
1. Ohje jatkuvaan hakuun

2. Jatkuva haku tarkoittaa, että voit hakea opiskelemaan milloin vain.

4. Täytä hakemus. Kirjoita mitä haluat opiskella ja miksi. Lähetä hakemus. Koulutushakemuksen löydät internetistä.
Koulutuskalenterin löydät täältä.

5. Jos sinulla on tärkeitä todistuksia aikaisemmista opiskeluista ja töistä tai kielitodistus suomen kielen taidosta, lisää ne liitteeksi.

6. Jos et tiedä mitä haluat opiskella, kirjoita avoin hakemus. Avoimen hakemuksen löydät internetistä.
Avoimen hakemuksen löydät täältä.

7. Hakemuksen lähettämisen jälkeen saat ilmoituksen sähköpostiisi, että lähetys on onnistunut.

Kielitesti
8. Jos sinulla ei ole kielitodistusta, koulu kutsuu sinut kielitestiin.

Haastattelu
9. Kielitestin jälkeen opettaja voi kutsua sinut haastatteluun eli keskustelemaan opiskelusta. Opettaja ottaa sinuun yhteyttä.

Opiskelun aloitus
10. Jos sinut valitaan opiskelemaan, koulu lähettää sinulle sähköpostiviestin. Viestissä on tieto opiskelupaikasta, tärkeää tietoa opiskelusta ja ennakkotehtävä.

11. Tee tehtävä ennen koulun alkua.

12. Jos tarvitset oleskeluluvan opiskelua varten, hae oleskelulupa internetistä.
Tietoa oleskeluluvasta löydät täältä.

13. Jos tarvitset asuntoa, hae sitä heti. Asumiseen liittyvää tietoa löydät internetistä.
Asumiseen liittyvää tietoa löydät täältä.

14. Osallistu opiskelun ensimmäisellä viikolla Startti-päivään. Siellä saat tärkeää tietoa.

15. Jos et pääse Startti-päivään, ilmoita ajoissa omalle opettajalle tai opinto-ohjaajalle.

16. Jos et osallistu Startti-päivään, etkä ole ilmoittanut, opiskelupaikkasi hylätään.

17. Oma opettajasi auttaa sinua opiskeluun liittyvissä asioissa.

18. Opiskelupaikan hakemisessa sinua auttaa:
- hakutoimisto@sakky.fi, 044 785 3078 ja WhatsApp 044 785 3079
- maahanmuuttaneet: juhani.lantto@sakky.fi ja 044 785 3355
Selkokuvitetun materiaalin on tuottanut © TulkkausILONA Oy.