Laadunhallinta

Kolme opiskelijaa pöydän ääressä ja kaksi kävelee ohi.

Laadunhallinta on tärkeä johtamisen, ohjauksen ja kehittämisen väline, jonka avulla varmistamme nopean reagoinnin ja tulevaisuuteen suuntautumisen. Savon koulutuskuntayhtymässä käytämme oman toimintamme arviointiin monipuolisia arviointi- ja palautemenetelmiä. Laadunhallinta kattaa kuntayhtymän koko toiminnan, ja vastuu toiminnan ja tulosten laadusta koskee kaikkia kuntayhtymän toimijoita.

Kaksi henkilöä: toinen selkäkameraan ja toinen kasvot kameraan.

Amispalaute

Opiskelijat vastaavat Amispalaute-kyselyyn sekä opintojen alussa että päättövaiheessa. Amispalaute on kansallinen opetushallinnon vuotuinen palautekysely ammatillisen koulutuksen opiskelijoille. Koulu kerää palautteen opiskelijoilta, joiden tavoitteena on suorittaa ammatillinen perustutkinto, ammattitutkinto tai erikoisammattitutkinto tai näiden tutkintojen osa tai osia.

Amispalautteen vastauksia hyödynnetään laadunhallinnan seurannassa ja kehittämisessä. Kyselyn vastauksia käytetään myös koulutuksen järjestäjille maksettavan vaikuttavuusrahoituksen perusteena.

Muu opiskelijapalaute

Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavan koulutuksen (VALMA) opiskelijapalautetta kerätään tulo‐ ja päättökyselyn avulla. Kyselylinkki lähetetään opiskelijoille tutoropettajan välityksellä kuntayhtymän kehityspalveluista.

Työhön ja itsenäiseen elämään valmistavassa koulutuksessa (TELMA) kootaan opiskelijapalautetta paperisilla kyselyillä, joissa väittämät esitetään kuvina. Käytössä on myös iPadilla Book Widgets -ohjelmassa toteutettavat kyselyt.

OPAL-järjestelmä tuottaa tietoa työvoimakoulutuksen ja valmennusten laadusta ja vaikuttavuudesta työvoimakoulutuksen hankkijoille ja koulutuksen järjestäjille.

Varkauden lukion opiskelijakyselyt toteutetaan ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoille sekä abeille opiskelijahallinto-ohjelma Wilmassa. Palautteen avulla saadaan tietoa opiskeluilmapiiristä, koulutuksen toteutuksesta ja opetuksen laadusta, opiskelusta, ohjauksesta ja oppimisympäristöstä.

Työelämän palaute

Ammatillinen koulutus korostaa koulutuksen ja työelämän välistä yhteistyötä. Tiivis työelämäyhteistyö kehittää ammatillisen koulutuksen laatua vastaamaan työelämän tarpeisiin. Kuntayhtymän toiminnan kannalta toimiva ja joustava vuorovaikutus työelämän kanssa on tärkeää, ja yhteistyön toimivuutta mitataan työelämässä oppimisen ja työelämäfoorumien palautekyselyillä ja työelämäyhteistyön kehittämistutkimuksella.

Työelämässä oppimisen palautekyselyn täyttää työpaikkaohjaaja. Palautteen tarkoituksena on vahvistaa työelämässä oppimisen koko toteutuksen laadun seurantaa ja parantamista. Palautteen avulla saadaan tietoa ennakoinnista, perehdytyksestä, ohjauksesta, tehtävien tavoitteellisuudesta ja yhteistyöstä. 

Työelämäfoorumi kokoontuu pari kertaa vuodessa. Työelämäfoorumeilta kerätään palautetta liittyen ennakointiin ja suunnitteluun, toiminnan onnistumiseen, työpaikalla järjestettävään koulutukseen, toiminnan arviointiin ja kehittämiseen sekä viestintään ja tiedottamiseen.

Työelämäyhteistyö kehittämistutkimuksen tavoitteena on työelämältä kerättävän palautteen avulla tunnistaa alueen yritysten ja julkisorganisaatioiden näkemykset kuntayhtymän tunnettuudesta, sen toiminnasta ja toiminnan laadusta sekä tunnistaa organisaatioiden tulevat koulutustarpeet. Kehittämistutkimus toteutetaan puhelinhaastatteluna alueen yrityksille.

Kaksi opiskelijaa tietokoneen äärellä sohvalla.

Henkilöstö

Henkilöstöpalautejärjestelmä koostuu kehityskeskusteluista, osaamiskarttojen ja osaamisprofiilien tarkastelusta, kyselyistä ja henkilöstötapaamisista. Työolobarometri kertoo muun muassa henkilöstön työoloista, ergonomiasta ja tiedonkulusta. Viremittauskyselyllä henkilöstön työvirettä seurataan viikoittain ja tulokset ovat hyödynnettävissä reaaliaikaisesti. Myös sisäinen asiakastyytyväisyys mitataan vuosittain. 

Kestävän kehityksen mukaisen toiminnan arviointikyselyssä kerätään palautetta kestävän kehityksen toteutumisesta johtamisessa, opetuksessa ja toimintakulttuurissa.

Sisäinen ja ulkoinen arviointi

Opiskelijoiden, työelämän ja henkilöstön antaman palautteen lisäksi kuntayhtymän toimintaa arvioidaan sisäisen ja ulkoisen arvioinnin kautta. Sisäiseen arviointiin kuuluu muun muassa oman hanketoiminnan arviointi ja johdon katselmus. Ulkoista arviointia tekee esimerkiksi Opetushallitus ja Opetus- ja kulttuuriministeriö. Lue lisää