Olen Piia Myller ja Pohjois-Karjalasta kotoisin. Joensuusta muutin Savoon reilu 8 vuotta sitten. Monipuolinen harrastaminen ja puuhailu lasten kanssa, käsityöt sekä punainen tupa ja pieni perunamaa ovat lähellä sydäntäni.
Aloitin reilu 7 vuotta sitten tekstiilipainotyöntekijänä Tools FinIand Kuopion toimipisteessä. Otin ensimmäisen vuoden aikana haltuun myös brodeeraamisen sekä tiiminvetäjän tuuraamisen. Nelisen vuotta sitten siirryin edeltäjäni saappaisiin hänen siirtyessä muihin tehtäviin. Voisi sanoa, että olin ilmiselvä valinta, koska olin tuurannut niissä tehtävissä ja ollut talossa niin pitkään, että tiesin, mitä rooli pitää sisällään. Ehkäpä juuri tämän tehtävään ajautumisen vuoksi onkin ollut erittäin tarpeellista ja antoisaa pohtia omia kykyjä ja ominaisuuksia tässä roolissa sekä kehittää ammatillista itsetuntoa.
Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto tiimivastaavan työhön
Toimin merkkausosaston tiimivastaavana. Tiimini hoitaa tilaukset, joihin joko painetaan tai brodeerataan asiakkaiden omat logot. Päivämme ovat vaihtelevia, koska tilauskoot voivat vaihdella yhdestä tuotteesta satoihin. Meidän toimipisteemme kautta kulkee paikallisten tilausten lisäksi muiden myymälöidemme sekä valtakunnallisen verkkokauppamme tilauksia. Vastaan omassa roolissani arjen perustyötehtävien lisäksi resurssien organisoinnista sekä kehittämisestä. Koen, että minulla on tärkeä rooli tiimiläisteni ja esimieheni välissä.
Itse en ollut osannut edes pohtia talon ulkopuolista koulutusta, mutta edellisen esihenkilön kanssa keskustelimme paljon tiimityön merkityksestä sekä tiimivastaavan roolista ja sen vaatimista taidoista. Näistä aiheista hän myös järjesti talon sisäistä koulutusta. Hän kysyi, kiinnostaisiko minua lähteä jatkamaan tällä opintojen polulla, koska näki minussa potentiaalia. Mitä enemmän lähiesihenkilötyön ammattitutkinnon koulutukseen perehdyin, sitä selkeämmäksi kävi se, että koulutus olisi tarpeellinen kaikille vastaavan roolissa toimiville, oli tiimit sitten pieniä tai suuria.
Koulutuspäivistä heti hyötyä työhön
LEAN eli prosessien kehittäminen oli itselle ennestään tuttu aihe, mutta koulupäivä toi valtavan määrän kehitysideoita tiimin arjentyön tueksi. Tämä oli osa-alue, joka myös kiinnosti ja sitoutti tiimiä, mikä sai minut entisestään innostumaan aiheesta. Osa parannuksista toteutettiin heti, mutta kehitystyö jatkuu edelleen.
Yksi koulupäivien parhaista keskusteluista oli mielestäni Teams -ryhmätehtävä, jossa jokainen pääsi kertomaan oman polkunsa esihenkilötehtäviin, ja siitä mikä heitä motivoi tehtävässä. Kurkistus toisten tarinoihin, haasteisiin sekä arkeen antoi näkökulmia omaan työhön.
Muita oman mielenkiinnonkohteita olivat työhyvinvointi sekä esihenkilön työyhteisöviestintä. Ne ovat molemmat aiheita, joihin organisaatiossamme panostetaan ja niistä puhutaan paljon ihan arjen tasolla.

Ryhmäkeskustelut
Antoisimmat ryhmäkeskustelut koulutuspäivissä olivat sellaisia, joissa meitä oli monesta eri junasta. Oli kokenutta, oli juuri aloittaneita, rivityöstä edenneitä sekä tehtävään ulkopuolelta palkattuja.
Parasta oli päästä kyselemään erilaisista motiiveista, käytänteistä ja ihan arkisista asioista.
Piia Myller
Tutkinnon osat
Valitsin valinnaiseksi tutkinnon osaksi Henkilöstötyön, koska olen kiinnostunut henkilöstön kehittämisestä ja yleisestä hyvinvoinnista sekä vuorovaikutus- ja palautekulttuurista työyhteisöissä. Osa-alue tuntui olennaiselta omalla oppimatkallani. Pääsin myös pohtimaan ja keskustelemaan siitä, mikä on meidän osastomme rooli ja merkitys näinkin isossa organisaatiossa. Tämän myötä on herännyt useita hyviä keskusteluja johtoporrasta myöten.
