Rasismin vastaisella viikolla pidimme pop up -kahvilaa Savon ammattiopistossa Savilahden Opinportailla. Ilmainen kahvi houkutteli kävijöitä ja samalla he saivat annoksen antirasismia, musiikin ja ajatuksia herättelevän materiaalin muodossa.
Kahvilan kävijöistä 130 vastasi rasismiin liittyviin kysymyksiin. Tässä tekstissä käsittelen lyhyesti vastausten sisältöä.
Ensimmäinen kysymys ”Oletko havainnut rasismia?” sai 58 ”Kyllä” ja 58 ”En” vastausta.
Toiseen kysymykseen ”Oletko kokenut rasismia?” 81 henkilöä vastasi ”En” ja 25 henkilöä vastasi ”Kyllä”.
Muutamissa vastauksissa oli mainittu, että rasismia on havaittu tai koettu jossain muualla kuin Savon ammattiopistossa. Vastaavasti muutamissa vastauksissa oli mainittu havainnon tai kokemuksen tapahtuneen Savon ammattiopistossa. Tällä tavoin paikalla tarkennettujen vastausten määrä oli kokonaisuudesta niin pieni, että niiden kautta ei voi arvioida kokonaistilannetta.
Kysymykseen ”Jos olet havainnut tai kokenut rasismia, millainen tilanne oli?” vastasi 37 henkilöä. Vastauksia voi ryhmitellä esimerkiksi näin:
- huutelu, haukkuminen, suoraan kohdennetut ilmeet ja eleet
- yksin jättäminen, välimatkan pitäminen
- rasistiset vitsit
- kielteisten asenteiden välittyminen puheessa
- sosiaalisessa mediassa ja netissä koettu rasismi ja vihapuhe
- TEO-jaksoilla koettu syrjintä, esimerkiksi nimittely asiakkaiden taholta tai työkavereiden käytös
Savon ammattiopiston vastuualueena yhdenvertaisen ja syrjimättömän kohtelun osalta on luonnollisesti koulussa tapahtuva toiminta ja oleminen. Lisäksi meidän on mietittävä, millä tavoin voimme vaikuttaa TEO-jaksoilla koettuun syrjintään ja rasismiin. Työpaikkaohjaajien kouluttaminen, tiivis ja entistä laajemmin ymmärretty työelämäyhteistyö sekä keskustelut työyhteisöjen kanssa ovat olemassa olevia ja jatkuvan kehittämisen alla paremmaksi muokkautuvia tapoja.
Onko meillä toimintamallia, jossa opiskelija saa kertoa ja purkaa omaa kokemustaan? Mitä välineitä eri aloilla tarjotaan valmistuville osaajille, että he selviävät ristiriitaisissa tilanteissa? Miten varmistamme, että jokainen Sakkyssa opiskeleva tietää miten toimia, jos hän kohtaa työelämässä epäasiallista kohtelua? Näitä kysymyksiä joudumme varmasti työstämään yhdessä eteenpäin.
Kolmas kysymys ”Miten toivoisit, että rasismiin puututaan Sakkyssa?” sai 85 vastausta.
Vahvana toiveena vastauksissa oli, että rasismiin puututtaisiin vakavasti ja nopeasti.
Avointa keskustelua ja erilaisten antirasististen tapahtumien järjestämistä ehdotettiin useissa vastuksissa.
- ”Otetaan keskusteluun vahvasti ja puututaan 100%, eikä jätetä asiaa varjoon.”
- ”Toivon, että rasismiin puututaan nopeasti ja selkeästi, ja koulussa olisi avoin keskustelukulttuuri rasismista.”
Sosiaalinen media ja tiedottaminen mainittiin rasismiin puuttumisen keinona.
- ”Sosiaalinen media on tärkeä työkalu.”
- ”Erilaisia postauksia aiheesta.”
Opettajilta toivottiin aktiivista toimintaa rasismiin puuttumisessa.
- ”Opettajien pitää puuttua sanallisesti rasistiseen puheeseen mitä kuulevat.”
- ”Tunnistetaan luokkahuoneessa ja opettajien on tiivistettävä valvontaa tässä asiassa.”
Tämä toivomus laajentuu luonnollisesti koskemaan koko Sakkyn henkilökuntaa. Jokainen meistä voi lisätä turvallisuuden ja kuuluvuuden kokemusta työtehtävästä riippumatta.
Neljäs kysymys ”Miten toivoisit, että rasismiin liittyviä ongelmia ratkaistaisiin Sakkyssa?” sai 74 vastausta.
Kysymykseen vastanneista moni toivoi suoraa puuttumista rasistisiin tilanteisiin. Vastauksissa perään kuulutettiin jonkinlaista seuraamusta rasistisesta käytöksestä. Usea vastannut luotti keskustelun ja puhumisen voimaan. Teemallisten tapahtumien ja kohtaamisten järjestämisellä ajateltiin myös olevan mahdollista vaikuttaa rasismiin.
- ”Edistetään vuoropuhelua eri kansallisuuksista ja kulttuureista tulevien opiskelijoiden välillä.”
- ”Keskustelemalla taustatekijöistä, jotka tekevät ihmisistä maahanmuuttajia, eli miksi ihmisten täytyy mennä pois heidän kotimaastaan.”
- ”Lisää rasismin vastaista ohjelmaa.”
Yhdenvertaisuus opetusta ehdotettiin niin opettajille kuin opiskelijoillekin. Lisäksi tasa-arvosta ja antirasismista kouluttamista piti hyvänä vaikuttamisen keinona usea vastaajista.
- ”Suoritetaan koulussa kursseja, että kaikki maailmassa ovat tasa-arvoisia.”
- ”Toivoisin, että kaikille opetetaan yhdenvertaisuudesta.”
Opintojen aikana vaikuttamisen keinona nähtiin myös monimuotoiset opetusryhmät ja yhteistyö erilaisten ihmisten välillä.
- ”Koulussa eri kansallisuudet voidaan jakaa pareiksi toteuttamaan projekteja.”
- ”Monimuotoisilla oppimisryhmillä ja pienryhmillä.”
”En tiedä” vastauksia 3. ja 4. kysymyksiin tuli yhteensä 31.
Kertonee rasismiin puuttumisen ja vaikuttamisen vaikeudesta, että ”en tiedä” vastausten määrä oli näin suuri. Yksittäiset vastaajat olivat sitä mieltä, ettei rasismiin tarvitse puuttua tai, että se on mahdotonta. Joistakin vastauksista oli havaittavissa luovuttaminen asian suhteen.
- ”Ei voi tehdä mitään ja rasismia on kaikkialla.”
Toivottavasti pystymme näyttämään, että tämä ei ole totta ainakaan Savon ammattiopistossa.
Yhtenä vaikuttamisen keinona on kotikansainvälisyyden edistäminen, esimerkiksi eri ammattialojen erilaisten opiskeluryhmien kohtaamisten järjestäminen sekä monikulttuuristen tapahtumien nostaminen osaksi koulun toimintaa. Tämän päivän todellisella ammattilaisella on oltava tiedot ja taidot toimia moninaisissa yhteisöissä niin koulussa kuin työpaikalla.