Osaamisenkartoituspäivä on logistiikan opetuksessa jo perinne. Ajankohta on vakiintunut syksyyn ja päivän sisältöä opettajat ovat yhdessä kehittäneet jo kymmenen vuoden ajan. Pysyvää on periaatteet että tehtävät on muokattu aiempien vuosien Taitajatehtävistä ja että samalla kerrotaan mahdollisuudesta osallistua semifinaaleihin. Palkitsemme myös päivän parhaat suoritukset mahdollisuudella päästä semifinaaleihin.
Ensimmäisen vuoden opiskelijat toimivat tuomareina. Käymme heidän kanssaan läpi tehtävät jotta he saavuttavat ymmärryksen tehtävistä ja arvioinnista. Seuraamalla tehtäviä he oppivat ja ymmärtävät. Samalla jokainen tietää että ovat ensi vuonna vuorollaan osallistumassa.
Osaaminen kartoitetaan suorittamalla neljä tehtävää. Tehtävät on rakennettu terminaaliin ja pihalle. Toisten suorituksia ja tehtäviä saa vapaasti päivän aikana seurata. Opiskelijoille tilanne on mahdollisuus samanvertaiseen tekemiseen vahvuuksien löytymiseen ja näyttää opettajalle osaamisensa. Palkintona on ainutlaatuinen mahdollisuus osallistua Taitajasemifinaaleihin.

Taitajat osallistuvat normaalisti opetukseen
Logistiikan väen periaatteena on että semifinaaleihin osallistuvien kanssa tehtävät käydään läpi. Osallistujat ovat samanarvoisia muiden kanssa ja osallistuvat oman ryhmänsä mukana opetukseen.
Jos Taitajiin osallistuville järjestetään jotain valmennusta siihen osallistuu koko ryhmä. Ihan normiarkeahan tämä on ja helpottaa meitä valtavasti kun voimme käyttää valmiita tehtäviä osaamisen arviointiin huikkaavat kaikki opettajat kuin yhdestä suusta.
Kartoituspäivän avulla löydetään motivoituneet opiskelijat ja treenaaminen semifinaaleihin on omaehtoista toki opettajat ovat tukena. Opiskelijat ottavat vastuuta omasta osaamisestaan ja tärkeintähän on että saamme osallistujat semifinaaleihin. Muusta emme ota paineita eikä niitä opiskelijoillakaan ole.
Kolme tärkeintä asiaa osaamisenkartoituspäivässä:
- Tehtävät ovat aiempien vuosien kilpailutehtäviä joita muokataan mahdollisimman vähän. Ammattitaitokilpailut tulevat tutuksi ja samalla löydetään motivoituneet opiskelijat kilpailemaan.
- Opiskelijat itse näkevät osaamisensa tason.
- Tutor-opettaja näkee osaamisen tason ja pystyy miettimään jokaisen kohdalta vahvuudet ja sen mihin opetuksessa tulee kiinnittää huomio.
Haluatko tietää lisää? Ota rohkeasti yhteyttä: