilötyötä. Rohkeasti mukaan vain!
Paula Muhonen
Valinnaiset tutkinnon osat työyhteisön tarpeista
Valitsin valinnaisiksi tutkinnon osikseni Henkilöstötyön ja Kehittämissuunnitelman. Ensimmäinen oli itsestään selvä valinta ja jälkimmäinenkin löytyi melko helposti työpaikkaohjaajani kanssa keskustellessa.
Ajatus oli heti että pystyn suunnittelemaan ja valmistelemaan kokonaisuuden jolle työyhteisössämme on todellinen tarve ja tilaus. Henkilöstötyön kokonaisuudessa merkittävimmäksi koin toimivaan työyhteisöön esihenkilön vastuisiin ja työhyvinvointiin liittyvät opintokokonaisuudet.
Koulutus yllätti positiivisesti
Koska opiskeluhistoriaani ei kuulunut ammatillisia toisen asteen opintoja oli aluksi hankala päästä systeemiin sisälle: hankitaan tietoa – suunnitellaan näyttö – näytetään osaaminen. Opiskelukokemusteni kautta myös hikikarpalot otsalla odotin suuria tekstimääriä omaksuttavaksi ja kirjalistan kanssa kirjastoon marssimista. Mutta oppia saikin ammentaa enemmän suoraan opettajilta ryhmäkeskusteluista ja keskusteluista työpaikkaohjaajan ja muiden työkavereiden kanssa – ja ennen kaikkea työtä itseään tekemällä. Kokemus oli varsin virkistävä!
Ajattelen koulutuksen myötä olevani parempi alainen ja osaavani huolehtia myös omista oikeuksistani paremmin. Toisaalta ymmärrys esihenkilöiden tehtävänkuvan laajuuteen on lisääntynyt. Omassa työssäni motivoin työntekijöitä sitoutumaan sovittuihin toimintatapoihin ja tähän koen opintojen tuoneen lisäkeinoja.
Työssäni konsultoivana varhaiskasvatuksen erityisopettajana on valtavan tärkeää saada ihmiset sitoutumaan sovittuihin tuen käytänteisiin ja yhteisiin toimintatapoihin. Koulutuksesta koen saaneeni tähän hyviä vinkkejä esim. palautteen antamiseen liittyen niin työyhteisön jäsenten kesken kuin minulta työntekijöihin päin ja heiltä minulle päin.
Työpaikkaohjaaja aktiivisena tukena
Suurin anti keskusteluista työpaikkaohjaajan kanssa oli ehdottomasti se että pystyi esimerkiksi koulutuspäivien antia peilaamaan oman kuntamme käytänteisiin ja saamaan tavallaan konkretiaa opitun tiedon päälle.
Tapasimme työpaikkapohjaajani Jaakon – joka on siis samalla esihenkilöni – liki kuukausittain ja aina tarpeen mukaan. Puhelimella hänet tavoitti mainiosti myös sovittujen tapaamisten ulkopuolella jos heräsi tarve pohtia esim. jotain koulutuspäivässä esille noussutta teemaa. Paljon keskustelimme esimerkiksi toimialaamme liittyvästä talousseurannasta. Jaakon työssä tämä on keskiössä kun taas omassani melko lailla täysin laitamilla jos sielläkään. Kärsivällinen talousarvioiden tilinpäätösten ja palkkataulukoiden avaaminen tuli siis enemmän kuin tarpeeseen. Tämän lisäksi keskustelimme muun muassa erilaisista kehittämisehdotuksista ja alamme veto- ja pitovoimaan liittyvistä tekijöistä.
Suosittelen koulutusta
Sakkyn koulutuksessa on paljon sisältöjä jotka hyödyntäisivät jokaista meitä eri kokoisissa työyhteisöissä. Kyky seurata taloutta alan tunnuslukuja palvelussuhteisiin liittyvä tuntemus tai vaikka hyvän työyhteisön synnyn vaatimusten ymmärtäminen ovat mielestäni tärkeitä tekijöitä hyvänä työntekijänä olemisen taidossa. Jokaisen meidän pitäisi hallita se taito!
Kiitokset tutoropettajalle!
