Artikkeli pohjautuu opettaja Tuomo Natusen opinnäytetyöhön Verkko-oppimisympäriston kehittäminen tutoropettajien ja asiantuntijoiden näkökulmista. (theseus.fi)
****
Verkko-oppimisympäristö mahdollistaa opiskelijalle nykyaikaisen ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen käyttäen monipuolisia digitaalisia työvälineitä apunaan näissä opiskelu- ja oppimiskokemuksissa. Joulukuussa 2021 valmistuneessa yamk-opinnäytetyössäni kuvasin tutoropettajien ja asiantuntijoiden näkökulmia työpaikan verkko-oppimisympäristön kehittämiseksi. Tutkimus- ja kehittämistyöni tilaajana toimi Savon ammattiopiston liiketalouden osaamispoolin Kuopion yksikkö.
Opinnäytetyössäni tutkimusongelmat tiivistyivät kolmeksi tutkimuskysymyksiksi joiden avulla selvitettiin
- millainen on verkko-oppimisympäristön nykytila
- miten verkko-oppimisympäristöä tulee kehittää sekä
- mitä haasteita ja mahdollisuuksia verkko-oppimisympäristö luo.
Tutkimusraportti esittelee Savon koulutuskuntayhtymän organisaationa tarkastelee verkko-oppimisympäristön tarjoamia mahdollisuuksia sekä havainnollistaa tutoropettajien ja asiantuntijoiden työnkuvia. Kehittämistyössäni käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta teemahaastattelemalla sekä tutoropettajia että asiantuntijoita jotka käyttävät ja kehittävät työssään verkko-oppimisympäristöä.
Saaduista tutkimustuloksista rakennettiin verkko-oppimisympäristön kehittämisen toimintamalli verkko-oppimisympäristön muutoksen aikaansaamiseksi ja toimivan ratkaisun viemiseksi käytäntöön tilaajan toiveiden mukaisesti.

Kuva: Verkko-oppimisympäristön kehittämisen toimintamalli.
- Johdon tuki merkitsee johdon sitoutumista ja kiinnostusta kehittämään yhteistyössä henkilöstön kanssa toimivampaa verkko-oppimisympäristöä.
- Asiakastarpeen selvittämiseksi toteutettavat kyselyt tulee suunnata henkilöstölle sekä opiskelijoille satunnaisotantana.
- Asiakastarpeiden ja taloudellisten näkökulmien perusteella tehdään oppimisalustan kehittämistä hankkimalla uusi oppimisalusta tai kehitetään olemassa olevaa oppimisalustaa.
- Sen lisäksi kehitetään myös henkilöstön pedagogisia valmiuksia digitaalisessa oppimisympäristössä toimimiseksi erilaisten täsmäkoulutuksien avulla.
- Sisällöntuotannossa kehitetään verkkokursseja vastaamaan asiakastarpeita tuottamalla itse omana tuotantona tai hankkimalla ulkopuolista osaamista.
- Opiskelijoiden tietoteknisiä lähtökohtia vahvistetaan heidän opintojensa alkuvaiheessa tarjoamalla tietoteknisiä orientaatio- ja perehdyttämiskursseja.
- Lisäksi opiskelijoilta edellytetään verkko-opintojen osalta toimivaa ja kattavaa digilaitteistoa esimerkiksi tietokoneen tai tablettien kannalta. Opiskelijat tarvitsevat myös toimivat verkkoyhteydet sekä kuulokkeet joko omana laitteena tai mahdollisena vuokrauslaitteena.
- Tuotantovaiheessa ratkaisut ja menetelmät tuottavat uuden ja innovatiivisien verkko-oppimisympäristön ja -kokemuksen.
Verkko-oppimisympäristön kehittämisen toimintamalli eri vaiheineen edellyttää kuitenkin jatkuvaa päivittämistä ja arviointia jotta pysytään digitaalisen oppimisen kehityskulussa mukana.
Toimiva verkko-oppimisympäristö mahdollistaa opiskelijan yksilöllisen opintopolun toteutumisen ja sen vuoksi kehittämistyön tekeminen varmistaa kattavampaa ja monipuolisempaa palvelua verkko-oppimiseen. Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva oppiminen on tavoitteellista ja ohjattua opiskelua jolloin se vaikuttaa ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteissa oleviin opiskelijavuosikertymiin sekä vaikuttavuusrahoituksen osuuteen opiskelijapalautteen kautta.
Toteutetun tutkimuksen keskeisimpiä tutkimustuloksia olivat uuden verkko-oppimisalustan käyttöönottaminen tai vaihtoehtoisesti jo käytössä olevan verkko-oppimisalustan kehittäminen toimivammaksi ja yhtenäisemmäksi. Tutkimustuloksissa korostettiin myös opettajien tietoteknisten valmiuksien kehittämistä erilaisten koulutuksien avulla jolloin voidaan toteuttaa yhteisiä opetustoteutuksia. Tutkimustuloksissa tuodaan ilmi opiskelijoiden digivalmiuksien kehittämistä vastaamaan verkko-oppimisympäristössä toimimiseksi ja heidän käytössään olevien digilaitteiston ajantasaisuuden ja kattavuuden merkitystä. Näiden tutkimustuloksien pohjalta laadittiin tilaajalle verkko-oppimisympäristön kehittämisen toimintamalli. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta että verkko-oppimisympäristön kehittämistyön toimintamallin siirtäminen työelämään vaatii taloudellisia ja ajallisia resursseja sekä yhteistyötä eri toimijoiden välillä.