Töitä suurella sydämellä – vain moottorit vaihtuneet välillä

28.1.2022 -
Arto Kärkkäinen, keski-ikäinen mies seisoo varastohallin edessä päällään keltaiset huomioliivit.

Savon ammattiopiston tiluksilla Kolmisopessa käyskentelee kiitollinen mies. Hänen puolivuosisataiseen elämäänsä on mahtunut raskastakin työntekoa, useita hetkiä, jolloin elämänlanka olisi voinut päättyä ja roppakaupalla ilon ja onnistumisen kokemuksia.

Kevättalvella 2021 tälle miehelle, Arto Kärkkäiselle myönnettiin Kolkuttaja-palkinto.

”Arvostan Kolkuttaja-palkintoa enemmän kuin voittamiani maailmanmestaruus- ja euroopanmestaruusmitaleja”, hän tuumaa. Näistä mitaleista myöhemmin lisää. 

 

Työtä ja itsensä kehittämistä

Kärkkäisen kuvaa uraansa kohtalon poluksi. Hän on aina ollut työtä pelkäämätön tekijä, mutta hankkinut myös lisäkoulutusta ja pätevyyksiä ammattitaitonsa tueksi. 1990-luvun lama ajoi alas konttorikonepuolen, jossa Kärkkäinen teki sähköalan ja automaatiotekniikan töitä. Nopeasti hän löysi itsensä isänsä kanssa kuljetusalan yrityksestä. Kärkkäisen kontolla oli muun muassa alihankkijasopimusneuvottelut Suomen kiitoautojen kanssa.

”Se oli aikamoinen oppikoulu kuljetusalalle ja neuvotteluihin rahasta. Vastapuolella istui pitkän kokemuksen omaavia yritysjohtajia kuten Korhosen Pertti. Siinä ei auttanut puntti tutista.”

Tässä mainittakoon, että 2011 Suomen Kiitoautojen toimitusjohtaja Esko Torssonen on myöhemmin istahtanut koulunpenkille, ja opettajana on ollut kukas muu kuin Arto Kärkkäinen.

Suomen kiitoautojen jälkeen perheyritys siirtyi ajamaan ajoja Keskolle, kunnes vuonna 2007 Kärkkäisen perhe möi elintarvikekuljetusautonsa pois. Jäljelle jäi vain sora-autoja ja kaivinkone. Maanrakennuskoneiden ajoon taitoja Kärkkäinen haki Ylä-Savon ammattiopistosta. 2008 ennen maailman laajuista finanssikriisiä meni sorakasetit ja kaivinkonekalusto myyntiin, kun markkinatilanne näytti todella haasteelliselta. Syksyllä tie avautui Jalasjärven aikuiskoulutuskeskukseen, jossa Kärkkäinen toimi aikuiskouluttajana täydennyskouluttajana ammatissa toimiville kuljettajille. Siitä alkoi sitten työnohessa kouluttautuminen paperipäteväksi opettajaksi. 2010 työpaikka vaihtui Savon ammattiopistolle ja opintojen makuun kun oli päästy, niin ne jatkuivat edelleen päivittäen sähköalan teknikosta logistiikka-alan insinööriksi ja edelleen ylempään AMK-tutkintoon. Työnteon ja opiskelujen lomassa valmistui omakotitalokin Kuopion Haminalahteen.

”Sähköalan koulutus ja työkokemus antoivat hyvän pohjan kuljetusalalle. Ymmärrys elektroniikasta ja sähkötekniikasta ja sen toimivuudesta on ollut eduksi. Kannustan opiskelijoitakin oppimaan monialaisesti.”

Tällä hetkellä hänen työtehtävänään on kehittää kahta tehokkaan puutavarakuljettajakoulutuksen kehittämishanketta sekä kuljettajien hyvinvointiin keskittyvää Vireeksi – kuljettajan parhaaksi -hanketta. Kärkkäinen on löytänyt paikkansa logistiikka-alan parista.

”Maailman logistiikkavirtoja seuraamalla voi ennustaa tulevaa: Mistä ja minne kontit liikkuvat? Onko kontit täysiä vai tyhjiä? Onko virrat hitaita vai tahti kiivas?”

 

Elämän moottori sammui

Vaikka Kärkkäisellä on kokemusta jos jonkinlaisten moottoreiden ja vempainten rassaamisesta ja kuntoon laittamisesta, on yksi moottori, jonka edessä myös hänen oli nöyrryttävä: oma sydän.

