20.12.2021

Verkko-oppimisympäristön kehittäminen tutoropettajien ja asiantuntijoiden näkökulmista

Verkko-oppimisympäristön kehittäminen tutoropettajien ja asiantuntijoiden näkökulmista

Artikkeli pohjautuu opettaja Tuomo Natusen opinnäytetyöhön Verkko-oppimisympäriston kehittäminen tutoropettajien ja asiantuntijoiden näkökulmista. (theseus.fi)

**** 

Verkko-oppimisympäristö mahdollistaa opiskelijalle nykyaikaisen ajasta ja paikasta riippumattoman oppimisen käyttäen monipuolisia digitaalisia työvälineitä apunaan näissä opiskelu- ja oppimiskokemuksissa. Joulukuussa 2021 valmistuneessa yamk-opinnäytetyössäni kuvasin tutoropettajien ja asiantuntijoiden näkökulmia työpaikan verkko-oppimisympäristön kehittämiseksi. Tutkimus- ja kehittämistyöni tilaajana toimi Savon ammattiopiston liiketalouden osaamispoolin Kuopion yksikkö.

Opinnäytetyössäni tutkimusongelmat tiivistyivät kolmeksi tutkimuskysymyksiksi joiden avulla selvitettiin

  • millainen on verkko-oppimisympäristön nykytila
  • miten verkko-oppimisympäristöä tulee kehittää sekä
  • mitä haasteita ja mahdollisuuksia verkko-oppimisympäristö luo.

 

Tutkimusraportti esittelee Savon koulutuskuntayhtymän organisaationa tarkastelee verkko-oppimisympäristön tarjoamia mahdollisuuksia sekä havainnollistaa tutoropettajien ja asiantuntijoiden työnkuvia. Kehittämistyössäni käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta teemahaastattelemalla sekä tutoropettajia että asiantuntijoita jotka käyttävät ja kehittävät työssään verkko-oppimisympäristöä.

Saaduista tutkimustuloksista rakennettiin verkko-oppimisympäristön kehittämisen toimintamalli verkko-oppimisympäristön muutoksen aikaansaamiseksi ja toimivan ratkaisun viemiseksi käytäntöön tilaajan toiveiden mukaisesti.

Alt-teksti tekstissä.

Kuva: Verkko-oppimisympäristön kehittämisen toimintamalli.

  1. Johdon tuki merkitsee johdon sitoutumista ja kiinnostusta kehittämään yhteistyössä henkilöstön kanssa toimivampaa verkko-oppimisympäristöä.

     
  2. Asiakastarpeen selvittämiseksi toteutettavat kyselyt tulee suunnata henkilöstölle sekä opiskelijoille satunnaisotantana.

     
  3. Asiakastarpeiden ja taloudellisten näkökulmien perusteella tehdään oppimisalustan kehittämistä hankkimalla uusi oppimisalusta tai kehitetään olemassa olevaa oppimisalustaa.

     
  4. Sen lisäksi kehitetään myös henkilöstön pedagogisia valmiuksia digitaalisessa oppimisympäristössä toimimiseksi erilaisten täsmäkoulutuksien avulla.

     
  5. Sisällöntuotannossa kehitetään verkkokursseja vastaamaan asiakastarpeita tuottamalla itse omana tuotantona tai hankkimalla ulkopuolista osaamista.

     
  6. Opiskelijoiden tietoteknisiä lähtökohtia vahvistetaan heidän opintojensa alkuvaiheessa tarjoamalla tietoteknisiä orientaatio- ja perehdyttämiskursseja.

     
  7. Lisäksi opiskelijoilta edellytetään verkko-opintojen osalta toimivaa ja kattavaa digilaitteistoa esimerkiksi tietokoneen tai tablettien kannalta. Opiskelijat tarvitsevat myös toimivat verkkoyhteydet sekä kuulokkeet joko omana laitteena tai mahdollisena vuokrauslaitteena.

     
  8. Tuotantovaiheessa ratkaisut ja menetelmät tuottavat uuden ja innovatiivisien verkko-oppimisympäristön ja -kokemuksen.

Verkko-oppimisympäristön kehittämisen toimintamalli eri vaiheineen edellyttää kuitenkin jatkuvaa päivittämistä ja arviointia jotta pysytään digitaalisen oppimisen kehityskulussa mukana.

Toimiva verkko-oppimisympäristö mahdollistaa opiskelijan yksilöllisen opintopolun toteutumisen ja sen vuoksi kehittämistyön tekeminen varmistaa kattavampaa ja monipuolisempaa palvelua verkko-oppimiseen. Verkko-oppimisympäristössä tapahtuva oppiminen on tavoitteellista ja ohjattua opiskelua jolloin se vaikuttaa ammatillisen koulutuksen rahoituksen laskentaperusteissa oleviin opiskelijavuosikertymiin sekä vaikuttavuusrahoituksen osuuteen opiskelijapalautteen kautta.

Toteutetun tutkimuksen keskeisimpiä tutkimustuloksia olivat uuden verkko-oppimisalustan käyttöönottaminen tai vaihtoehtoisesti jo käytössä olevan verkko-oppimisalustan kehittäminen toimivammaksi ja yhtenäisemmäksi. Tutkimustuloksissa korostettiin myös opettajien tietoteknisten valmiuksien kehittämistä erilaisten koulutuksien avulla jolloin voidaan toteuttaa yhteisiä opetustoteutuksia. Tutkimustuloksissa tuodaan ilmi opiskelijoiden digivalmiuksien kehittämistä vastaamaan verkko-oppimisympäristössä toimimiseksi ja heidän käytössään olevien digilaitteiston ajantasaisuuden ja kattavuuden merkitystä. Näiden tutkimustuloksien pohjalta laadittiin tilaajalle verkko-oppimisympäristön kehittämisen toimintamalli. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta että verkko-oppimisympäristön kehittämistyön toimintamallin siirtäminen työelämään vaatii taloudellisia ja ajallisia resursseja sekä yhteistyötä eri toimijoiden välillä.
 

Lisätietoja