Lähiesihenkilötyön ammattitutkinnon tutoropettaja Satu Ahonen on ihan täysi timantti! Vankka ammattitaito tuli selväksi heti kun hän oli ensimmäisen puheenvuoronsa pitänyt. Terveisiä Sadulle!
Työpaikkaohjaaja
Paula oli erittäin aktiivinen opintojen alusta alkaen. Jo prosessin alussa suunnittelimme työskentelytapoja ja kehittämissuunnitelman aihepiiriä joka olisi toteutettavissa ja hyödynnettävissä meidän organisaatiossa.
Kävimme useita ohjaus- ja mentorointikeskusteluja. Niissä oli tilaisuus peilata ja pohtia omia käsityksiään meidän toimialan kokonaisuudesta kehittämistarpeista johtamisesta ja johtamisen haasteista.
Jaakko Roitto työpaikkaohjaaja

Olen toiminut työpaikkaohjaajana mm. johtamisen erikoisammattitutkinnossa 2010-luvulla useita kertoja. Muutaman vuoden tauon jälkeen oli mielenkiintoista tutustua nykyiseen johtamisosaamisen koulutukseen ja sen toteutukseen.
Paulan tutkinnon ohjaus oli kokemuksena erittäin hyvä ja operaationa saman tyyppinen kuin JET-tutkintojen ohjaukset. Ehkä oman osaamisen ja johtamisnäkemysten kehittyminen vuosien varrella toi lisää varmuutta ohjaustyöhön.
Sakkyn koulutuskokonaisuus oli mielestäni monipuolinen. Opiskelijaa sopivasti haastava sekä rytmitykseltään työelämään hyvin yhteen sovitettavissa.
Jaakko Roitto
Saitko itsellesi ohjauskeskusteluista jotain uutta näkökulmaa tai osaamista työhön/työyhteisöön?
Aina ajoittain on hyvä seisahtaa omassa työssään ja tarkastella omaa ja organisaation toimintaa. Tämä prosessi antoi siihen hyvän tilaisuuden – ja mikä parasta pohdintaa sai tehdä yhdessä. Lisäksi Paula esitti usein erinomaisia ja jopa pysäyttäviä kysymyksiä joita joutui ihan tosissaan puntaroimaan ja perustelemaan.
Paulan arkisen työn jatkuva kosketuspinta operatiiviseen työhön avasi joissain tilanteissa ihan uudenlaisen näköalan johtamiseen ja päätöksentekoon. Ihmisten johtaminen on haasteellista mutta palkitsevaa.
Vinkkejä uusille työpaikkaohjaajille
Lähde mukaan rohkeasti sillä tuskin voit välttyä siltä että opit samalla jotain itsestäsi ja tavastasi johtaa. Käytä opiskelijan kanssa aluksi riittävästi aikaa työskentelytapanne ja kehittämissuunnitelman suunnitteluun ja kohtaamisten kalenterointiin. Ole käytettävissä kuuntele tue kannusta innosta ja auta opiskelijaa onnistumaan.
Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto on suosittu koulutus
Tutkintovastaava Satu Ahonen ”Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto tarjoaa erinomaisen hyvän perustan käytännön esihenkilö- ja johtamistehtäviin. Lähiesihenkilötyön ammattitutkinnon suorittanut voi toimia päivittäisjohtamisen tehtävissä erilaisissa toimintaympäristöissä esimerkiksi työryhmän tiimin osaston palveluyksikön tai vastaavan lähiesihenkilönä tai työryhmänsä vetäjänä.
Työelämässä lähiesihenkilötyön ammattitutkinto tunnetaan sitä arvostetaan ja sille on tarvetta. Meillä on tällä hetkellä noin 300 lähiesihenkilöä suorittamassa tutkintoa. Tutkinto soveltuu kaikille ammattialoille ja toteutamme koulutuksen Teamsillä. Koulutukseen on jatkuva haku. Lisätietoa ja haku koulutukseen www.sakky.fi/lahiesihenkilo.
Tutkinnon nimi vaihtui 1.8.2024 ja se oli aikaisemmin Lähiesimiestyön ammattitutkinto.”