Toinen valinnainen tutkinnon osa oli Kehittämissuunnitelma, jossa pääsin harjoittamaan projektiosaamista sekä kehittämiskohteiden arviointia. Kehittämissuunnitelma poiki aidon projektin eli sen myötä syntyi käsikirja meidän osastomme työn tueksi. Kasasimme osastolla olevaa hiljaista tietoa yhteen, jotta työtehtävien toteuttaminen on sujuvampaa eikä vaadi keneltäkään liikaa ulkoa muistamista ja tiedon etsimistä monesta lähteestä.
Ajattelussa tapahtui muutos
Ehkä eniten yllätti se pieni nytkähdys, joka omassa ajattelussa tapahtui koulutuksen ansiosta. Aloin huomata arjessa paljon positiivisia asioita sekä sen, miten pienillä teoilla pystymme tiiminä vaikuttamaan oman työmme mielekkyyteen.
Tavallaan jatkan sitä samaa työtä kuin tähänkin asti mutta väittäisin, että ammatillinen selkä on suoristunut. Oma sekä tiimin ideointi- ja sitouttamiskyky ovat parantuneet ja ymmärrän paremmin oman toiminnan ja asenteen vaikutuksen koko työyhteisöön. Olen kehittynyt yksilön vahvuuksien hyödyntämisessä sekä palautteen antamisessa ja vastaanottamisessa. Arvostus omaa tiimiä kohtaan on kasvanut entisestään ja olen ylpeästi osa sitä.

Työpaikkaohjaaja sparrasi
Koen olevani onnekas, että työpaikkaohjaajani Petri tekee töitä samassa toimipisteessä. Pystyin helposti saamaan nopeaa sparrausta sekä sopimaan tarvittaessa pidempiä palavereja. Sain vahvistusta taidoille ja tiedolle, mitä olikin jo olemassa sekä paljon ideoita käytäntöön.
Teemme päivittäin töitä saman katon alla, mutta kouluun liittyviä keskusteluja varten varattiin kuitenkin aina koulupäivien jälkeen tunnin parin tapaaminen, jotta pystyimme keskittymään aiheeseen.
Piia Myller
Tiimin osaamista hyödynnetään nyt paremmin
Vastuuni eli arkisen työn organisointi sekä kehittäminen ovat edelleen samat, mutta koulutuksen myötä niihin on löytynyt uusia näkökulmia ja ideoita. Merkkausosaston tiimiä ja sen erityisosaamista hyödynnetään nyt organisaatiossa laajemmin.
Suosittelen Sakkyn koulutusta
Koulutuspäivissä kävi selväksi, että lähiesihenkilötyön ammattitutkinto sopii todella monen tasoista esihenkilötyötä tekeville, ja itseasiassa se olikin ryhmätehtävien suurin anti. Oli mielekästä päästä kyselemään ja keskustelemaan kokeneen johtajan sekä pienen tiimin vastuuhenkilön kanssa. Eli olitpa vasta aloittelemassa tiimivastaavan hommia tai pitkään ilman varsinaista koulutusta johtanut rautainen tekijä, saat varmasti arkeen helposti tuotavia työkaluja.

Työpaikkaohjaaja Petri Heikkinen, olitko aikaisemmin ollut ennen tätä koulutusta työpaikkaohjaajana ja kuinka useasti mahdollisesti sekä missä tutkinnoissa?
En ole toiminut varsinaisena työpaikkaohjaajana aiemmin. Aiempaa historiaa on mentoroinnista eri tehtäviin edellisen työnantajan palveluksessa.
Millaista oli lähiesihenkilötyön ammattitutkinnon opiskelijan ohjaus työpaikalla?
Työpaikkaohjaus pohjautuu vahvasti tutkinnon perusteiden pohjalta suoritettaviin näyttöihin. Käytännössä näytöt kuitenkin ovat osa opiskelijan perustyötä ja siten oli kohtalaisen helppo ohjata opiskelijaa muun johtamistyön ohessa. Näin saimmekin näytöistä hyvin sekä opiskelijaa että työantajaa hyödyttäviä. Tällainen konkretia luonnollisesti motivoi sekä opiskelijaa että ohjaajaa panostamaan näyttöihin, koska hyödyt olivat nähtävissä jo näyttöjen suunnitteluvaiheessa.
Millaisena koit oman roolisi työpaikkaohjaaja? Millä tavoin ohjasit tai mentoroit opiskelijaa?
