18.5.2021

Kinestetiikan polku Savon ammattiopistossa – Pienistä asioista tulee suuria

Kinestetiikan polku Savon ammattiopistossa - Pienistä asioista tulee suuria

Kirjoittaja: Päivi Dyster ftTtM kinestiikkakouluttaja lehtori Savon ammattiopisto

Artikkeli julkaistu: Kinestetiikka 1/2021 

Kinestetiikkakoulutusta on lähdetty kehittämään Savon ammattiopistossa hyvinvointialalla oppilaitoksemme strategian mukaisesti. Savon ammattiopiston tehtävä on tarjota monipuolisia elinikäisen oppimisen mahdollisuuksia ammatillisessa koulutuksessa täydennyskoulutuksissa sekä lukio-opinnoissa.

 

Oppilaitoksemme strategia

Tulevaisuus muuttuu tämän päivän teoilla. Yhteiskunta ja maailma elävät ajassa; samalla muuttuu toimintaympäristö jossa toimimme. Haluamme olla aktiivinen yhteiskuntavaikuttaja ja työelämän kehittäjä. Perustehtävämme on lisätä nuorten ja aikuisten osaamista. Vastaamme alueen työelämän osaamistarpeisiin ja kehitämme alueen työelämää. Edistämme työllisyyttä yrittäjyyttä ja hyvää elämää.

 

Kinestetiikka ammattiopistossa

Hyvinvointialalla olemme olleet kiinnostuneita kinestetiikasta ja sen koulutuksista 2000-luvun alkupuolelta asti. Meistä opettajista usea suoritti silloin kinestetiikan peruskurssin ja muutama osallistui syventävälle kinestetiikkakurssille. Kinestetiikka jäi pienesti käytänteisiin – lähinnä kuntoutuksen opettajien joihinkin opetuskäytänteisiin – ja elämään visiona suunnitelmiimme. Varsinaisesti kinestetiikkaa osana toimintaamme aloimme kehittää systemaattisesti vuodesta 2015 alkaen jolloin osallistuin kinestetiikan syventävälle kurssille. Jatkoin siitä kinestetiikkaopintoja ja valmistuin tutoriksi vuonna 2016. Kinestetiikkakouluttajaksi valmistuin toukokuussa 2017.

Kehitystyössä on ollut ensiarvoisen tärkeää esimiehen tuki ja perehtyminen asiaan. Silloinen esimieheni koulutuspäällikkö Risto Daavitsainen tuki ajatustani tuoda kinestetiikka osaksi oppilaitoksen toimintaa. Yhteistyö on jatkunut uuden koulutuspäällikön Päivi Pennasen kanssa kitkattomasti. Hänellä oli selkeä ja yhtenevä käsitys kanssani työelämän osaamisen kehittämistarpeista sekä kinestetiikan toimintamallin tuomisesta sosiaali- ja terveysalan perusopintoihin.

Kolme ihmistä rollupin edessä.

Koulutuspäällikkö Päivi Pennanen ja kinestetiikkakouluttajat Päivi Dyster ja Raimo Lappalainen

”Edellisessä työtehtävässä asiakkuusvastaavana toimiessani sain hyvän käsityksen siitä millä tavalla koulutusorganisaation tulisi konkreettisesti palvella työelämän osaamisen kehittämisen tarpeita” kommentoi koulutuspäällikkö Päivi Pennanen. ”Kinestetiikkaosaamisen aktiivinen kehittäminen oppilaitoksessamme sen sisällyttäminen opetustarjontaan ja sitä kautta osaamisen lisääminen ja laajentaminen maakunnan sote-työpaikoilla on erinomainen ja palkitseva osoitus tästä. Kinestetiikkaosaamisen sisällyttäminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinto-opetukseen sekä ammatilliseen lisä- ja täydennyskoulutukseen on ollut strateginen valinta. Asiasta on tullut sekä työpaikoilta että oman talon sisältä pelkästään positiivista palautetta.”

 

Miten lähdimme liikkeelle?

Tarjosimme aluksi kinestetiikan peruskurssia avoimena kurssina ja omina kursseina yhteistyökumppaneille. Tarjosimme myös kinestetiikan infokoulutusta saadaksemme tietoa kinestetiikasta työpaikkoihin.

Yhteistyö on ollut tiivistä työelämän kanssa. Esimerkiksi kun aloitimme Kuopion kaupungin koulutuksia sairaalapalvelut halusivat ensimmäisestä kurssistaan puolivälipalautteen ja pidimme yhteispalaverin ennen kuin koulutuksia tilattiin meiltä lisää. Sairaalapalveluille on ollutkin omia koulutuksia ja heiltä osallistuu henkilöstöä aktiivisesti meillä järjestettäviin koulutuksiin.

Kuopion kaupungille olen pitänyt myös kinestetiikan esimieskoulutusta joka on ollut yhtenä koulutuspäivänä heille järjestämässämme koulutuskokonaisuudessa.

Myös ELY-keskus on hyvin tietoinen kinestetiikkakoulutuksista: jo tilatessaan koulutuksia se on halunnut sisällyttää koulutukseen kinestetiikan.

Kinestetiikan syventävillä kursseilla olemme tehneet yhteistyötä kinestetiikkakouluttaja Raimo Lappalaisen kanssa. Olemme tarjonneet myös kinestetiikan syventäviä kursseja avoimina kursseina.

“Kuopion kaupungin sairaalapalvelut tilasivat ensimmäiset kinestetiikan peruskurssinsa syksyllä 2018 ja hoivapalvelut keväällä 2019” kertoo Kuopion kaupungin perusturvan hoivapalvelujen tukipalveluiden kehittämisasiantuntija Henna Niemi. ”Kurssit ovat toteutuneet moniammatillisilla kokoonpanoilla alusta lähtien kun mukana on ollut niin hoitopuolen kuin kuntoutuksenkin henkilöstöä. Tämä on mahdollistanut sen että saman asiakkaan äärellä toimivat toimijat toteuttavat samanlaisia asiakasta aktivoivia ja kuntouttavia periaatteita.”

”Hoivapalveluissa strategisena tavoitteena on että kinestetiikan peruskurssin olisi suorittanut koko henkilöstö” Niemi toteaa. ”Lisäksi syventävän kurssin käyneitä tavoitellaan jokaiseen yksikköön jotta kinestetiikan taidot alkaisivat elämään työyhteisöiden arjessa. Myös yksiköiden lähiesimiehiä on alettu kouluttamaan kinestetiikan periaatteisiin vuonna 2020. Muutosjohtamista ajatellen on tunnistettu lähiesimiehen merkittävä rooli kinestetiikan toimintamallin mahdollistajana ja juurruttajana hoito- ja terapiatyössä.”

”Henkilöstön palaute koulutuksista on ollut alusta asti positiivista ja kinestetiikan periaatteet ovat lähteneet muuttamaan koulutuksen käyneiden työntekijöiden työtapoja” Niemi sanoo. ”Kinestetiikka nähdään asiakasta kunnioittavana ja aktivoivana menetelmänä joka on tuonut myös niin henkistä kuin fyysistäkin kevennystä hoitotyöhön.”

Vuonna 2019 aloimme suunnitella kinestetiikan peruskurssia osaksi vanhustyön erikoisammattitutkintoa. Se on ollut nyt osana Terveyden toimintakyvyn tukeminen ­tutkinnon osassa. Kokemuksemme tästä on erittäin hyvä. Neljä eri ryhmää on nyt suorittanut tutkinnon oppisopimuskoulutuksena. Tässä koulutusmuodossa olen päässyt kouluttajana palaamaan näyttöjen arvioinnin yhteydessä siihen miten opiskelija on hyödyntänyt työssään kinestetiikan osaamistaan osana muuta työtä. Kouluttajana olen ollut häikäistynyt siitä miten paljon jo peruskurssi on antanut työntekijöille uusia työkaluja toimia ja tehdä työtä.

Vanhustyön erikoisammattitutkinnon tutkinnonperusteet uudistuivat 1.1.2021 ja jatkossa kinestetiikan peruskurssi on tarjolla Ikävalmentajana toimiminen ­tutkinnon osassa. Tutkinnon osa soveltuu vanhustyön lisäksi muihinkin työelämän osaamisen tarpeisiin esimerkiksi vammaistyön opintoihin.

 

Tutkinnon suorittajan ajatuksia

Kinestetiikan ammattilainen.

Lähihoitaja
Hannamari Valkama Kuopion vanhuspalvelut

Kinestetiikan kurssi herätteli miettimään omaa toimintaa. Olin toivonut keinoja asukkaiden arjen toiminnallistamiseen ja kokenut raskaaksi joidenkin sellaisten asukkaiden hoidon joita osa hoitajista hoiti yksinkin. Olin aiemmin käynyt vanhanmallisen eli lyhyemmän Tunteva-koulutuksen ja toiminut jo yli kymmenen vuotta lähihoitajana vanhuspuolella.

Kurssin alettua huomasin kuinka pienin asioin asukkaisiin pystyi saamaan paremman kontaktin ja fyysisesti raskaat työvaiheet kävivät kevyemmiksi. Olin kokenut aiemmin turhautumista esimerkiksi vuodepotilaita auttaessa kun fyysisesti raskailla käännöillä tai siirroilla ei välttämättä saatu edes asukkaan asentoa selkeästi paremmaksi tai vuodesuoja olikin jälleen liian ylhäällä sen jäljiltä kun olimme avustaneet työparin kanssa asukasta vuoteessa ylemmäs. Kinestetiikan kurssilla löysin avaimia tällaisten työvaiheiden keventämiseen ja samalla huomasin kuinka helppoa on asukkaiden aktivointi päivittäisten toimien yhteydessä. Olen kurssin jälkeen saanut monelta asukkaalta positiivista palautetta muun muassa siitä kuinka asennonvaihto onkin tuntunut hyvälle kun asukas on itse päässyt osallistumaan kääntymiseen eikä ole ollut pelkästään tekemisen kohde.

Vastaavia esimerkkejä arjen pienistä helpottumisista voisi mainita useita. Ruokailuasento ja siihen avustaminen vuoteesta sängyn reunalle istumaan nousu ja siitä liikkeelle lähtö ovat päivittäin vastaan tulevia työvaiheita joissa kurssin anti on päässyt käyttöön. Viihdyn nyt työssäni paremmin ja koen saavani asukkaisiin paremman kontaktin kuin ennen kurssia.

Lähdimme suunnittelemaan kinestetiikan asiantuntijuuskoulutusta oppisopimuskoulutuksena yhteistyökumppaneiden ja oman näkemyksemme innoittamana. Tähän koulutussuunnitelmaan teimme yhteistyötä kinestetiikkakouluttaja Raimo Lappalaisen kanssa. Koulutuksessa on oppimisjatkumo jossa minä pidän ensin kinestetiikan peruskurssin ja sitten Rami pitää kinestetiikan syventävän kurssin.

Koulutuksen aikana opiskelija laatii suunnitelman miten kinestetiikkaa hyödynnetään omassa työyksikössä. Kurssipäivien lisäksi meillä on aloituspäivä välitapaaminen sekä lopputapaaminen. Näiden tarkoitus on mahdollistaa työpaikkakohtaiset ohjaukset suunnitelmiin asiantuntijuusroolin syventäminen ja asioiden kertaaminen.

Kinestetiikan ammattilainen hoitaa asiakasta.

Koulutuksessa oleva lähihoitaja Topi Pulkkinen Kuopion kotihoito Puijonlaakso

”Koulutus on ollut todella hyödyllinen ja silmiä avaava kokemus” kertoo Topi Pulkkinen Kuopion kotihoidosta. ”Sen aikana olen oppinut ja oivaltanut paljon asioita hoitotyöhön. Siisteintä kinestetiikassa on se että eri toimintamalleja on joka tilanteeseen ja niitä voi soveltaa aina tilanteen mukaan. Kinestetiikan toimintamallien oppiminen on vähentänyt huomattavasti kuormitusta työkentällä.”

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon lähihoitajan eri tutkinnon osiin olemme myös tuoneet kinestetiikkaa. Kinestetiikan peruskurssin käyneitä hoidon opettajia on meillä nyt enemmän ja kouluttautumista jatketaan edelleen. Kuntoutuksen opettajat ovat käyneet kinestetiikan peruskurssin ja lähes kaikki myös syventävän kurssin. Kuntouksen opettaja Katja Juntunen aloittaa tutoropinnot. Kehitystyötä tehdessä olen ollut yhteydessä Kinestetiikkayhdistyksen puheenjohtajaan Virpi Hantikaiseen ja Jyväskylän Gradiaan jossa tutustuimme siellä kehitettyyn pilotointiin. Poikkeusolot kuluneen vuoden aikana ovat kuitenkin jarruttaneet yhteistyötä.

Esimerkkinä toiminnastamme perusopetuksessa voisin nostaa esiin yhteisopettajuutena – ravitsemus kuntoutus hoito – toteuttavan ruokailussa avustamisen harjoittelutilanteet niin sanottuna case simulaatio ‑opetuksena. Ravitsemuksen opettaja Arja Kortelainen on käynyt kinestetiikan peruskurssin ja hän kommentoi hyötyä: ”Kinestetiikan koulutus on auttanut esimerkiksi ymmärtämään millainen on nielemisvaikeuksista kärsivän henkilön ruokailussa hyvä toiminnallinen ruokailuasento joka vähentää aspiraation mahdollisuutta ja auttaa riittävän ravinnonsaannin turvaamisessa. Näin voidaan tältä osin vähentää vajaaravitsemuksen riskiä.”

Tavoite tässä on saavutettu ja työelämässä on saatu onnistumisen kokemuksia ja hyvää palautetta.

Elokuussa 2018 voimaan tullut opetussuunnitelma antoi oppilaitoksille mahdollisuuden tarjota valinnainen oma tutkinnon osa joka sisältyy sosiaali- ja terveysalan perustutkintoon.

Suunnittelimme tutkintovastaava Elina Korhosen kanssa kinestetiikan opintoja paikalliseksi valinnaiseksi tutkinnon osaksi. Sen vieminen toteutussuunnitelmaan on edennyt ja pääsimme aloittamaan tammikuussa 2021 ensimmäisen pilottiryhmän ”Kinestetiikkaa ja hyvinvointia lähihoitajan työssä”.

Lähihoitajaopiskelijat suorittavat kinestetiikan peruskurssin opettelevat toimintamallia käytännössä ja antavat arvioitavan näytön työjakson aikana. Minä olen kouluttajana ja arvioin näytöt yhdessä työelämän arvioijan kanssa. Jatkossa näyttöjä voisi arvioida myös kinestetiikan tutor tai kinestetiikan syventävän kurssin käynyt opettaja.

 

Kinestetiikkakouluttaja Raimo Lappalaisen ajatuksia

Kinestetiikan opettaja ja opiskelija.

Kinestetiikkakouluttaja Raimo Lappalainen (oikealla) opetustilanteessa.

Valmistuin kinestetiikkakouluttajaksi vuonna 2011. Melkein heti alussa olin jo mukana useamman vuoden ajan kun eräs työpaikkani oli mukana koulutuskokeilussa missä kinestetiikan peruskursseja pidettiin oppisopimuksen kautta. Tämä oli hyvä kokonaisuus koska koulutuksia pidettiin työpaikalla ja asukkaiden pariin pääsi helposti tarvittaessa. Kuitenkin puutteena oli jatkuvuus koska pelkästään peruskursseja pitämällä ei voitu vielä varmistaa kinestetiikan jalkautumista työpaikalle.

Savon ammattiopisto on siinä mielessä edistyksellinen että oppimisjatkumoa on hyödynnetty koulutuksia järjestämällä. Kinestetiikan asiantuntijuusopinnoissa peruskurssin yhdistäminen syventävän kurssin kanssa antaa koulutukseen osallistujalle aivan erilaisen valmiuden toimia kinestetiikan asiantuntijana työpaikallaan.