Oli kesäloman jälkeinen työpäivä vuonna 2015. Työpäivä meni melko normaaleissa oloissa hankesuunnitemaa tehdessä, illalla Kärkkäinen kävi pyörälenkillä ja saunassa. Saunan jälkeen elämä pysähtyi – sydän oli antanut periksi. Alkoi reilun vuoden kestänyt kamppailu elämästä. Tuona aikana elämänhehku oli lähellä kadota useamman kerran.

”Koen, että kaikki alkoi jo vuonna 2007. Yrittäjyys oli ottanut osansa myös yrittäjän omasta hyvinvoinnista. Reipas kahdeksan vuotta myöhemmin sen ajan koettelemukset realisoituivat korkoineen.”

Kärkkäinen laitettiin oitis elinsiirtolistalle. Heti, kun sopivan sydämen aika toisaalla päättyy, sydän saa uuden elämän Kärkkäisessä, ja Kärkkäinen uuden mahdollisuuden elämään. Odotettu puhelu tuli Haminalahteen elokuisena iltapäivänä 2016. Helsingissä Meilahden sairaalassa pitäisi olla jo muutaman tunnin päästä.

”Pääsetkö tulemaan?” puhelimessa kysyttiin.

”Pääsen näiltä kiireiltäni. Tulen.”

Kärkkäinen tilasi taksin pihaan. Kotitiellä tuli vastaan oman lapsen koulutaksi. Se kohtaaminen oli vaikea.

”Pahinta oli pelko oman lapsen puolesta: jääkö hän ilman isää?”

Kärkkäinen palasi takaisin töihin tammikuussa 2017.

 

Mitaleita ja tunnustuksia

Viime vuoden Kärkkäinen on tehnyt kädet savessa töitä kasvavan kuljettajapulan ehkäisemiseksi sekä nykyisten kuljettajien hyvinvoinnin edistämiseksi. Kuljetusalan tilanne vakavoituu tulevina vuosina entisestään.

”Yrittäjät liukuvat tahtomattaan harmaan talouden rajamaille, mikä johtuu tilaajien määrittämästä hintatasosta ja osaavan työvoiman puutteesta. Haluan olla mukana kouluttamassa alalle lisää osaajia, jotka pärjäävät uudessa ammatissaan.”

Kärkkäinen on projektipäällikkönä hankkeissa, joiden tavoitteena on kehittää ja monipuolistaa niin puutavara-alan koulutusta kuin oppimisympäristöjä. Kehitystyön myötä Savon ammattiopistoon on saatu muun muassa simulaattoreita ja kauko-ohjattavia kuorma-autoja, jotka ovat jopa edellä työelämän osaamisvaateita. Lisäksi hän luotsaa Vireeksi-hanketta, joka keskittyy nykyisten kuljettajien kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja sen kohentamiseen. Kärkkäinen joukkoineen on luonut ympärilleen myös merkittävän verkostot alan yrittäjistä ja muista toimijoista.

”Minun tehtäväni on mahdollistaa ammattilaisten paras suoritus. Olen koutsi, joka pitää tavoitteen kirkkaana mielessään ja hankkii tarvittavat pelivälineet. Tiimi ympärillä tekee tuloksen.”

Kärkkäisen ansiot ja menestynyt johtaminen on huomattu alalla laajasti. Hänelle luovutettiin Metsäalan kuljetusyrittäjät ry:n arvostettu Kolkuttaja-palkinto. Kolkuttaja on vuosittainen tunnustus, joka myönnetään erityisen positiivisella tavalla alaan vaikuttaneelle henkilölle tai muulle toimijalle.

”Kolkuttaja-palkinto nousee arvoasteikollani hyvin korkealle. Teen töitä täydellä sydämellä alan tulevaisuuden eteen. Tuntuu hyvältä, kun se huomioidaan yrittäjien taholta.”

Mitäs olikaan ne maailman- ja euroopanmestaruusmitalit, jotka jäävät Kolkuttajan jalkoihin? Uusi sydän toi mukanaan myös uuden vaihteen elämään. Kärkkäinen on osallistunut useimpiin elinsiirron saaneiden MM- ja EM-kisoihin. Kotiintuomisina on ollut muun muassa dartsin MM-hopea ja MM-vitossija lentopallossa sekä EM-kultamitalit kuulantyönnössä, lentopallossa ja sulkapallon nelinpelissä.  

Ei mikään turha kaveri tämä Kärkkäisen Arto.

*** 

Katso Savon ammattiopiston logistiikka-alan koulutukset – tule opiskelemaan!

Tuoreimmat