Tehtävä oli mielekäs, sillä opiskelija oli motivoinut ja helposti innostuva. Pyrin tuomaan uusia näkökulmia ja kannustin ajattelemaan hieman boxin ulkopuolelta. Lisäksi koen olleeni apuna hankalissa hetkissä, kun opiskelija koki olevansa jumissa opintojen kanssa. Mielestäni tärkeintä ohjaajalle on antaa opiskelijalle eväät onnistua ja mahdollisuus saada aikaan onnistumisen tunteita. Tämä vaatii kuitenkin aidosti oman ajankäyttöä ja paneutumista opintoihin.
Saitko itsellesi ohjauskeskusteluista jotain uutta näkökulmaa tai osaamista työhön/työyhteisöön?
Kyllä, uskon niin. Keskustelut ovat aina hyvästä ja niistä saa aina ajateltavaa. Syvällisempi asioihin paneutuminen toi esille uusia näkökulmia ja auttoi pääsemään paremmin sisään opiskelijan työarkeen. Tästä oli apua kokonaisuuden ymmärtämisessä ja siten se toi työkaluja omaan johtamiseen.
Millainen on sinun mielestäsi Savon ammattiopiston lähiesihenkilötyön ammattitutkinnon koulutuksen kokonaisuus, kun olet siihen tutustunut kokeneena esihenkilönä opiskelijan ohjauksessa?
Koulutus on melko yleisluonteinen, koska sen pitää luonnollisesti sopia useilla eri toimialoilla toimiville henkilöille. Siitä huolimatta koin, että löysimme helposti keinot soveltaa näytöt juuri oman opiskelijani ja yrityksemme tarpeita vastaavaksi. Koulutus on riittävän laaja ja monipuolinen ja tutkinnon suorittaminen edellyttää opiskelijalta riittävästi ponnisteluja oleellisimpien asioiden omaksumiseksi.
Millaisia terveisiä tai vinkkejä kertoisit henkilölle, joka aloittaa ensimmäistä kertaa työpaikkaohjaajana lähiesihenkilötyön ammattitutkinnossa?
Selvittäkää riittävän hyvin heti alussa, että sekä sinä itse ja opiskelija ymmärrätte, kuinka tutkinto rakentuu ja mitä täytyy tehdä ja missä vaiheessa. Lisäksi kannustaisin ohjaamaan opiskelijaa tekemään suunnitelman koko koulutuksen aikataulutuksesta sekä itse kalenteroida säännölliset keskustelut opiskelijan kanssa. Kun suunnitelma on selvä ja aikataulutettu, pystyy matkasta nauttimaan ja oppimaan paljon. Ohjaaminen antaa myös mahdollisuudet tutustua työntekijään entistä paremmin. Tärkeää on varata ohjaukseen aidosti aikaa ja olla läsnä opiskelijalle. Se auttaa muodostamaan luottamuksen, jonka hedelmistä saa nauttia tulevaisuudessakin esihenkilön roolissa.

Tools Finland Oy on työvaatteiden ja varusteiden ammattilainen. Meiltä löytyy työvaatteet, henkilösuojaimet sekä teollisuuskomponentit ja -tarvikkeet saman katon alta. Asiakas saa laajan tuotteiston sekä asiantuntevaa ja kokonaisvaltaista palvelua. Työvaatteiden myynnin lisäpalveluna toimii merkkauspalvelu joko painamalla tai brodeeraamalla. Kaikissa myymälöissä on painokoneet, joten saat merkkaukset odottaessa. Kuopion toimipisteellä saman katon alta löytyy myymälä, kenttämyynti, varasto sekä merkkausosasto.
Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto on suosittu koulutus
Tutkintovastaava Satu Ahonen ”Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto tarjoaa erinomaisen hyvän perustan käytännön esihenkilö- ja johtamistehtäviin. Lähiesihenkilötyön ammattitutkinnon suorittanut voi toimia päivittäisjohtamisen tehtävissä erilaisissa toimintaympäristöissä esimerkiksi työryhmän, tiimin, osaston, palveluyksikön tai vastaavana lähiesihenkilönä tai työryhmänsä vetäjänä.
Tutkinnon nimi vaihtui 1.8.2024 ja se oli aikaisemmin Lähiesimiestyön ammattitutkinto.”
Lähiesihenkilötyön ammattitutkinto, jatkuva haku kaikille ammattialoille
Lisätietoa ja hakeutuminen koulutukseen www.sakky.fi/lahiesihenkilo.