Peruskurssi jakautuu kahteen kahden päivän mittaiseen koulutusjaksoon jonka välissä on työssäoppimisjakso. Työssäoppimisjakson aikana kinestetiikkaa toteutetaan työssä ja opitaan lisää siitä mitkä asiat on hyvin sisäistetty ja mitä tulee vielä opetella. Toisen opiskelujakson aikana työssä opittuja asioita käydään läpi ja vahvistetaan osaamista kertaamalla ensimmäisen jakson asioita sekä syvennetään jo opittua. Myös uusia asioita tulee toisella jaksolla.

Syventävän kurssin aikana on tarkoitus käydä käytännössä harjoittelemassa kouluttajan neuvoessa osallistujia sekä mielellään jakaa kokemuksia myös videoiden välityksellä muille osallistujille. Kun syventävä kurssi järjestetään jatkumona peruskurssin jälkeen asiat ovat vielä tuoreessa muistissa jolloin oppimista on helpompi syventää. Minua erityisesti miellytti kouluttajana että osallistujilla oli jo valmiiksi hyvät pohjatiedot ja paljon asioita oli jo käytännössä kokeiltu.

Ainoastaan tässä ajankohdassa oleva haaste päästä aitojen asiakkaiden pariin jäi mielestäni puutteeksi. Kaiken kaikkiaan olen iloinen siitä että saan olla mukana tässä edistyksellisessä tavassa jossa oppilaitos on mukana lisäämässä kinestetiikan asiantuntijuutta työpaikoilla. Seuraava luonteva askel oli tutorkoulutusten pitäminen ja Kuopion alueelle kinestetiikan laatuyksikkösertifikaatin saaminen.

Kinestetiikan hoitotilanne

Opettaja Irja Hynynen (oikealla) ohjaamassa.

Kävin peruskurssin ja kertasin vielä toisen ryhmän mukana uudelleen kun ryhmään sopi kertoo lehtori kuntotusalan opettajaIrja Hynynen. Näistä kursseista sain omaan opetukseeni erilaisen vaihtoehdon avustaa asiakasta tai potilasta siirtymisissä. Sain varmuutta myös sellaisiin tapoihin avustaa joita olen oman pienuuteni tai heikkouteni kautta joutunut opettelemaan.

On hyväksyttävä se ettei kaikkea opi yhdellä kurssilla; paljon pitää harjoitella kotona ja työkaverin kanssa. Syventävällä kurssilla löytyi erilaisia keinoja erilaisiin tilanteisiin: entä sitten kun potilaalla on sitä tai tätä… Jos yksi keino tai tapa avustaa ei onnistu kannattaa kokeilla toista ja käyttää hyödyksi esimerkiksi ympäristöä.

Suurin oivallus itselleni oli se että teen jotain väärin jos avustaminen tuntuu raskaalta ja hankalalta. Yhteisen liikkeen kautta siirtyminen tulee helpommaksi niin avustajalle kuin avustettavallekin. Jos nämä pari asiaa saan viedyksi omaan opetukseeni siitä voi hyvin jatkaa.

Tarvitaan onnistumisia niin harjoittelutunneilla kuin työelämässä jotta näitä oppeja ja erilaisia tapoja jäisi työkaluksi ja toimintamalliksi opiskelijalle jatkossakin.

Kinestetiikan opettaja ulkona.

Päivi Dyster
ft TtMkinestiikkakouluttaja lehtori Savon ammattiopisto

Taaksepäin katsottuna olemme saaneet jo paljon aikaiseksi pienistä asioista on tullut suuria. Kinestetiikka on nyt osa toimintaamme ja yhteistyötämme. Kehitämme omaa osaamistamme opettajina edelleen ja kinestetiikan koulutuksen tarjoamista alueellamme yhteistyössä työelämän ja Kinestetiikkayhdistyksen kanssa. Tavoitteemme on saada alueelle lisää koulutuksia – meillä on visio siitä että alueelle saataisiin tutorkoulutus – ja tulevaisuudessa sertifioitu yksikkö. Osaamisen kehittyminen alueella on hyvällä alulla. Tällä hetkellä kuitenkin olen vielä Kuopion alueen ainut kinestetiikkakouluttaja. Tutoreita ei ole lainkaan.