Vauhtia ja tukea virtuaalitodellisuudesta

28.10.2021
Opiskelijalle on virtuaalilasit päässä ja ohjaimet kädessä.

Savon ammattiopiston logistiikka-ala panostaa laadukkaan ja tehokkaan puutavarakoulutuksen oppimisympäristöjen kehittämiseen: opetuksessa käytetään nykytekniikan mukaisia koulutusajoneuvoja, ajoneuvo- ja kuormainsimulaattoreita sekä etävalvontalaitteita, jotka mahdollistavat opiskelijan ja opettajan vuorovaikutuksen.

Nyt alalta löytyy myös virtuaalitodellisuuden tarjoamia oppimisen mahdollisuuksia. Wonda VR:n virtuaaliset oppimisympäristöt tukevat käytännön tilanteissa annettavaa, vuorovaikutteista opetusta.

- Harjoitusten tekeminen tuntuu todelliselta tilanteelta – melkein kuin olisi oikeasti ulkona rekan vieressä, opiskelija kehuu virtuaalitehtävää.

Seuraavaksi virtuaalimaailman oppimismahdollisuudet viedään myös muille Savon ammattiopiston aloille.

 

Todelliset tilanteet lisätyssä todellisuudessa

Logistiikka-alan virtuaaliympäristöt koostuvat alalla otetuista aidoista ja huippulaatuisista valokuvista ja videoista: autot ja muu kalusto sekä tilat ovat täsmälleen samat tutustuivatpa opiskelijat siihen joko paikan päällä Kolmisopessa tai virtuaalitodellisuudessa. Materiaaliin on lisänä tuotu lisätyn todellisuuden elementtejä ja interaktiivisesti pelattavaa ja opettavaa sisältöä.

- Tällä hetkellä virtuaalimaailmassa voi tehdä ajoonlähtötarkistukset sekä harjoitella perävaunun irrottamista ja kytkentää, kertoo Henri Heiskanen Savon ammattiopiston logistiikka-alalta.

Seuraavana vuorossa ovat puutavarakuormaimen käyttöönottoon liittyvä tehtävä ja rahditusperusteisiin keskittyvä kokonaisuus.

Oppiminen on aika- ja paikkariippumatonta. Virtuaalitodellisuus ei vaadi käyttäjältään välttämättä edes erityisiä laitteita kuten VR-laseja, vaan hyppy lisättyyn todellisuuteen onnistuu myös puhelimella. Virtuaaliympäristön avulla oppimista voidaan tehostaa ja yhtenäistää, ja opiskelijalla on mahdollisuus myös tutustua sisältöön ennen varsinaista opetustilannetta.

- Kun sama harjoitus pidetään ulkona isolle ryhmälle, ei aina kuule mitä opettaja sanoo. On hyvä, että harjoituksiin saa tutustua myös omaan tahtiin ja rauhassa, opiskelijapalautteessa todetaan.

 

Tukevat oppimista

Virtuaalisen oppimisympäristön ei ole tarkoitus korvata todellisessa tilanteessa tapahtuvaa opetusta, vaan toimia sen tukena ja vahvistaen oppimista. Uudet oppimisympäristöt tarjoavat hauskan ja uudenlaisen tavan oppia, ja sen lisäksi niiden avulla voidaan ottaa huomioon erilaiset oppimisen tavat ja mahdolliset haasteet oppimisessa. Alusta on erinomainen myös lisäopetukseen.

- Tuntui hyvin käytännönläheiseltä, vaikka oppiminen tapahtui tietokoneen välityksellä. Tapahtumia pystyi kertaamaan, mikä lisäsi positiivista käyttökokemusta. Opettaja esiintyi ja esitti asiat selkeästi, opiskelija kertoo.

VR-lasien kautta näytettävään sisältöön opiskelija voi keskittyä ilman taustahälyä tai muita häiriötekijöitä. Tekstin, äänen ja kuvan yhdistelmä ottaa huomioon eri tavat sisäistää asioita: moniaistillinen oppiminen antaa saman tiedon useammalla eri tavalla tarjoiltuna. Tämä tukee muun muassa lukihäiriöisiä.

Opiskelija voi toistaa harjoitukset aina uudestaan ja uudestaan omassa tahdissaan ja turvallisesti. Kiinnostava ja laadukas toteutus kestää kulutusta.

 

Kateissa oleva opiskelija

3D-oppimisympäristöt osallistavat oppimista, sillä opiskelijan tekemillä valinnoilla ja liikkumisella on suora seuraus tapahtumiin. Logistiikka-ala on myös vahvasti pelillistänyt oppimista ja alaan tutustumista.

- Olemme tehneet Logistiikka-alan mysteeri -pakopelin. Pelissä opiskelijamme on ollut viikon kateissa, ja pelaajan tehtävänä on selvittää, mitä hänelle on tapahtunut, Heiskanen kertoo.

Logistiikka-alan mysteeri -pakopeli esittelee hauskalla tavalla koulua ja Kolmisopen kampusaluetta, yhden pelin kesto on noin 15 minuuttia ja pelivälineenä toimii esimerkiksi puhelin.

- Pakopeli on loistava tapa markkinoida alaamme muun muassa yläkoululaisille. Voimme jakaa pelikoodia kiinnostuneille, ja he voivat ratkoa mysteeriä yksin tai yhdessä.

 

Nyt on sinun vuorosi kokeilla!

Miten sinulta onnistuu täysperävaunun ajoonlähtötarkastustehtävä? Meneekö homma kerralla nappiin vai onko tarpeen ottaa uusinta? Kokeile! Mene Wonda VR -alustan Savon ammattiopiston sisäänkirjautumissivulle ja sisäänkirjaudu koodilla 062 8141.

Logistiikka-alan mysteeri -peliä pääset testaamaan samasta Wonda VR -osoitteesta ja koodi on 463 0221.

Onnea tehtäviin!

Samalta kirjoittajalta

Tuoreimmat